Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1583 ggr
HejPåDig
0

Hur ofta färskmat? O.O

Hej! Jag ger min hamster en liten gurkbit och lite majs varje dag. Ger jag honom det för mycket?

UlrikaD
0

Tvärtom skulle jag vilja säga.

Gurka är bara vatten i stort sett.

Ge honom hellre olika sorters grönsaker, även pasta, kött, fisk osv. Det finns så mycket att välja på och en hamster behöver äta varierad kost:)

HejPåDig
0

Okej :) Jo jag ger varierat. men gurka och majs tror jag är hans "favvos" de går alltid åt först Skrattande

[Em_I_Am]
0

Här ges det färsk mat i stort sett varenda dag. Jag ger varierande kost så som kokt kött och fisk, kokt pasta ris och potatis, både färska och kokta grönsaker, groddar, gröt, kokt ägg, omelett, pannkaka osv. Idag va matsedeln kokt pasta, ärtor och broccoli. Färsk frukt ger jag också men i mindre mängd eftersom för mycket frukt kan ge diabetes. Hamstrar behöver som sagt varierad kost och många tänker inte på att de även kan äta lite kött. Tänk bara på att all mat ska vara osaltad och väldigt lite kryddat om ens något, ingen lök eller avocado. Socker går så klart bort pga risken för diabetes och lactos ska man vara försiktig med.

Så jag föreslår att du ger din hamster massa annat gott också och använder gurka bara som godis eftersom det som sagt mest är vatten o inte innehåller något direkt nyttigt. :)

Adrina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även jag tycker det är alldeles för lite. En balanserad kost ska ungefär se ut såhär.

På bilden ser ni: valnöt (lite), 1 russin, majs, sallad, paprika, tomat, brysselkål, ugnsbakad kyckling utan kryddor/salt, 1 osockrad flinga.

Sen är det viktigt att variera kosten, då får man en riktigt frisk hamster.

Portionen på bilden är till en dvärghamster.

Escaflo
0

#4 Det är lite svårt att se hur stor skålen är. Är det en äggkopp eller?

Hejsvejs~

HejPåDig
0

OKej, tack!

Adrina
0

#5 Den är ungefär lika stor som dessa värmeljushållarna som är i denna artiklen http://dvarghamster.ifokus.se/articles/4d7138d9b9cb4622440505b4-ikea-for-dvarghamstern

Escaflo
0

#7 Tack så mycket, har alltid svårt att veta hur mycket som får plats i en så liten behållare. Bra att veta att det går i en del ändå för variation. :)

Hejsvejs~