Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1159 ggr
candypeach
0

Tämja dvärghamster?? Hjälp!

Hej!

För en vecka sedan fick jag en dvärghamster på 4 veckor. Han är från uppfödare, men är jätterädd och piper när han är i min hand.Jag har försökt att tämja honom genom att lägga ned handen med grönsak i spånet. Det har funkat jättebra och han har kommit fram och ätit salladen och nosat på handen. Men senast när jag lyfte handen försiktigt två gånger när han satt och åt, blev han genast rädd och ville ner. Därefter hade han lärt sig att handen är inte att lita på, så han hoppar upp och tar grönsaken och springer iväg direkt. Senast så kom han fram och bet mig rejält också så att det lämnade kvar två märken!

Jag har nu blivit rädd för min hamster och han rädd för mig. Det känns väldigt kört nu att han ska ha förtroende för mig igen. Han är verkligen livrädd! Hur ska jag göra nu för att få honom tam och återvinna hans förtroende?? Det känns kört!

Adrina
0

Lugn, det har bara gått 1 vecka. Det krävs massor med tålamod. Det kan ta flera veckor, kanske till o med någon månad för att tämja en sån pass rädd hamster. Du gör rätt men du måste ha tålamod. 
Ge som du redan gjort, godis & sådant gott till han. Jag har för mig att det finns någon artikel om detta, annars så googla på det, brukar komma upp rätt mycket tips.