Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 2092 ggr
PuffPoff
0

vintervit & roboskvi para?

Hejsan jag undra om en vintervit & en robskvi kan para sig med varandra?

Wand
0

De enda olika arter som går att korsa är campbell och vintervit. En vintervit och en robbe ska inte ens bo tillsammans.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

PuffPoff
0

Åååh… vad skulle kunda hända?Förvånad

NinjaKakan
0

Jag kan gissa på att dom har ihjäl varandra.

PuffPoff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 konstigt, min kompis och min gillade varandra…? Men jag tror att min inte är en vintervit utan en robovski.. dom sa så på djuraffärn så här se han ut där bak

Suskiv
0

#4 Det är inte en robbe.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Charlie2006
2

Dom är inte samma art därför ska dom inte bo ihop ;). Den vintervita kan desutom enkelt döda roborovskin då den kommer bli större en roborovskin och vägga dubbel så mycket vid vuxen ålder. Att låta dom träffas är som att be om att dom ska döda varandra, ellerfall bråka allvarligt.

Även kan dom inte para sig, åtminstånde inte så att det blir ungar.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

PuffPoff
0

Oj, ursäkta det visade sig att hennes var också vintervit… kan dom skada varandra? honan är större en min hane.. + kan dom para?

[Em_I_Am]
0

Ja är det två vintervita av olika kön kan de självklart para varandra och eftersom du verkar vara ny på det här med hamstrar ska de inte para varandra. Så de bör inte träffa varandra. De ska hållas i par så mitt råd är att du skaffar dig en hane till som kompis till din.

Oups, skrev fel. Ändrade till olika kön i första meningen.

PuffPoff
0

Men min kompis är inte ny på hamstrar men jag är.. men jag tror vi kommer göra den ändå jag kommer läsa på mer om det. Glad

[Em_I_Am]
0

Hur gamla är era hamstrar för det första?

Lamina
0

Om din  kompis inte är ny på hamstrar undrar jag hur i hela friden hon kunde missta en vintervit för att vara en robovski.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

PuffPoff
0

hon har haft den länge (rättare sagt)

Lamina
3

Att ha haft en hamster länge gör en inte kunnig nog att föda upp hamstrar. Själva meningen med att föda upp bör vara att få fram bättre djur, inte bara producera ungar (som kanske växer upp och blir aggresiva, sjuka eller rädda). För att kunna få fram bättre djur måste man ha kunskapen att kunna avgöra vad som är ett bra avelsdjur. Alltså, man måste ha lång erfarenhet av djurslaget och ha träffat många olika individer. Dessutom måste man veta vad man ska göra om nått går fel, om mamman eller ungarna blir sjuka och eller t.o.m. dör. Att föda upp djur är ingen barnlek, det är riskfyllt för alla djur att få ungar. Det är alltså inget man gör om man inte kan sin sak. För precis som alla andra djur förtjänar även hamstrar att behandlas med respekt och få den vård och omsorg den behöver och skyddas från onödigt lidande.

Jag kan ta mina hamsterbebisar som exempel. Det var en olyckskull, men det kunde lika gärna varit planerat. Föräldrarna var helt underbara. Köpta på djuraffär och med okänd bakrund iofs, men vad gör väl det när dom blev tama så fort och var så trevliga att ha att göra med? Så när olyckan var framme såg jag faktiskt fram emot dom små, och visst vart även dom underbara! Dom växte upp och jag sålde 4 och behöll 2. 2 månader senare hade jag fått ta bort både dom och mamma hamster eftersom dom höll på att stressa ihjäl sig. Mamman, Sahara, hade visserligen varit stressad innan, men det det var inget jag la märke till i min okunskap. En annan av ungarna dog bara en vecka efter att hon hade flyttat. Kvar fanns alltså bara 3 av 6 ungar. 2 av dom hade det iofs bra sist jag pratade med deras köpare, men hur det går för den tredje vet jag inget om då köparen inte svarar på mail. Det, min vän, är ett lysande exempel på varför min inte bör avla om man inte har kunskap nog och absolut inte på djuraffärshamstrar.

Du får ursäkta mig om jag tolkar saker och ting fel. Men utifrån dina inlägg tolkar jag det som att din kompis hamster bor ensam. Om din kompis nu vore så kunnig borde hon veta att varken robovski eller vintervit ska bo själv.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Em_I_Am]
2

Det är viktigt att ni två läser på MASSOR om avel först. Helst skulle ni så klart haft hamstrar med stamtavla så att ni vet om de inte bär på genetiska sjukdomar, dåligt temperament osv ungarna kan ärva. Sen måste ni ha pengar nog att kunna ta hamstrarna till veterinär om något skulle gå fel. Om honan inte kan föda fram sina ungar själv till exempel. Sen behöver ni ha råd och tid att behålla ungar som kanske inte blir sålda. Ni behöver extra burar eftersom ungarna som är hanar behöver tas från sin mamma innan de blir könsmogna och kan para sina systrar o mamman. Sen kommer ni att behöva vara väl insatta i mat för att ge den dräktiga och sedan diande honan det hon behöver. När ungarna börjar äta behöver ni veta vad ni ska ge dom också.

Ni ska också veta redan innan ni parar om ni har folk som kan tänka sig köpa ungarna av er med tanke på att ni dels inte är så erfarna och inte heller har stamtavla. Jag skulle ogärna köpa en unge från någon som inte ens vet vilken art de har riktigt säker. Låter hårt, men ibland måste man tänka till lite innan sätter planer i verket.

Har hon haft honan länge kan hon redan vara för gammal för att få sin första kull. Men det antar jag att din "kunniga" kompis redan har kollat upp innan ni börjat planera detta? Vet hon inte exakt hur gammal honan är ska ni låta bli! Orkar eller kan hon inte föda fram sina ungar så blir det dyra veterinärskostnader. Hon kan dö om hon är för gammal. Eller för ung för den delen också…

aussien
4

får lite ont i magen när jag läser om situationer som denna..

Absolutpea
0

Jag har funderat på att para mina, och jag har läst på i evighet och har haft hamstrar sen jag var sju. Ändå är jag inte säker, varför? Jo för att jag vill inte att något ska gå fel. Att mina hamstrar ska råka ut för skador. och jag vill vara säker innan jag gör något. För mig låter det som att du parar för att du vill ha hamsterungar för att dom är gulliga, inte för att du tänkt efter länge och kan allting. Utan bara för att du och din kompis ska ha något att göra när ni är. Och det är inget klokt beslut. Ta hand om din hamster istället och va nöjd med det. Du är inte särskilt kunnig om hamstrar och du borde inte para dina. Det råder jag dig till att låta bli. När du blivit mer erfarnare och fortfarande gillar hamstrar så kan du väl. Men du ska inte göra någonting för att det är en "Kul grej". Läs alla kommentarerna och lär dig mer istället. Så kanske du en dag kan fostra en kull med ungar. Men INTE nu.

PuffPoff
0

Orkar inte läsa… ledsen! men säkert jätte bra inlägg. Tack!

Lamina
7

Om du inte orkar läsa det, hur ska du då orka skaffa dig den kunskap du behöver..? Det gör mig upprörd, förbannad faktiskt, när folk tror att det bara är att para hit och dit för att få söt ungar och inte vill ta till sig av, eller ens läsa, när dom blir avrådda från det. Det är djur vi pratar om här. Levande varelser, inga jäkla leksaker! Skrikandes

//Lamina

mjuhm
5

Nu har jag inte läst igenom tråden, men skriver ändå.

Man ska veta det mesta när man ska para, & ni verkar inte veta nånting alls. Jag blir så himla förbannad & får världens klump i magen när jag läser vad du skriver.

Vissa tror faktiskt (tydligen..) att hamstrar är små leksaker som man kan göra vad man vill med? Att para är inte bara att para & sedan få små söta ungar. Nej, utan parning innehåller jobb, kunskap & EN MASSA LÄSNING! Jag läste på i ungefär 3 år innan jag bestämde mig nu i augusti för att mina skulle paras.

Fy & farao vad jag blir arg! Läs på ordentligt innan ni tar sådana stora beslut om att "tillverka" fler liv. Det är levande varelser vi snackar om, inte små gosedjur som man senare kan kasta bort om man inte orkar ta hand om dem.

Förlåt för dålig ton, men jag blir så himla arg..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

UlrikaD
5

Strålande tråd egentligen.

Den som behöver råden orkar inte läsa igenom tråden men skriver ändå.

Den som ska svara på vad den personen som inte orkade läsa tråden har skrivit…..orkar inte heller läsa tråden.

Det blir inte så bra exempel av det hela då tycker jag.

Då är det ju ingen idé att man skriver råd, om ingen läser. Vare sig de som behöver råden eller de som ger dem.

PuffPoff
0

Men gud va mycket tjafs, jag skulle göra det imorgon ni missförstod mig. När jag är trött kan jag knappast läsa. + Har jag sagt att jag tycker att jag tycker att hamstrar är leksaker? blir lite ledsen när jag läser allt detta. Klart vi måste läsa på.. m3r. Så snälla sluta vara så upprörda! Vi vet vad som kan hända om något går snett. Rynkar på näsan Och jag skulle inte kuna leva utan hamstrar KyssGråter

Absolutpea
3

Förlåt, men när jag läste allting verkade det som att du bara tyckte det var en kul grej. Förlåt om du blev ledsen, ville bara infomera dig så du inte gjorde något dumt beslut gällande detta. Och detta är din.. första hamster va? och jag tycker du kan vänta tills du har haft ett par hamstrar och kan allting. Du behöver inte skynda på allting, det är bättre att vara säker än lite sådär säker. Du har precis fått din hamster så njut av att du faktiskt har honom istället. det är mitt råd, dock kan jag inte övertala dig till att låta bli.. men hoppas du tar ditt förnuft till fånga.

PuffPoff
0

#22 Ja, självklart ska jag njuta av honom och så. Kommer läsa på mycket mycket mycket mycket mer. Glad

aussien
2

Man blir aldrig en erfaren uppfödare om man aldrig får uppleva det underbara en kull hamstrar kan innebära. Men många uppfödare blir upprörda när de läser om personer som inte tänker igenom beslutet noga, det är verkligen ett problem.

Istället för att ställa frågan som du gjorde "kan en vintervit och roborovski para varandra"? Borde du gått in på SHF's hemsida och läsa mer om hur avel med dvärghamstrar bör gå till.

Det är helt naturligt och bra i mina ögon att uppfödare gör medlemmar uppmärksamma på vikten av att tänka igenom varje parning.

PuffPoff
0

-_-

Absolutpea
0

#23 Då önskar jag dig lycka till! Läs på ordenligt innan och om du har frågor kan du ju frga här också!

#24 nej, men man måste ju ändå läsa på! och även om hon frågar frågor här så betyder det ju att hon vill lära sig och har massor frågor som hon vill ha besvarande. Och hon har säkert läst också, men skadar det så mycket att ställa frågor igentligen? Jag tycker det är positivt. Det är ju det denna sidan är till för. Hamster intresserade människor, människor som vill lära sig. så jag tycker det bara är bra att hon frågade.

aussien
0

Det är klart att man får fråga. Men om man ställer frågor kring avel och säger att man tänkt para sina hamstrar när det tydligt framgår att man inte har någon kunskap så får man räkna med svar därefter. (:

Absolutpea
0

#27 missuppfattade dig då ;) Ja, om man inte har någon kunskap så kan man inte vänta sig att alla ska bli jätte glada precis.