Brutet ben?
Nu behöver jag verkligen hjälp!
Jag upptäckte precis innan helgen att Smilla hade fått en liten "bulle" på vänster "höft" Nu ringer mamma & säger att bullen blivit större & hon har även ett sår på själva "bullen". Jag misstänker att det kan vara ett brutet ben då själva "bullen" är ben som sticker upp ,lite. Såret var tydligen inte öppet, utan läkande, sandbadet är borttaget iallafall. Hon är lika pigg som vanligt,dricker & äter normalt. Så dumt att vetten har avstängd telefon nu över jul, vi ska iallafall åka in med henne så fort som möjligt.
Jag kanske inte har förklarat exakt då jag inte själv har sett "skadan".
Vet ni vad detta kan vara/vad jag borde göra innan jag åker till veterinären med henne ?
MVH Wilma
Sätter en tass här & håller tummarna för världens finaste Smilla!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Har ingen aning, men håller tummarna för Smilla
Har du möjlighet att känna på benet så hon inte har ont eller är extra varm där så borde du göra det, samt se hur hon går & springer. Är någonting snett kanske det läker ihop så och då blir det svårt i framtiden och när hon blir gammal…Se även efter så att det inte varar i såret, iså fall tvätta det noga!
kolla i buren om hon kan ha skadat sig är och fixa det så fort som möjligt… Håller alla tummar och tår som finns här hemma för stackars Smilla! <33
#3 Vi ska åka till veterinären nu på en gång, känns bäst så!
Det är förmodligen inte i buren hon skadat sig,utan jag antar att det var när hon var i sängen. Hon hoppade ner från sängen & höjden hon hoppade ner från är väl ca 20-25 cm .. Tack så mycket, tummar behövs verkligen! <3
MVH Wilma
Åh hoppas att det ordnar sig! Stackars Smilla ;( Vi håller alla tummar och tassar som finns här hemma. Jag hoppas att det blir bättre och att veterinären kan hjälpa till ;(
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Håller tummarna för söta Smilla!
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Såret ser inte precis bra ut, enligt mig iallafall. Det är ganska stort & alldeles "köttigt". Hon haltar inte ett dugg & är lika pigg & matglad som vanligt.
Vad borde jag göra åt såret? Ska jag vänta tills imorgon & höra vad veterinären säger & ev få antibiotika då, eller finns det något jag kan göra nu? Ska jag rengöra såret eller låta det vara?
MVH Wilma
Är det "geggigt" med var och så bör du nog tvätta på något sätt,annars tror jag att du ska låta det vara… :/ Lycka till hoss veterinären :)
#8 Varet ser likadant ut på hamstrar som hos människor eller? Har lite svårt att se då ingen utav mina smågnagare har råkat ut för något sår som det har bildats var i .. Såret är typ bara blodigt & det är lite halvtorkat, ser ut som om att såret börjat läka men som om att hon kliat upp det igen. & Tack! :)
MVH Wilma
#9 ja det gör det typ golt och kladdigt… Och om benet sticker upp kanske det läker hop snett eller på något annat sätt så att hon får svårt att rörasig :/ + att det är nog inte så bra om såret läker inifrån och ut som det kan göra om det är djupt. Asså det är ju svårt att säga när man inte har sätt det men du känner själv vad som behövs :)
#10 Hoppsan menade utifrån och inåt ;)
Om du inte har möjlighet att åka in idag utan imorn till vetten så ska du sätta henne i en transportbur under natten fylld med toa-papper. Inga leksaker i transportburen, bara vatten och mat.
Du kan rengöra såret med ljummet vatten. Men det låtter verkligen inte bra med ett sånt sår. Hon kan ju börja slicka och bita på såret, och det är ju verkligen inte bra. Gå och kolla till henne några gånger under natten. Vissa bytes djur kan bita av sig benet om det är skadat.. :/ Men det är inte så jätte vanligt.
Om såret bara är lite ytligt så kommer det nog läka ihop udner natten. Men troligen så kommer såret från något större, som ett brytet ben. Åk in med henne imorgon till veterinären.
Lycka till med Smilla!
Mvh Alicia.
se till att vetten skriver ut smärtstillande till henne så hon inte har ont, de är oftast pigga och "precis som vanligt" även om benet är brutet. Men ont- det har dom. Bara det att dom inte visar det så mkt :/
Hoppas det går bra & att det läker fint, tills vidare kan du tvätta såret med koksaltlösning eller ljummet vatten.
Lycka till nu !
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Har du bild på det?
Tack för alla svar!
och #14, nej jag har ingen bild på det då jag inte har någon större lust att sätta mig & fota stackars Smilla nu, hon som hatar att bli fotad i vanliga fall. Ska iallafall åka in till veterinären imorgon.
MVH Wilma
tänkte så skulle vara lättare att hjälpa om man får en bild av vad det är. Men bra då löser det sig med vet. i morgon
Förlåt,men vad FAAN?! Vi ringde veterinären & hon sa att om det hade blivit ett sår, så gick det knappt att hålla henne kvar vid liv? Att de var tvugna att avliva henne? Jag blev rasande! Hon haltar ju inte ett dugg & är precis sig själv. Ja, jag vet att hamstrar inte visar om de har ont för att det inte vill känna sig svaga men jag menar, om hon hade varit döds sjuk & de var tvugna att avliva henne hade hon väl inte kunnat vara såhär pigg?! Det har ju inte ens blivit någon inflammation i såret & de skulle väl kunna rengöra det & ge henne någon antibiotika? Jag menar,såret måste väl kunna läka?!
Jag blir bara så galen,visst stämmer det inte att till 90% är avlivning det ända som går? Eller har jag helt fel? Blir galen på veterinärer som alltid tar den lättaste vägen, aldrig att jag ska låta Smilla bara försvinna hur som helst,blir fullkomligt galen!
MVH Wilma

Nej, du behöver absolut inte avliva en hamster som brutit benen. Ofta självläker benet själv i och med att hamstrar är så lätta djur, så blir det oftast inte för stor tyngd på benet så de löser det själva.
MEN som Odette skriver, de behöver smärtstillande för att kroppen i lugn och ro ska kunna läka. Annars är risken att kroppen blir så påverkad att smärta att all energi går åt till att klara av att leva med det, och ingen energi blir över till att läka benet.
Ring en annan smådjursveterinär och fråga speciellt ifall de har koll på hamstrar.
Din tös kommer att klara sig fint med en vettig veterinär och smärtstillande. Men ju snabbare hon får träffa någon, desto fortare blir hon bra igen.
Klart det går att fixa!!
#18 Precis. Visst bor du i Göteborg,om jag inte minns fel? Har du något tips på en bra veterinär? De vi ringde till var blåstjärnan & de vi pratade med ska ju tydligen vara experter på hamstrar & smådjur.
MVH Wilma
Gah, vad arg jag blir på att det är många veterinärer i dagens samhälle som inte verkar kunna något om hamstrar. I många fall går det att rädda en hamster, dagens veterinärer borde läsa på mer om de mindre djuren tycker jag. Eller så orkar de inte bry sig tillräckligt om hamstrar.
En häst som brytet benet måste avlivas för att det djuret är för tungt för att endas klara sig med 3 ben så länge. En hamster klarar sig otroligt mycket bättre med att använda 3 ben eftersom de är så lätta. Så din Smilla kommer säkert klara sig :)
Mvh Alicia.

#19 Ja, blå stjärnan brukar ju inte ha några problem med hamstrar. Har dock inget namn på någon speciell veterinär där. Har alltid träffat bra folk.
Annars har du Smådjurskliniken i Majorna. De är bra och trevliga. De amputerade ett ben på min chinchilla för många år sedan när blå stjärnan sa att det inte gick. Han levde i sju år efter det, så bevisligen gick det alldeles utmärkt.
Här är deras kontaktuppgifter:
http://www.smadjurskliniken.se/
Ring dit och förklara vad det gäller. De brukar vara snabba med att ordna tider också om man säger att det är akut.
#20 Blir också så arg ..
Men vad ska jag göra om avlivning är det ända veterinären erbjuder? De sa dock att hon kunde få smärtlindring men att de nästan var tvugna att avliva henne.
MVH Wilma
#21 Smådjurskliniken i majorna har jag haft kontakt med tidigare & de verkar ju vara väldigt duktiga dock så har jag för mig att den gången rådde de oss att åka till blåstjärnan eftersom att de var mer insatta i hamstrar. Nu har vi också fått en tid hos blåstjärnarn kl 13.30. Vi åker dit med Smilla & hör vad de säger.
MVH Wilma

#22 Om en hamster är dålig, hängig, verkligen har ont och det inte finns någonting att göra, då ska man självklart avliva.
Det som kan göra att de rekommenderar avlivning skulle isåfall vara om det är ett svårt sår, som kan lvalra svårt att få ihopläkt för att hamstern är där och pillar på det.
Men säg till vet att du hemskt gärna vill ge det en chans, säg också att du känner folk som har haft hamstrar med brutna ben och klarat sig bra.
Men är brottet svårartat och svårläkt då är det ju en annan sak, men det kan man ju inte säga utan att se det.
Men gör klart för veterinären att finns det minsta chans att det kan lösa sig med att du tvättar, håller rent hela tiden, ger antibiotika och smärtstillande så vill du väldigt gärna försöka.
En hel del gånger rekommenderar vet. tyvärr avlivning för de räknar med att ingen vill kämpa för ett så litet djur.
Vet du vilken veterinär ni skulle få träffa på blå stjärnan?
-_- fy vilka idi*ter rent ut sagt. Hoppas din Smilla blir bra. !
#20, lite ot men man kan spjäla ihop hästar som bryter sina ben på "rätt sätt" men oftast går det inte, och just för dom är så tunga djur som du själv säger :) Hade tyvärr en häst som bröt benet på 2 ställen snett av så dom kunde inte fixa det. Hade han brutit det rakt av hade det gått :/
#24 Tack,det ska jag tala om för veterinären. Problemet är att jag åker till Thailand nu på fredag & Smilla ska vara hos pappa men han får ju självklart sköta det med antibiotikan & tvättningen om det skulle vara så.
Veterinären vi skulle träffa heter Katarina Evans eller något liknande.
MVH Wilma

#26 Kände tyvärr inte igen namnet. Hur länge blir ni borta då? Är din pappa van vid hamstrar så går det säkert bra.
Hoppas verkligen att det löser sig. Men oftast lyssnar veterinärer på ägare som vet vad de talar om. Tror du kan komma långt med att du är insatt.
Men sen vet man ju tyvärr inte hur benet ser ut, eller hur det är brutet. En del djur fastnar ju så illa att benet bryts på flera ställen och då kan det ju orsaka för mycket smärta för djuret att försöka läka det.
Fast jag tycker hamstrar är tåliga djur. De är små bytesdjur i det vilda men klarar sig bra. Tror att bara man hjälper till med smärtstillande och liknande så borde man kunna fixa det mesta.
Ska hålla tassarna för er här hemma!

Kan ju säga också att ju yngre en hamster är, desto bättre chans har de ju att läka, så Smilla borde ha alla odds för sig, hon är ju inte gammal alls.
#27 Vi blir borta i ca 15 dagar. Pappa är inte så insatt i just hamstrar men han har haft otroligt många djur under sitt liv,då även hamstrar så jag tror att det ska gå bra.
Vi ringde även till Smådjurskliniken i Majorna & de sa att alla veterinärer försöker göra allt för att djuret ska få fortsätta leva men som sagt, om det har blivit en för stor skada så finns det inte mycket att göra. De sa även att det skulle bli jättebra om vi åkte till Blå Stjärnan, eftersom att de är kunniga och duktiga med hamstrar & smådjur.
Tack så mycket, tummar & tassar behövs verkligen!
MVH Wilma
Håller tummar och tassar extra hårt nu!
Ojoj.. Idioter.. 
Tummar & tassar hålls här hemma fortfarande!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Samma här. Hoppas det går bra för lilla fröken.
Åh,jag är så lättad ..
Veterinär besöket gick jättebra & veterinärerna var hur kunniga & trevliga som helst.
Veterinären konstaterade att det inte var något benbrott/brutet ben utan "bara" ett ytligt sår. I värsta fall så är det en liten tumör som bildats under huden. Vi fick med både smärtstillande & antibiotika som Smilla ska få nu två gånger per dag i ca 1 vecka.
Det är bara att fortsätta hoppas på det bästa,då antibiotikan ju kan ge negativa biverkningar på tex levern & njurarna. Om det nu är en tumör som är ivägen & inte går att få bort på något annat sätt än operation är det det som får göras.
Hon ska iallafall få sin sina doser idag & jag bara hoppas på att det är något ytligt sår hon fått!
Tack för alla tummar & tassar & för alla svar!
MVH Wilma
Oh. Skönt ändå :) vi håller tummarna lite till så det blir bra :D
Så skönt att ni fick hjälp och att det inte verkar som att det är någon större fara med Smilla. Jag gillar Katarina Evans som vet. (hon tog hand om vår undula och gjorde verkligen allt för att fågeln skulle bli bra igen). Hon hörde också av sig ett par dagar efter att vi kommit hem för att höra hur det var med Kvittra.
Men åh va skönt att höra! Blev riktigt frustrerad där ett tag när jag läste om vad de sagt ang. avlivning.. Skönt att besöket gick bra och att benet inte var brutet! 
Hoppas såret läker nu så att hon får bli bra igen, jag håller tummarna för henne !
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#33 Åh, vad glad jag blev av att höra det!! Då har du ju en vettig veterinär där så händer det någonting igen så vet du vart du ska gå.
Underbart med djurägare som verkligen vill det bästa för sina djur. Det finns så många som inte bryr sig så jag börjar nästan gråta när jag läser sånt här.
Jag blir lika glad som alla andra, vad skönt att det inte var något ben brock.
Förhoppninsgvis så har hon säkert bara skärt sig på något, håller tummarna för att det inte är en dum liten tumör som lurar där. Operationer på hamstrar kan ju bli fasligt dyra! :O
Nu får Smilla krya på sig snabbt och så får du öka med lite bilder i hennes bildtråd sen när såret läkt ihop fint ;)
Mvh Alicia.
Gud vad skönt att veta. Hoppas för fullt här att det kommer gå bra och att det kommer läka fint. Vi fortsätter att hålla tummar o tassar här hemma för Smilla ;)
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Blir så glad när jag läser alla era fina kommentarer, det värmer verkligen! :)
#38 Det får vi verkligen hoppas, dock sa veterinären att det mycket möjligt kunde vara en tumör då det kändes lite så när hon kände på såret. Men om det är en operation som är det ända som kan rädda Smillas liv *peppar peppar ..!* då är det självklart att jag väljer det.
MVH Wilma
Det är en tumör Smilla har fått , den har börjat växa rejält & ser inte trevlig ut nu kan jag säga. Vi ska förmodligen på återbesök hos veterinären imorgon eller någon utav dagarna i veckan.
MVH Wilma
Tråkigt att höra. Jag hoppas det går att åtgärda på ett bra sätt för henne. Håller tassar och tummar lite till här hemma för er!