Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 10313 ggr
Lojs
2

Pasta, potatis, ris mm

Jag vet att många ger pasta, potatis, ris och liknande till sina hamstrar och jag funderar lite på tankarna bakom? Jag ser sådana saker mest som tomma kalorier och ger varken mig själv eller hamstrarna sådant. Det enda de får är barnmatspuréer med potatis ibland, mest när jag har kullar eftersom då behövs det lite mer kalorier. Hade jag haft pasta och liknande hemma så hade jag absolut kunnat tänka mig att ge det till hamsterbebisar/dräktiga honor/digivande mammor och magra hamstrar, de som behöver all energi de kan få, men jag skulle inte ge det till friska, vuxna hamstrar i lagom hull. (Bara som smakbit eller till "fest" i så fall. ;))

Maten som en hamster äter med olika fröer, grönsaker mm innehåller en massa näring och jag kan inte hitta något de får brist på genom att inte äta pasta, potatis och ris. Är tanken mest på variation i färskmaten eller vad? Som människa så är väl sådan mat mest "utfyllnad" och kalorier för att få energi, är tanken att hamstrar som har helt annan naturlig kost behöver det till något annat?

Jag personligen ger hellre de extra kalorierna genom solrosfröer och lite olika nötter, för mig känns det som en mer naturlig kost för en hamster och det innehåller mer näringsämnen.

Om man till exempel vill ge extra magnesium (som finns i pasta och potatis till exempel) så finns det mycket mer magnesium i till exempel vetegroddar, mandel eller havreflingor.

Om ni är oroliga för att era hamstrar ska få brist på något, eller för mycket av något, så är den här sidan väldigt bra för att se vilka livsmedel som innehåller vad: http://www.fineli.fi/topfoods.php?lang=sv

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
0

Jättebra info :)
Jag ger oftast bara pasta, potatis, ris m.m. till dräktiga honor och till kullar.
Annars gör jag grytor själv. Tex igår gjorde jag en stor gryta med nötkött, broccoli och linser och mixade detta.
Sen fick de faktiskt lite ris bredvid för det blev över från middagen.

Jag ger mina mycket groddar och skott, det är otroligt populärt och väldigt nyttigt :)

// Sofia

Lojs
0

#1 Tack! Broccoli, linser, groddar och skott är ju sånt som är absolut proppfyllt med näring, mycket bättre än så blir det inte! =) (Det är ju bara att slå upp dem i länken jag postade, eller söka på något viktigt näringsämne)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[VillePille]
0

Jag har en fråga ang broccoli, kan man värma fryst brocoli till dem? Eller ska den vara färsk? :)

Lojs
0

#3 Färsk innehåller mest näring, men det går bra med tinad fryst med. Det är bara viktigt att se till att den har lagom temperatur, den ska inte vara varken kall eller varm.

Medis på akvariefisk.

[VillePille]
0

Okej, tack :)

NinaS
0

Jag tycker också det är lite skumt att ge hamstrarna pasta mm, det är ju inte något de skulle äta i det vilda direkt… Mina får det nån enstaka gång bara, som variation. Föredrar att ge grönsaker, groddar och torkat kött förutom frön/säd.

ella99bella
0

kan man ge bulgur?

Är det liksom "nödvändigt"?

Eller är det som potatis,ris och pasta?

Mvh/Ellen<3Glad

Lojs
0

#7 Jag vet faktiskt inte vad bulgur har för näringsvärde, om du har det hemma så kan du ju själv kolla på förpackningen och jämföra med andra livsmedel. =)

Medis på akvariefisk.

ella99bella
0

#7 ok tack!

känns ju lite näringsrikare än typ pasta.

Är ju det för människor allafall……ska kolla!Glad

Mvh/Ellen<3Glad

[Em_I_Am]
0

Jag ger mina det men de två som har lätt för att bli överviktiga får pasra, ris, solrosfrö, jordnötter osv som lite festmat eller godis mer sällan. De andra får det i liten mängd. Mest om jag inte har något hemma jag anser att jag kan ersätta det med just den dagen. Så kanske en gång i veckan får de lite pasta, ris eller potatis. Man ska också tänka på att klistrig mat som tex vissa rissorter eller russin kan orsaka problem i kindpåsarna om det klibbar ihop alldeles.

Adrina
0

Kolhyderater är inte bara utfyllnad & tomma kalorier, de motverkar förstoppning & minskar risk för karies. Vilket kanske inte en hamster får så lätt men ville bara påpeka. Folk som går på GI eller liknade får mycket, mycket lättare förstoppning.

Min hamster får ris eller potatis med skal på ibland, mest för hon gillar det inte för hon får i sig 'några viktiga vitaminer'.

Lojs
0

#11 Fast äter man inte särskilt mycket kolhydrater så får man sällan kariesproblem, eftersom bakterierna i munnen lever på just kolhydrater. Och förstoppning kan man motverka på andra sätt än med kolhydrater.

Men det var det om människor, hamstrar har inte samma matspjälkningssystem/metabolism som vi och ska inte heller äta samma kost såklart. =) De ska ha en kost baserad på kolhydratsrika livsmedel, som spannmål och liknande. Pasta, potatis och ris innehåller dock lite näring i förhållande till mängden energi och innehåller inget nyttigt som hamstern inte kan få genom andra livsmedel.

Sedan är det såklart valfritt vad man ger sina hamstrar som godis någon gång ibland, potatis och pasta är troligtvis nyttigare än något som innehåller vitt socker istället för stärkelsen i de livsmedlen.

Medis på akvariefisk.

Amun-Ra
0

Jag ger pasta,potatis,vit ris,makaroner,spagetti och torkatt vitt bröd till hamstrar som jag tycker är en aning för tunna och behöver lägga på sig vikt. Jag ger även detta till dräktiga och digivane mammor samt ungar och gamlingar. Till vuxna hamstrar ger jag kokt fullkornsris och övriga födoämnen rikliga på fullkorn och fiberik föda! Fibrer för tarmarnas välmående och funktion. Fullkorn innehåller inte lika mycket dåliga kolhydrater som vita produkter som vitt ris,spagetti och potatis. Det är ju fullkorns produkter samt protein produkter en athlete äter för att inte bli onödigt fet och för att hålla sig frisk! Själv skippar jag dåliga kolhydrater som vitt bröd,pasta,vitt ris,spagetti,makaroner och kokt potatis. Kall potatis kan jag äta dock eftersom kall potatis inte har lika mycket dåliga kolhydrater än kokt potatis…Barnmat ger jag till gammlingar,hamster bebisar och dräcktiga eller digivande mammor…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[Emma--]
0

Jag försöker ge en varierad kost och matar oftast hamstrarna och råttorna med samma och då blir det t.ex pasta ibland. Men det blir inte ofta eller mycket :)