Se skillnad på Dove och Silverchoklad r.ö?
Hur kan man se skillnad på en dove och en rödögd silverchoklad?
Jag har Kaizor's ena hamster Adri här hemma hos mig, när hon föddes konstaterade vi att hon var Dove dom spot ba satin då hon var rödögd och lite gråaktig i pälsen, alltså för ljus/blaskig för att kunna vara choklad tyckte vi men jag läste lite på SHF's hemsida om genetik nu och där står det så här:
"r.ö = Rödögd, Rosaörad - hamstern får röda eller rubinröda ögon eftersom den har dubbel uppsättning av den recessiva genen p. pp = cinnamon, vilket är en rödögd normalfärgad hamster. Rödögt gör oftast att hamsterns färg blir ljusare."
Pappa till Adri är Silverchoklad Satin och mamman är Svart dom spot bandad. iom att hon är dominant spot bandad med mycket vitt har jag svårt att avgöra vilken färg hon faktiskt är.
Så nu sitter jag och funderar på ifall hon verkligen är dove eller inte, skulle hon inte lika gärna kunna vara Silverchoklad rö? Eller vad skiljer dom två?

Är verkligen inte expert på dove och silverchampagne men min spontana tanke är ju att dove är ju som du säger grå i tonen och en champagne är ju mer brun i tonen. Och även om champagnen är silver så blir den ju inte gråare för det utan bara ljusare så min spontana gissning är att en dove är grå i tonen medans en silverchampagne är mer brunbeige i tonen.
Lägger in en bild på en champagne utan silver. :)
// Nathalie

Jaha du skrev rödögd silverchoklad och en rödögd choklad är ju en champagne..
Dove och silverchoklad är ju rätt långt ifrån varandra i färg måste jag tycka. Dove är ju som sagt grå och silverchoklad är ju brun.
Vad mörk hon är! Ser verkligen inte ut som dove. Vitteckning på hamster kan ju ge rödglans i ögonen. Har hon alltid varit rödögd så att det har synts eller syns det bara i vissa lägen?
Funderar faktiskt på om hon kanske är en silverchoklad ba ds med rubinglans i ögonen. Dvs egentligen brunögd men att vitteckningen har "blekt" ögonen också.
// Nathalie
Hon var mer lik en dove som bebis men har mörknat med åldern. Bilderna är lite missvisande då hon inte är riktigt så mörk..
När hon var bebis var dom i princip klarröda, de har mörknat med tiden men röda är dom jämt.
Jo jag vet inte riktigt vad jag tror… På SHF står det såhär om rubinögd:
"Rubinögd (ru)
Färgen beskrevs 1948 och ger hamstern en rubinaktigt glans till ögonen, som kan vara svår att upptäcka, och bleker ner den normalfärgade pälsfärgen.
Hanarna är sterila efter 3 månaders ålder. De är mindre till växten än sina normala syskon och de växer långsamt.
De är könsmogna senare och har dålig livsduglighet."
Det har ju aldrig varit svårt att se att hon är rödögd, hon var normalstor i förhållande till de andra i kullen och hon växer normalt… Men jag vet inte om rubinögt bara påverkar vissa individer?

Nej men då tror jag att hon är dove. :)
Det är nästan bäst att utgå ifrån hur dom såg ut när dom var små för alla utvecklas ju olika när dom är äldre.
Så var hon rödögd och grå som liten så tror jag faktiskt att hon är dove. :)
Som sagt en silverchampagne (dvs rö silverchoklad) är ju mer beige till färgen och även om den mörknar så blir den aldrig grå/brun.
// Nathalie
Hm… Nu ska vi se här..
Hon har en kull nu som snart är 2 veckor. Vad jag har kunnat se än så länge så finns det några Silvergrå Heterozygota och då kan väl bara en förälder vara silver?
Pappan är solklart silver så om Adri är silver borde väl ungarna blivit Homozygota?
Så adri kan inte vara silver? eller är det så det funkar??

Silver+silver ger ett visst procent hetrozygota silver, ett visst procent homozygota silver och ett visst procent icke silver.
Så det går att få icke silver i en silver+silver kull. :)
// Nathalie
Jaha det är så det funkar…
Men då är hon nog dove i alla fall