Blod från slidan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Har en vintervit som förhoppnigsvis är dräktig, hon har gått med sin hane ganska länge och jag har bevittnat parning, därfifrån räknat att 18 dygn senare är 9:e september. Om parningen tog sig och hon inte vart parad tidigare än jag såg borde alltså bebisar komma runt 9:e (fredag).
Igår när jag plockade upp henne för hantering såg jag att hon hade blod i slidan, inget rinnande blod utan det bara fanns där men det var inte torkat. Mina första funderingar är; missfall? Hormonspel?
Min tidigare hona som var dräktig hade inget sådant här, mig till vetes. Men när jag försöker googla på det inser jag ändå att det inte verkar väldigt ovanligt.
Har ni varit med om detta? Vill gärna veta vad det kan tänkas bero på för att göra avvägningen att ringa veterinär eller avvakta.
Mvh Ellenfyrkant
Om hon sk aha ungar runt den 9:e så borde du kanske inte hantera henne så mkt, är magen stor på henne?
En blödning är inte så farligt, det händer och mellan varven kommer det en kull iaf, andra inte. Vänta och se vad som händer den 9:e.
Hur gammal är hon?

#1 Nej jag hanterar henne inte så mycket som vanligt men vill ha koll på läget, speciellt då jag inte vart 100 på att parningen tog sig då hon gått med samma hane sedan 4 månaders ålder. Hon är född 15 mars så snart 6 månader. Vad gäller magen, jag upplever att hon har vuxit senaste dagarna men hon har alltid varit lite rundare i kroppen så bebisamagen är inte alls lika tydlig som hos min andra hona som hade sin första kull för 5 veckor sedan.
Mvh Ellenfyrkant

Min första tanke är livmoderinflamation, men hur vanligt det är på dvärgar som troligen är dräktiga har jag inte en aning om. Men om allmäntillståndet är bra, och om hon inte fortsätter att blöda så skulle jag avvakta och se vad som händer. För skulle det vara livmoderinflamation så är det nog inte så mycket att göra för den lilla.
Lycka Till!

#3 Dessutom påverkas väl allmäntillståndet kraftigt av det? Vår hund hade nämligen det och fick in henne för operation men pappa märkte att något var fel så fort han öppnade dörren och kom hem från jobbet. Så jag antar att allmäntillståndet borde förändras även på hamstrar? Men hon är precis lika pigg som vanligt.
Mvh Ellenfyrkant

Dessutom hade jag ju varit mer fundersam om det inte vore så att jag väntar på dräktighet…
Mvh Ellenfyrkant

Ja precis, allmäntillståndet bör påverkas kraftigt om det vore så. Jag känner till att Guldar kan få livmoderinflamation, men bara hört om det efter att honan fött sin kull att ägaren märkt att honan är hängig, svullen, blöder osv.
Vet om en dvärg som fick livmoderinflamtion, och jag tror men är inte säker, att det var i sammband med födsel. Minns inte vad som hände med den lilla dock.
Hamstrar kan ju få vaginala blödningar,men ingen vet varför.Men känner du dig osäker,besök vet. 
~Djuren ger din själ en kick~

Tack för svaren.
Idag alldeles nyligen hörde jag pip från boet! Hoppas för allt i världen att de är krya och överlever.
Räknar med att de vart födda igår, det märks när mamma försvinner och förblit gömd när hon vanligtvis kilar fram när hon hör mig.
Mvh Ellenfyrkant
Har precis hänt mig med nu med en antagligen dräktig hona. (vet att det är en gammal tråd) har inte hänt mig förut så jag undrar bara ifall det är vanligt och ofarligt eller något annat?
Ja det händer (läs här: http://hamster.ifokus.se/articles/4d712e58b9cb46221d04468a-vaginala-blodningar-hos-hamstern)
Kolla henne noga bara så det inte rör sig om livmoderinflammation eller liknande. Då måste hon till vet o kräv då antibiotika!

i mitt fall hände inget mer så det vr ingen fara. Mren blod ur slidan kan ju ha flera olika andledningar. håll extra god uppsikt!
Mvh Ellenfyrkant
Har hänt mig också när Liebe var dräktig. Allt gick bra & 2/3 ungar blev friska & krya!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#12 Det känner jag till. Läste det i någon tråd. "2/3" ungar? haha.
#13 Ja, två av tre ungar överlevde ju från Liebes kull :) Eller vad menar du? :$
Jaha. Trodde du menade två till tre ungar överlevde. (2-3) hehe.
#15 Jaha ^^