Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2818 ggr
Heddis.
0

Parning

Hejsan jag heter Hedda om min lilla guld hamster tjej heter Burris. Burris är en grå vit bandad hamster men kort fin päls. I framtiden skullle jag vilja para henne med någon hamster pojke. Burrin är svensk uppfödd, vad bör jag tänka på om jag parar henne? Har du kanske en bra parnings kamrat till henne?

Mvh Hedda Glad

Krille12
0

Du borde läsa på mycket mer och ha mer erfarenhet om hamstrar.

Medarbetare på Vetenskap.

UlrikaD
0

Hur gammal är din hamster?

Heddis.
0

Jag kan mycket om hamstar Kristijan men ville ha andras erfarenheter osv. Just nu är hon bara 2månader så det som jag har tängt är en parning på lång sikt iaf kolla lite osv

Krille12
0

Jag själv planerar inte att föda upp förens jag är 16 år gammal (om det ens går bra då) och jag fyller bara 13, tänk efter vad syftet med parningen är.

Krille12
0

#3 Ok, men du måste ha mer erfarenhet också, för jag kan också mycket om hamstrar men jag kommer inte börja föda nu upp för det. Samma med dig, man måste veta väldigt mycket om avel, man måste ha erfarenhet om hamstrar och man måste planera i något/några år för att veta exakt vad man ska föda upp vad syftet med parningen är. Så det är inte lätt.

Heddis.
0

Du jag är 18år, jag har haft hamster sedan 10 så jag vet mer än vad du tror så sluta trycka ner mig tack!

Krille12
0

För att man vill ha små söta ungar är inget syfte, så tänk igenom allting noga innan du bestämmer dig för något. Alla individer passar inte till avel, och det är bäst att ha hamstrar med stamtavla.

Heddis.
0

hon är bara 2 månader och jag har all tiiiid i världen att tänka igenom om jag ska para eller inte, du vet inte hur jag tänker.

Inlägg redigerat av Medarbetare.

Krille12
0

Oops, jag skrev #7 lite sent, så det är inte svar på #6. #6 Jag trycker inte ner dig. Och jag visste inte att du var 18 eller att du har haft hamstrar i 10 år, då har du väl erfarenhet och du borde ju veta mycket om hamstrar. Det är bra, men jag säger bara att man inte behöver stressa, (inte för att du gör det, det vet jag inte) utan att man ska tänka igenom allt noga. Så jag försöker inte vara elak, jag försöker bara hjälpa för att föda upp är inte lätt.

Charlie2006
0

Finns ingen färg inom guldhamster som heter grå vit ;). Vill bara påpeka det. ;)

För det första, vad tillför hon arten?. Tycker inte man ska para för att bara få söta bebisar, utan ha en tanke med parningen. Då hamstern faktiskt kan behövas avlivas om nått går snett. Har man pengar, om man skulle behöva åka till vetrinären. Har man köpare, eller kan man behålla alla så att säga om det blir 15 ungar, om man inte får sålt dom. Blir både dyrare i mat och mera burar, då dom ska gå själva efter 8 veckor.  

Kommer hon från zoo eller uppfödare?, skulle starkt avråda att para om hon kommer från zoo.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Krille12
2

#8 Du skrev det innan du såg #7, för jag svarade inte på #6 utan jag skrev lite sent eftersom att jag kollade på en annan sak. Och jag tror inta att du är dum, verkligen inte. Jag menar inte att man ska bara tänka igenom om man ska para eller inte, utan att man tänker igenom allt och har ett bra syfte med parningen. Sen visste jag inte det du sa, och det är faktist elakt att säga så till någon som bara vill hjälpa. Jag vill inte vara elak, så om du tyckte att jag tryckte ner dig så förlåt. Men jag ville bara hjälpa.

Heddis.
2

Hon är köpt av en uppfödare, jag vet att man ska tänka igenom allt men som sagt hon är bara 8veckor så jag har tid och jag har tänkt på det här ett bra tag nu. Jag är här för att få tips och råd inte något annat.

UlrikaD
0

#12 Men vad är hon för färg? Det är olika färgkategorier som går ihop med vissa och vissa som inte ska paras med varandra.

Då vet du lite i vilken grupp du ska leta.

Är hon kh så är ju smartast att fortsätta med kh-parning, om hon inte har mycket lh i stamtavlan bakåt, då kan det bli vilkelt som ändå.

Heddis.
0

Hon är grå med ett vitt band över magen och rygge och 2 mörka streck vid öronen samt ett mitt på huvudet

Charlie2006
0

Då är hon nog silvergrå bandad skulle jag gissa på.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Krille12
0

Då är hon nog en silvergrå bandad, men är hon LH eller KH?

Krille12
0

#15 OJ, du skrev visst samma sak samma minut ;)

UlrikaD
0

#14 Men vad heter färgen? Är hon från uppfödare så bör du ha fått med en stamtavla där hennes färg står.

Antar att hon är silvergrå bandad men det är ju bra att veta säkert.

Roonja
2

#6 men du, jag har läst igenom allt och jag ser inget fel med det Krille12 skrev. Och som Charlie2006 skriver så finns det ingen färg som heter grå vit. läs på om färger och genitik först innan du börjar.

Du har haft hamstrar ganska länge så du kan ju en del om kötsel!? men det är inte det ända man ska tänka på. Tänkt på att det kan komma ca 15 bebisar i en kull och om du inte får dem sålda så måste du ha plats för dem, sedan får du gärna visa en bild på din hamster så vi kan säga vad det är för färg. sedan så kan vi även säga vilka färger du kan para din hamster med.

Det finns 4 färg-kategorier som man ska kunna innan man börjar föda upp, vilka hårlag man får para så ungarna inte får ögonproblem, vilka teckningar, tex ds och ds och ba och ba.

Sedan (som jag redan tror att du vet) så får man inte använda hamster vadd och saltsten m.m.

Lyssna på vad vi har att säga än att skriva att vi trycker ner dig! :)

Heddis.
0

Okej tack så mycket alla, jag har inte papprerna här man jag har för mig att hon va en KH:are men borde ta en titt när jag kan!

Heddis.
0

bilden kommer snart jag lovar har dock lite krångel med att hon inte kan sitta sitt så länge! hahha!

Roonja
0

#21 jättebra!

Hahaha, ja, det är inte det lättaste att fota! ;)

DeniceP
3

Alltså ursäkta, men kan du inte ens se på din hamster om det är en korthårig eller långhårig, om du har haft hamster i 10 år? Foten i munnen

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Bibbo]
1

#16 Hon har redan skrivigt korthårig.

Heddis.
0

Jag har ju skrivit det? hon är korthårig.

DeniceP
0

Citerar: Okej tack så mycket alla, jag har inte papprerna här man jag har för mig att hon va en KH:are men borde ta en titt när jag kan!

Heddis.
0

men fortfarande skrivit det högst upp som du ser

DeniceP
1

Jo men sen skriver du att du har för dig att hon är KH, men att du måste kolla efter först? Hallå?

Heddis.
0

jag är inte säker skrev jag också? och att jag ska kolla upp det när jag får tid?

DeniceP
0

Precis…

Heddis.
0

aldrig avlat förut så varför skulle jag veta det där utantill liksom?

Charlie2006
0

#31 Man behöver inte avla för att veta hårlag och färger. :) Om man ska para är deta bra att veta, sen att man kan se skillnad på kön. ;)

Min hemsida

//Frida

DeniceP
1

Man ser vääldigt tydligt på en guldhamster om det är en långhårig eller korthårig, tillochmed jag såg skillnaden utan problem, precis efter att jag började läsa på om hamstrar.

Om man efter tio år inte kan se skillnad, borde man nog inte ens fundera på att börja avla. Enligt mig iaf Obestämd

Heddis.
0

man jag kan ju se skillnaden????? vad är det du inte fattar :S

Krille12
0

#24 Hon skrev kort fin päls men jag glömde det eftersom att det inte stog KH, och det var andra som frågade så varför säger du bara till mig?

Heddis.
0

nää säger inte till dig kristijan om du trodde jag menade dig, :)

Krille12
0

Aha, ok då.

Heddis.
0

ta inte illa upp kristijan! sorry om du tog åt dig!

Krille12
0

Nej då, bara det att #24 sa så, (jag tog inte illa upp för det heller) för jag glömde det var därför jag frågade om hon var KH eller LH.

Roonja
1
kaizoR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här är en långhårig.

Roonja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här en lh (ursäkta att den kom lite sent men jag har dåligt internet)

Krille12
0

#40 och #42 Det ser ut som att båda är B/Y.

Charlie2006
0

#43 Dom är sobel. ;) Har för mig att #40 är sobel bandad.

Min hemsida

//Frida

Lojs
0

#43 Tycker du? Jag har aldrig sett en sådan b/y, sobel däremot… ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roonja
0

#43 hmm du måste nog själv läsa på lite krille! ;) båda dessa hamstrar är sobel, en sobel bandad kh och en sobel lh, båda hamstrarna har jag fött upp.

#44  precis! :)

Krille12
0

Oj, såg lite fel där Skäms Nu när jag kollade närmare ser jag att det är en sobel. Jag kollade snabbt och såg bara att dom var svarta med lite gult, så därför trodde jag att dom var B/Y. Kolla inteså noga :P

Tazzar
1

Hedda, jag ber dig att dra ner på tonen.

Medlemmarna här vill bara hjälpa, de tycker alltså inte illa om dig.

Till den som anmäler inlägg i den här tråden:

Jag har nu åter publicerat dem.

Bara för att inlägg låter arga på grund av att en medlem känner sig missförstådd, så behöver de inte nödvändigtvis tas bort.

Kontakta istället Medarbetare eller Sajtvärd med en länk till inlägget du vill anmäla, så kollar vi upp det.

Roonja
0

#47 Det gör inget Krille, alla kan se fel! :)

Absolutpea
1

Jag ska med börja avla snart, dock dvärghamster men ändå! Har hållt på med hamstrar i sju år nu, skit kul att du hittat intresset! Lycka till, kan tyvärr inte hjälpa dig med guldhamster färgar osv. Men ville bara önska dig lycka till! :)

Thowas
0

läste dessa inlägg då jag oxå haft funderingar runt parning. jag har nyss skaffat hamster, så det är inte aktuellt för mig just nu, men jag är mer nyfiken på hur det fungerar med hamstrar då jag har hört att de kan bita ihjäl varandra om man sätter ihop dom vid fel tillfälle?

Roonja
0

#51 just ja, man måste vara säker på att honan brunstar annars bråkar dem!

Thowas
0

så hur gör man då om man vill para?

själv har ju jag möss och har haft uppfödning, så jag vet ju hur det går till där.

Roonja
0

När honan brunstar märker man det genom att honan trycker underlaget mot marken och ställer sig stel som en pinne när man trar den över ryggen.

Man kan tex sätta dem i en hage och sedan låta hanen sköta resten! :)

Roonja
0

Man måste hålla ögonen öppna hela tiden för honan kan resa sig medan hanen tvättar sig, då kan honon börja bråka med hanen! Om dem börjar bråka ska man ha en pinne, inte använda fingrar, det har jag gjort! och fingrarna tar "skada"

Candela
3

OT, men varför får inte anledningen vara att man vill ha söta ungar?

Så länge man tar hänsyn till temperament, hälsa, hårlag och färg så kan väl ändå anledningen få vara att man tycker det är mysigt att föda upp ungar?

Det betyder ju inte automatiskt att man tar vilken hamster som helst och parar..

Roonja
0

#56 till vem menar du?

Jag avlar bara på friska stora och välmående hamstrar. Jag avlar för att jag tycker det är lärorikt och kul. och även för att jag vill ha bebisar efter mina underbara hamstrar. Så när dem avlider har jag någon som påminner om den! :)

Bruden-Mbuti
1

#3 låter som om hon är silvergrå.

till henne kan du ha vilken färg som helst på hanen då sg är en av viltfärgerna(grundfärg).

är hon bandad bör du välja en otecknad hane. ( ej bandad eller dominant spott)

du hinner som sagt tänka och planera ett tag till. bra att du frågar redan nu då får du in synpunkter,erfarenheter från andra som tagit kullar och kan berätta om både för och nackdelar.

tycker det visar på stort intresse då du redan nu funderar och hinner samla mkt info.

på de flesta djurgymnasium har de hamstrar just pga deras korta livscyckel. eleverna hinner med att uppleva flera generationer och se tex färgutfallen.

vill man bli uppfödare av ett annat djur så är hamster en mkt bra start.

lycka till med dina planer och fortsätt fråga så du får all info du vill ha och behöver för att kunna ta ditt beslut

Candela
0

Jag syftade på

#7:

"För att man vill ha små söta ungar är inget syfte, så tänk igenom allting noga innan du bestämmer dig för något."

#10:

"För det första, vad tillför hon arten?. Tycker inte man ska para för att bara få söta bebisar, utan ha en tanke med parningen."

#11:

"Jag menar inte att man ska bara tänka igenom om man ska para eller inte, utan att man tänker igenom allt och har ett bra syfte med parningen."

Roxie
1

#59 Hur ska man veta att ungarna blir söta och snälla när man inte har någon information om föräldrarna/släkten?
Ett beteende/temprament är ju också ärftligt.

// Sofia

Charlie2006
0

#56 Det är min åsikt att jag tycker man ska ha en tanke bakom en parning, vilket djurslag det än handlar om., Visst får man para bara för att dom är söta, men personligen skulle inte jag gjort det.

Min hemsida

//Frida

UlrikaD
0

#53 Guldhamstrar sätter man inte ihop som möss. Man låter dem träffas på neutral yta när honan är brunstig, låter dem para sig, under uppsikt, sedan delar man på dem igen.

Så man har full koll hela tiden, så det är ingen risk för att någon ska bita någon.

Man sätter alltså inte ihop två guldhamstrar och går därifrån.

DeniceP
0

JAG tycker att det är rätt galet att uppmuntra oseriös parning Obestämd Enligt mig ska man bara para två djur, om just de djuren har något speciellt att tillföra hamstersläktet. OM man ska ge sig på parning ska man ha mycket erfarenhet inom ämnet, ha väldigt mycket erfarenhet om sina djur samt rasen i allmänhet. Man ska även tänka på att hamstrar kan få många ungar som måste bo i separata burar när de växer upp. Hr man tid och råd för det?

Nej, detta är helt galet för mig.

Candela
0

Det jag menar är att anledningen till att man parar kanske är just för att man tycker det är gulligt med små hamsterbebisar, MEN man bör ju ändå ta hänsyn till genetik o.dyl.

Det verkar som om mångas anledningar är att ta fram bättre temperament eller bättre färg. Alltså att det är det som är drivkraften bakom aveln, och inte specifikt att man tycker det är kul och mysigt.

Det låter mest som att man inte får välja att avla för att man tycker det är kul och mysigt med små bebisar, vilket jag tycker är en helt okej anledning.

Betyder ju dock itne att man ska ta vilka hamstrar som helst.

Candela
0

(jag menar inte att man väljer hamsterindivider efter hur söta de är, utan jag fokuserade mest på valet att avla - att man tycker att hamsterbebisar rent generellt är gulliga))

Candela
0

Känns som att folk inte läser där jag skriver att man INTE ska ta vilken hamster som helst att para. Det är inte det jag är ute efter.

DeniceP
0

#65 hade du uppmuntrat hundägare att avla på sina hundar bara för att valpar är söta? Tänker bara, att sätta liv till världen är ett stort ansvar, inget man ska göra för att dom är söta. Man skaffar ju inte barn för att de är söta?

Jag fattar inte riktigt tankegången

Candela
0

Så länge det finns efterfrågan på hamstrar så att man vet att de hamnar i ett bra hem så spelar det väl ingen roll?

Och så länge man vet att man själv har tid och kapacitet att ta hand om dem.

Candela
1

Varför skaffar man barn då? Inte är det för att man tänker att de ska tillföra människosläktet något, utan för att man SJÄLV vill ha ett barn. Just för att man tycker barn är söta, roliga, underbara.

Candela
0

Eller menar du att man väljer partner efter dennes gener, för att kunna producera så bra (människo)barn som möjligt..? Obestämd

Charlie2006
0

#64 Visst är det roligt att föda upp, annars antar jag inte att många hade fött upp. Jag tycker det både är lärorikt och intressant. Man måste ju ha lust att hålla på med ungarna dagligen också. Jag tar exempel inte kull om jag inte skulle vilja behålla en unge från den kombinationen. Fast alla hamstrar passar inte till avel. Flört

Min hemsida

//Frida

Candela
0

Nej, alla hamstrar passar inte till avel, och de ska man ju så klart inte använda heller Flört

Jag skulle t.ex. hemskt gärna vilja ta en kull, för jag minns hur oerhört mysigt det var när jag var yngre och vi ovetandes fick en dräktig hona från djuraffären..

Men jag tycker inte min hamster är rätt (bortsett från att hon nu är för gammal förstås). Hon är lite känslig och blir lätt orolig hos nya människor. Dessutom har jag inte plats för burar och en massa rasthagar.

Så det jag menar är att man såklart måste ta hänsyn till många saker.

DeniceP
0

Man skaffar inte barn för att de är söta, eller hur? De växer ju upp.

Hade folk med hundar tänkt som du: äh, jag tar en kull för valpar är ju söta. Vad tror du hade hänt med hundarna då?

Jag tycker absolut inte att man bara ska avla på en hamster för att ungar är söta. Det finns redan hamstrar tillräckligt som föds upp just för den anledningen, och titta hur många hamstrar som råkar illa ut pga det. De blir stressade, oroliga, sjuka, i vissa fall missbildade. bara för att folk köper en hamster de tycker är söt.

Nej, att stödja såhär oseriös avel är inte min sak alls, och förstår verkligen inte hur folks om gör det faktiskt tänker. Tycker att smådjuren får det värre och värre. Bra för att de är små och söta..

Candela
0

Fast du missuppfattar mig ju helt isåfall. För väljer man rätt hamster för parning blir de ju troligen inte missbildade, stressade, sjuka och oroliga.. Obestämd

Ja barn växer upp, men man kan fortfarande skaffa dem för att man bara vill "ha" någon.. Antingen för att de är söta som barn, eller för att man inte vill vara ensam när man blir gammal, eller andra "dåliga" orsaker. Ingen kan riktigt ge en riktigt bra anledning till varför de skaffar barn. Oavsett vad väljer man ändå att skaffa dem av egoistiska skäl.

Men det är mer fel om man gör samma sak när det gäller djur? Fastän man väljer bra hamstrar, har bra burar, bra kunskaper och seriösa köpare?

DeniceP
0

Men för att kunna bedöm ett djur på det sättet, måste man ha kunskap och erfarenhet, och det kommer inte över en dag. Och i ett sånt här fall är det inte seriöst någonstans, eftersom personen i fråga inte ens komer ihåg om hamstern är korthårig eller långhårig utan att behöva titta efter. Att då uppmuntra avel är inget klokt val. Eftersom personen i fråga verkligen inte kan bedöma ett djur om det är lämpligt för avel eller inte.

Förr att börja avla på ett djur ska man tex lära sig färgerna, vad dom heter och hur dom ser ut, samt veta vad som passar ihop med vad.

Magda
0

jag förstår precis vad #74 menar.. jag kan säga att när jag tar kull (möss el råtta) så är det ju för att jag vill ha någonting som jag tror kan komma av den parningen.. inte för att djurarten i allmänhet ska bli bättre utan för att de djur jag själv har ska bli det och för att jag älskar söta bebisar och att ta hand om dem.. men det innebär ju inte att jag tar mindre ansvar för de djur jag föder upp.. hade jag inte tyckt att bebbar var kul så hade jag inte velat fortsätta..

jag förstår inte riktigt diskussionen mellan er #74 & #75? båda skriver ju att det är viktigt att välja bra passande djur för avel..

Candela
0

Ja, jag förstår inte heller diskussionen riktigt Flört

Jag syftade aldrig på just den här personen som ville avla, därför skrev jag "OT, men.." i mitt första inlägg. För att det var off topic, alltså inte handlade om ursprungsinlägget, utan var ett sidospår från vad någon annan hade skrivit i tråden.

Men rent allmänt tycker jag inte man behöver ta personer oseriöst för att de frågar om avel. Man kanske tycker det är lättare att fråga kunniga personer än att googla på källor som man inte vet om de är säkra eller ej.

Tazzar
0

ÅTERIGEN.

Detta är ett forum, jag har nu än en gång publicerat inlägg borttagna av iFokus automatiska system.

Det finns inget dumt eller elakt vad jag ser här.

Du som anmäler inlägg här.

Du har ingen anledning att anmäla ett inlägg, bara för att du inte håller med om vad som står i det.

Är du osäker på ett inlägg, hör med oss Medarbetare eller sajtvärden, istället för att anmäla det.

Roonja
0

#78 en undran, det har ju varit troll här ett tag på forumet, kan det inte vara ett troll som gör det Tazzars?

Tazzar
0

#79 Jag har samma fundering. Trollet i fråga har nämligen skapat inlägg om hur man skaffar iFokus Insider, senast inatt.

Roonja
0
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.