Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningcampbells
Läst 1691 ggr
mjuhm
0

Färgfrågor angående campbell.

Hej!

Undrar nu. Är platinium liksom pearl, som gör färger ljusare? Hade fått låna en bild på argente platinium, som ser väldigt mycket ljusare ut än en vanlig argente.

Sen en till fråga. Två satinguldar som paras, kan ju få tunnhåriga bebisar, är det samma med dvärgsatiner?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[Maijah]
0

Det är väl min ena tjej du har på bild.. Ja Platinan bleker ner hela kroppsfärgen också. Så de är bra mkt ljusare än "riktiga" argente redan från början innan de fått massa vita hårstrån (:

Detdär med satinet kan jag dock inte svara på, lämnar det till någon annan :P

mjuhm
0

#1 Japp, det är din lilla flicka! :)
Jamen okej, då vet jag! Tack så mycket!

Då väntar jag på satinsvaret ^^

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Roonja
0

2 satin guldhamstrar får inte bara tunnhåriga hamtrar utan naken hamstrar, därför får man inte göra denna parning.

Det borde ju nästan vaar lika dant med campbells?!

NinaS
0

Satin hos campbells är recessivt, hos guld är satinanlaget dominant så de funkar inte på samma sätt.

Roonja
0

#4 okej, vad betyder recessivt? kanske en dum fråga men jag vet typ inte! :)

Wand
0

#5 Recessivt betyder att det inte är dominant, helt enkelt. Jag har hemskt dålig koll på genetik i allmänhet, men jag har för mig att dominant inte kan ligga i släkten, utan är en färg/hårlag/etc dominant så syns den, men recessivt kan ligga dolt? Rätta mig om jag har fel. 

För övrigt så ska man inte pra satin + satin, och jag tror att det gäller alla djurslag, men är inte säker där heller. Det blir väl "för mycket satin" likväl som med rex + rex.

Platinum, det får mig att tänka på platina. Och är man platinablond så blir man ju så blond man kan bli i stort sett. Haha. Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Roonja
0

#6 jag är inte heller den bästa på genitik, men dominant kan ligga dolt. bandad och dominant spot kan till exempel ligga dolt

Wand
0

#7 Okej, har som sagt dålig koll, vet inte vart jag läst det hela någonstans!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?