Vilka färger kan det bli?
Vilka färger blir det på ungarna om mamman är NF d.s kh och pappan är svart LH rex :)
Är lite nyfiken :)
- Redigerat 2021-06-06 11:51 av Herveaux
Mestadels nf då det är dominant. Sen beror det på vad de har för gemensamma nämnare också, alltså vad de båda är bärare av.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Hanens pappa är Vit sö rex Lh (Cotton De Tulear) och mamman är choklad Lh (Kahlua)
Och hanens pappa är Creme rö rex LH (Dos-Enti) och hanens mamma är Silversvart Lh (Zheverez Ostrogota)
Honans föräldrar är okända då jag aldrig fick någon stamtavla på henne.
Men skulle tänka mig att någon var d.s?
#1 Måste bara säga att i denna kullen jag har, blev det bara en nf, trotts att pappan är nf och i föra kullen då pappan var nf, blev ingen nf.
Så det är inte alls säkert att någon ens blir nf.
Om mamman har svartbaserat bakom sig kan det komma svartbaserade färger. Om inte mamman bär på svart, så kommer det troligen bara komma nf. Om båda bär på creme, kan det komma creme i kullen och om båda bär på rödögt kan det komma rödögt i kullen. Man behöver igentligen veta 4-5 generationer bakåt på bådas sida för att mer kunna säga exakt vad som kan dyka upp. ;)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3 Japp mamman har svart bakre i stammen dem är svart Lh och svart d.s rex kh.
#4 Då kommer det troligen komma svart i kullen, om båda bär på rödögt, kan dove komma och om båda bär på rost, så kan choklad komma. Om båda bär på rost kan även rost komma. Det samma om båda bär på rödögt kan cinnamon komma i kullen. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Oj hade skrivit fel det var hanens pappa :o
Mamman till han är ju choklad lh så i hennes stam är det: 4 silvergrå, 1 nf, 3 creme sö, 1 rost, 2 silversoblar och 2 caramell.
Färger och hårlag med: Skp, Lh, Kh, Umb, Rex, homozygot och d.s.
Fast Monica, där har du fel. Nf är inte dominant ;)
Nf är den "neutrala" färgen dvs, det kan komma när som helst, i princip i vilken kombination som helst.
Det är bland annat nf som kommer om man parar två hamstrar som inte har något gemensamt.
Tex om man parar en cremehona med en svart hane.
Honan har endast creme i sin stam.
Hanen har endast svart i sin stam.
Då kan du endast få normalfärgat i kullen. :)
// Sofia
Du skriver att du inte har stamtavla på honan men vet du vilka färger hennes föräldrar va? =)
Normalfärgad och dominant spot kan iaf garanterat komma.
Ja, min första kull var föräldrarna creme lh och svart kh.
Ungarnas färger i kullen var svart och normalfärgad, alla vart korthåriga.
Nej, tyvärr så kan jag inte föräldrarnas färger är :/
Bara jag fick kontakt med uppfödaren :/
Åh, vad kul om det blir d.s då jag aldrig haft någon d.s i min kull :D
#8 Ja, dominant spot är dominant så det krävs bara en förälder för att det ska kunna bli det :D
Men var pappans föräldrar Vit sö och choklad? För isåfall borde ju hanen vara silversvart? Om han är det kan det komma silvergrå också. :O
#12 Han är silversvart. 
Okej, tack :)
Trodde värkligen att han var svart då Amun-ra var uppfödaren.
#14 Ja, även uppfödare kan ta fel på färger ibland. :)
Men ena föräldern är vit sö, som är en creme med homozygot silver.
Alla hamstrar med homozygot silver, ger silver till alla sina bebbar. 
Okej, vad bra :)
#7 Just det, tänkte nog lite fel! 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_