Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2741 ggr
sanso
0

Temperament

Satt och läste lite hamsterfakta tillsammans med sonen och hittar följande: Viltfärgade hamstrar anses robusta och okomplicerade. Teddyhamstern betraktas som sälskaplig. Cremefärgade anses tillgivna. Att fläckiga hamstrar inte är lämpliga för nybörjare för att de är svårare att tämja, men den tesen börjar nu ifrågasättas.

Längre fram i boken kan man också läsa att guldhamstern blir stressad av att leva tillsammans med sina artfränder, detta gäller även de fridsammare färgvarianterna.

Ni som är gamla i gården och som har stor erfarenhet av hamstrar, ligger det nåon som helst sanning i dessa påståenden att hamsterns karaktär sitter i färgen???

I en annan bok jag har beskrivs de olika färgerna som underarter, men den syriska hamstern är väl en art i flera färgvarianter?

(båda böckerna är skrivna under 2000-talet och börjar få ett par år på nacken, men de verkar vara de "nyaste" på marknaden).

Lojs
0

Det kan väl bero på olika linjer och så vidare, jag tror väl inte det sitter i färgerna. Till exempel så är både créme och långhår vanligare bland uppfödare än fläckisar och det kan ju gör att de blir bättre i temperamentet, för det finns fler att välja på när man ska avla.

Men det ska bli intressant att höra vad andra som varit med längre i hamstersvängen säger.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Nennir
0

Helt spontant skulle jag vilja påstå att hamsterns temperament inte beror på färgen. Gjorde den det, så skulle detsamma gälla för oss människor. Har haft hamstrar allt från viltfärgat till dove, och deras temperament har varit helt underbart.

Har haft två silvergrå hamstrar och dom var inte mer sällskapliga än andra hamstrar. Faktum är att jag hade en svart hamster som var sällskapligare än nån annan av dom andra. Men det hade inte med färgen att göra. Hon var bara jäkligt sällskaplig av sej.

Hamstrar är olika individer och dom kan ha humör om dom vill, när dom vill. Man får helt enkelt ta en hamster för den individ den är och det humör den är på :)

sanso
0

Jag tror inte heller att temperamentet sitter i färgen, men eftersom det står i faktaböcker skrivna i början på 2000-talet (inte ens 10 år gamla) så började jag fundera :/ #1 Hur var det med Djurkullen? Var det inte många "vilda fläckisar" i den ;)

Lojs
0

#3 Vad ska jag skylla de vilda enfärgade på då? ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

sanso
0

#4 Att man blir som man umgås?!? :P

Wand
0

"Längre fram i boken kan man också läsa att guldhamstern blir stressad av att leva tillsammans med sina artfränder, detta gäller även de fridsammare färgvarianterna." 

Guldhamstrar SKA INTE leva med artfränder.

Tror också precis som #1 skriver, att det knappast sitter i själva färgen utan att det helt enkelt har att göra med aveln.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Nennir
0

Har en tunn, liten bok om guldhamstrar där det står samma sak om "teddy"hamstrar, viltfärgade med mera. Även innan jag visste nåt om hamstrar över huvudtaget så tyckte jag det lät helt befängt. Det är ju som att säja att en svart katt betyder otur. Det stämmer inte. Allt hänger på individen, inte hur den ser ut.

sanso
0

#6 Ang texten om att även de fridsammare färgvarianterna ska leva ensamma tog jag med för att visa att det faktiskt verkar som att författaren menar att temperamentet beror på färgen.

Wand
0

#8 Ja, men det står att de blir stressade av att leva med artfränder, och jag påpekade bara att de inte ska leva med artfränder över huvudtaget.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

UlrikaD
0

Detsamma sas förr om chillor. Vita och beiga skulle vara vildare och svårare att få tama. Absolut inte sant.