Kan hamstrar äta..
Kan hamstrar äta;
Annanas, kiwi, rödbeta eller torkad brännäsla?
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Har läst att annanas och kiwi innehåller enzymer, som kan ge hamstern blåsor i munnen :)
De andra vet jag inte..
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Kan hamstrar äta äggula? :)
#2 Har för mig att det inte är bra men äggvitan kan de äta fast inte äggulan tror jag
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
#3 Okej tack för svar :)
#2 Ja hamstrar kan äta äggula….Jag brukar ge kokt ägg som är kall. Äggulan får gärna vara på äggulan jag ger…. Äggulan är fetare än äggvitan men inte farligt för hamster. Bra om man vill få en spinkig hamster att gå upp i vikt en aning…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#5 Okej tack så mycket! :)
Någon som vet rödbeta eller torkad brännäsla?
Brännäslan innehåller ju mycket vitaminer, därför har jag torkat åt kaninerna. Men vet inte hur det är med hampisar..
~ Kram Nadja ♥
torkad brännäsla går bra
Vad bra. Tänkte om det kunde förstöra deras kindpåsar eller nått.. "/
Nu är det bara rödbetan jag vill ha svar på. :D
~ Kram Nadja ♥
Rödbeta har jag för mig att det inte e bra. Bäst att vara säket. Sen ska man inte ge torkade brännäslor , Den kan göra illa kindpåsarna. Men det beror på hur mycket du är försiktig om dom. Så ge inte tropiska frukter T.ex Annanas kiwi. Inte för mycket örter för det kan vara starkt för dom , Basilika har jag för mig att det går. Inga stevfrukter T.ex Hallon och Körsbär. Man ska inte ge så mycket äpplen heller , Det finns någon gas i dom som inte är bra. Så nu hardu lite information iallafall. Själv har jag läst på ugifär varje dag i 2 år ;) Så hehe :)
MVH Jolinn
Tack!
Ja Jag var osäker på brännäslorna pga kindpåsarna, men nu vet jag allt :))
~ Kram Nadja ♥
Kan meddela om att man inte ska ge dom hö också ;)
Vad gör man nte för dom små :)
Jo hö visste jag ;)
Det är därför jag frågar, vill inte riskera något för min lilla rosennos :3
~ Kram Nadja ♥
jag var rätt stressad när jag skrev at man kunde ge brännässlor, men jag såg på en hemsidsa där de säljer hamstersaker att man kunde ge brännässlor :D så vet inte riktigt ^^
#13 Ja man vill inte riskera något ;)
Paulina: Hmm men tycker att det var lite onödigt att skriv att man kunde det om du var osäker.Sen ska man aldrig lita på sidor :) Säger bara vad jag tycker så ta inte illa upp :D

Jag ger mina hamstrar torkad brännässla. Har aldrig haft problem med att dom har gjort illa sig. Oftast är nässlorna rätt mjuka trots att dom är torkade så det är inga hårda bitar alls i. :)
Ägg kokar jag och ger hela, efter att dom svalnat såklart. ;)
Jag ger även mina hö. ;P Fast mjukt ängshö, inget hårt hästhö utan så mjukt som möjligt. Hamstrarna både äter och boar med sitt hö. :) Har även där aldrig varit med om att någon har gjort illa sig.
// Nathalie
I mitt torrfoder ingår det lite hö. Se bara upp med hö o liknande som är väldigt styvt. Det kan sticka hål skulle jag tro. Annars är det ingen fara. Självklart hamstrar vilda hamstrar även färskt och torkat gräs i naturen så varför skulle det inte gå i fångeskap? Mjukt ängshö är kanon.
Okej, ska hitta de mjukaste bitarna av brännässlorna och ge kaninerna de hårda.
Kan ju även sno lite 'mjukt' hö från kaninerna. (eller från deras höbod) ^^
~ Kram Nadja ♥
Det blir kanon :D
#15 jao :3
Rödbetor i burk är full av konserveringsmedel samt ätikka så det skall man inte ge! Däremot kan man ge en liten bit rå rödbeta. Rödbeta och morot innehåller karoten,vitaminer som är viktig för kroppens välbefinnande..
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#21 Ja det är råa rödbetor vi har hemma. :)
Då ska jag testa det ikväll. Med en liten bit brännässla.
~ Kram Nadja ♥
jag hadde hör av någon annan hära på fokus (kommer inte ihåg vem?)
Att man inte skulle ge det, Sen vill man inte utsätta dom för något. Höet låter jag bli helt.Vissa tar det mjuka men jag hittar alldrig något ? :/
#21 Exakt som jag gissade på !

#23 Visst att hö är bra för dom men det är inte livsviktigt! Dom klarar sig bra på den blandning dom får så det är helt okej att låta bli hö. ;) Det är först nu som jag börjat ge mina hö. Har aldrig gjort det tidigare. Ger dom inte det hela tiden heller utan bara ibland när jag får tag på lite mjukt. :)
// Nathalie
torkade rödbetsbitar kan man ge. torka bitar efter färska rödbetor. skär bitarna stora som russin ungefär eller skiva med osthyveln.
blasten/bladen kan man ge färsk el torkad.
brännässlor färska späda blad kan man ge(små bebis skott)de bränns inte. de större kan man torka.
hallonblad och hallon kan man också ge.
mina får det mesta.
lite annanas har de också fått men de äter det inte, slickar på biten å går därifrån.
likaså med kiwie.
mina äter det de gillar resten tar de inte. inga dödsfall el sjukdom vad jag vet pga maten.