Avel.. Lite funderingar
Läser på och läser på och samlar på mig all info jag kan.. För framtida start av avel.. Eftersom jag inte har betämt helt 100 vilken sort jag vill föda upp än så blir det inte än på ett tag.. Och känner att jag kan trycka in lite mer info i huvudet hehe.. Och mycket ska ordnas också ju.. Det är ju inte bara till och skaffa lite hamstrar här och där och sen börja para dom.. Det krävs mer än så.. Tid, plats.. Vad vill jag ha fram av min avel.. Vilken sort/färg osv.. Ja som sagt..
Men det är en sak som jag läste för ett tag sen (minns inte var).. Och som jag sen har grubblat på..
Det är att man inte ska para en hona som är bandad med en hane som också är bandad.. Men just varför minns jag inte.. :/
Sen var det något med satin också.. Eller det gäller inte hamster??
Om man parar två bandade med varandra, så blir ungarna överbandade, vilket ger för tjockt band. Det är samma med att man helst inte ska para två d.s med varandra då det ger för mycket vit.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Skadligt att korsa:
- Roan och vitmagat
- Vitmagat och vitmagat
- Roan och roan
Roan och vitmagat är samma gen, och kan vid kombination med varandra (i dubbel upplaga) ge risk för ögonlösa hamsterungar.
- Dominant spot och dominant spot
DS är en letal (dödlig) dominant gen som i dubbel upplaga gör att hamstern dör redan som foster. Parar man två Ds med varandra så dör 25% av ungarna redan i mammans mage.
(infon kommer från Tazzars)
// Sofia
Aha ok.. Men att para en Ds med en som inte har Ds i linjerna går?
Och samma med roan då? Typ roan-creme? Och som inte har roan i linjerna innan..
Men var har jag fått det ifrån att man inte ska para satin? Hmm, vet att man inte ska när det gäller marsvin..
Om man parar satiner finns det risk för hårlösa ungar, har jag för mig :)
Alla gener som är dominanta kan inte bäras på. Så det spelar ingen roll om det finns bakåt, då är det OK.
Men det är alltså INTE OK att para två djur som ÄR nån av dessa dominanta teckningar.
// Sofia
Aha ok..