kan kanin svamp smitta till hamster
såg två kaniner med svamp i bla ansiktet.
frågade lite och fick veta att det behandlas med en salva för människors fotsvamp.
fotsvamp kan ju smitta.
undrar nu om svampen kan smitta till andra djur som varit i samma rum?
de har ju bott i olika burar men vistast i samma djurrum.
om en hund nosar på kaninerna kan den bli smittad?
frågan är alltså: smittar denna svamp?

Vad är det för slags svamp? Ringorm kan ju smitta mellan olika arter.
nån namn på svampen fick jag inte.
fick bara veta att det var svamp och behandlades met fotsvampsmedel för människor som vetrinären skrivit ut.
undrar också hur svampen kan ha uppkommit?
#2 Kanske kan ha uppkommit av fukt eller liknande? Chinchillor som hamnar i vatten får ofta svamp för att deras päls är så tät att det blir hemskt fuktigt. Och det är väl också ett sätt som ger människor svamp, fukt och tighta kläder…
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Prova att fråga på några av kaninforumen, de kanske har bättre koll där om vad det kan vara för sorts svamp, och om det är något smittsamt eller ej. :)

#2 Har du pratat med veterinären? H*n borde väl veta vilken svamp det är och om det smittar.
#5 Vad jag uppfattat det som, så är det inte TS kaniner det handlar om. 
nä det är inte min kanin. det är två jag såg häromdan.

#7 Ok, kan inte djurägaren kontakta veterinären då om det är något som är oklart?
# 8 det har den gjort och fått en salva att behandla djuren med.
på ett kaninforum har jag frågat utan svar än.
frågade här inne också då en hamster som en köpt bott i samma rum.
dessutom så nosade en hund(inte vår) på kaninerna.
frågade för att få svar lite fortare då många här inne även har kaniner.
hade det varit min kanin hade jag varit till vetrinär för längesen.
#8 är det fler frågetecken el är bilden klar nu?

#9 Det jag undrade var om inte kaninägaren kunde kontakta veterinären och få svar på om det var smittsamt? Men kaninerna hade kanske inte varit hos veterinären och blivit undersökta?

Aldrig hört talas om svamp på kaniner.. :S Inte heller på hamstrar förståss..
Men med alla sjuka djur så tycker jag att man bör tvätta händerna och gärna sprita händerna efter att man har hanterat dom eller hållt på i buren.
// Nathalie
#10 de har varit till en vetrinär som gav dom receptet på salvan
Jag fick ringorm av ett marsvin från ett zoo jag höll i. Den första veckan kunde jag inte röra hamstrarna. Sedan hade jag handskar så jag inte skulle smitta. Vet att hamstrar kan få det, så jag vet att det smittas. Men vet inget om vanlig svamp. :/
fick igår tag på en person som visste mer om dessa två kaniner.
det är ringorm de har.
hoppas hunden som nosade på kaninerna nu inte får det samt att hamstern som varit i samma rum inte fått det. man får hoppas att de vid hantering , matning etc tvättat sej och matat kaninerna sisst.

Bra att få veta vad det är iaf… Men ringorm är inte roligt!