Söker tycke: Dominant Spot
Hejsan!
Jag har fått tag på två djur som har stora anlag för DS och detta är även något jag tänkt mig att avla på.
Sen har jag en liten grej som jag tänkte höra mig för med. Jag vet att man inte bör avla på ljust med mörkt. Men jag vill ha fram svarta DS.
Jag har en hane tillexempel som är offwhite ds och honom skulle jag vilja para med en svart hona för att få fram svarta ds. En annan uppfödare sa till mig att detta är något som avrådes att göras men om det är just dom avkommorna av den kombinationen man söker så tyckte hon jag skulle köra på det. Vilket jag nog ska.
Men vad tycker ni andra?
MVH
Therese
Vet inte riktigt vad du menar med stora anlag för ds?
Ds är dominant och ingenting som kan bäras på :)
När det gäller offwhite + svart så avråder jag dig starkt då creme kommer bleka ner den svarta färgen och göra den blaskig.
// Sofia
Hej! Jag är ny på hamstrar, har bara hållt på med kaniner och det är inte mycket som är likt mellan kaniner och hamstrar minsan! hehe.
Jo jag vet att det kan göra den blaskig men är det inte värt att prova då? Vad tycks som den bästa kombinationen för att få fram svart ds?
Stora anlag för ds menade jag att väldigt många i släkten bär på ds. Eller är ds kanske man säger. Jag kanske uttrycker mig lite fel, är långt ifrån att ha lärt mig ens hälften om hamstrar än. Men jag jobbar på det :)
MVH
Therese

Dominant spot kan som sagt inte bäras på, antingen så är hamstern det eller så är den det inte. Det finns redan en del svarta hamstrar som är ds, det lättaste är väl att skaffa en sådan och para med en helsvart hamster. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Hej! Men det måste vell vara ärftligt ändå? Eller är jag helt ute och cyklar?
Jo jag är inne på det också, ska bara hitta det bästa alternativet! En svart DS och en svart, jo varför inte. Men jag tror ändå jag skulle vilja prova med min offwhite hane och en svart hona. Jag kan alltid sälja ungarna som enbart sällskapsdjur om teckningen inte håller och jag inte vill att dom ska gå till avel eller utställning. Funkar det?
MVH
Therese

Ena föräldern måste vara d.s för att någon bebis ska bli det. Det bärs inte, så det spelar ingen roll om det är massa d.s bakåt i släkten.
Jag skulle inte para svart med offwhite. Även om du säljer ungarna som sällskapsdjur så kan man inte se till att de inte avlas vidare på osv.

Ts du kanske inte vet om offen bär på svart? Då blir d ju inga svarta Dsar hur du än gör…

Jodå, det är ärftligt, det är ett dominant anlag, alltså måste den ena föräldern vara det för att ungarna ska bli det.
Jag hade hellre i så fall parat med en vilttecknad hona, behållt en vilttecknad ds unge och i så fall parat den med en svart. Istället för att alla ungarna efter den svarta hamstern blir crémebärare så blir bara hälften det istället. (Så länge den vilttecknade honan inte bär på créme)
Dessutom så kan du välja en unge som inte är silver, och få bort risken för silversvart bland ungarna, vilket många som avlar svart inte vill få in i sina linjer. = ungarna kan vara lättare att sälja.
Visst, det är inget förbjudet i att para svartbaserat med crémebaserat, men man vill väl i alla fall försöka göra rätt från början? Istället för att lägga krokben för sin egen fortsatta avel? (Säger jag som har en hel del créme i mina svarta linjer, jag hade gärna varit utan det…)
Ska man para svartbaserat och crémebaserat så tycker jag man verkligen ska veta vad man gör, och ha en god anledning.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#6 Vad smart du var då, så långt tänkte inte ens jag.
Det var ju det mest logiska svaret såklart.

Hihihi…
ja, som dem ovan skriver så bör/eller ska du igentligen inte para dessa, så om du då parar offisen med den svarta ds.en så blir det enbart normalfärgat, inga svarta alltså, om inte offwn bär på svart som Rosenwyns skriver. jag rekomenderar dig att inte göra det. :) Här är en länk, där finns all information om att du inte ska para dessa färger! HÄR!

Flåt för OT, men jag tycker att man alltmer ser enormt blandade färger i kullarna numer… för ngra år sedan så var d mer cremevarianter å svartbaserade kullar var för sig… e d ngn mer som tänkt på d?
#11 förstår inte din fråga? Men vill gärna….
#12 Förr var det inte sån blandad kompott med färger i kullarna som det är idag. Tex i en cremekull idag kan du få allt möjligt, svartbaserat, viltfärgat osvosv.
Detta beror på att det kombineras mycket mer svartbaserat med cremebaserat idag mot vad det gjorde förr då linjerna hölls rena.
// Sofia

#13.. Precis så jag menade! Tack!
Vi har en möjlig svart ds kull nu…
Hej alla! Tack för alla svaren! Nu har jag bestämt mig för att inte avla min offwhite ds hane med en svart hona. Just på grund av allt ni säger. Jag ska hålla mig till färgerna och inte försöka få så blandade färger i kullarna. :)
kaizoR - jag mailar dig angående en svart ds kull! Så kör jag på en svart ds med en annan svart istället :) Tack för alla snälla råd!
#16 Jag kommer få en kull i februari (Min H-kull) där det kan komma svart. Även med satin.
// Sofia
Hej Roxie! Jag är mycket intresserad av en svart! Men jag tänkte ju köra dom svarta ds och även dom helsvarta djuren på korthår. Då jag tycker det är finare med korthåriga ds och håller på med vitt och offwhite med långhår.
MVH
Therese
#18 Just det, korthår var det ja :P Det har jag inget av tyvärr!
// Sofia
Roxie: tusen också! Då får jag leta vidare då :) Tack ändå!
MVH
Therese
Nallebus: Jag PMa dig :)
Crazy hamsterlady and a turtle!