Stamtavla eller inte?
Jag funderar över om jag ska börja registrera kommande kullar då jag nu är inne i planeringsstadiet av kull 3 här hemma. Jag är senare inne på att registrera mig som uppfödare, men för att få erhålla ett uppfödarnamn behöver jag först varit medlem i ett år och ännu är jag inte medlem alls. Min fundering är, kommande kull planeras mellan två oreggade djur, är det någon idé att registrera avkomman med stamtavla då föräldrar är de enda jag har att fylla i i stamtavlan? Genom egen avel är jag ganska säker på att agoutihanen är homozygot (för agouti), två det i 2 kullar med sapphirehona bara kommit agouti, 3:e kull är påväg. Måste jag VETA vilka föräldradjuren är eller bör jag fylla i hanens förädrar som 2 agouti, utan namn? Spelar det någon roll för någon egentligen om hamstern har stamtavla eller inte när släkten inte är bred och dessutom okänd. Liten risk för inavel och stamtavlan ger inte så mycket då jag bara känner till föräldradjuren. Jag tänker fortsätta avla på dessa linjer för det helt otroliga temperamentet och goda hälsan. Är det lika bra att vänta med registrering tills jag följt linjerna och åtminstone kan fylla stamtavlan?
Mvh Ellenfyrkant
Jag tycker du ska registrera dem ändå, ju fler djur som förs in i stamboken desto bättre! Å även om det inte finns så mycket bakgrundsinformation på dem i dagsläget, så blir det ju mer sen om man avlar vidare på dem.. Då är det ju bra om de redan är registrerade
Jag skulle börja registrera dem nu iaf, som sagt- det är ingen nackdel iaf! ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Jag håller med Odette! :)