Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1385 ggr
HamsterMarie
1

Svarta vintervita på G.

Fick veta av "bruden.mbuti" att svarta vintervita håller på att avlas fram. Riktigt häftigt tycker jag. Däremot blir det ju mycket hybridavel då. Det är alltså så att de parat en Svart Campbell med en vintervit om jag förstod det rätt. Sedan har de parat en svart unge med en vintervit o.s.v.

Nu är de på 4 generationen. Så det måste ju bli fler kullar innan de blir 100% VV.

Blev direkt sugen på att avla fram svarta vintervita. Så fin färg tycker jag, men som sagt blir det ju hybridavel i början. Det är det kanske värt?

Underbart att få en ny färg hos vintervita i alla fall. Kommer inte kunna motså en sån lakritsbit!

Bruden-Mbuti
0

det är så de gick till väga när de fick fram vintervita mandariner.

min svarta kille är supersnäll och fin.

ska vid tillfälle fota honom och hans bebisar.

bebisarna blev inte svarta då mor inte är svart eller bär på anlaget.

HamsterMarie
0

#1 Åh, inga svarta bebisar :/ Kommer du ta en kull med svarta sen då? :)

Bruden-Mbuti
0

ska försöka hitta en icke för nära besläktad hona som bär på anlaget el är svart. då borde jag få några svarta ungar

HamsterMarie
0

Hoppas du hittar någon! :)

Magda
0

ååå en svartis skulle jag gärna ha Kyss

Michaela-N
0

100% kan den aldrig bli, fast det är ingen av övriga vintervita heller. 
Vad är det som är skillnaden mellan vv och campbell, förutom färgen?

mjuhm
1

Som sagt, det kan aldrig bli 100%.

Och dessutom kan man inte para en vv med en campbell & sedan få svarta, om inte den vintervita bär på svart.
Fast nu när jag läste igenom tråden så stod det de där uppe ^^

Tycker att det är så tråkigt, för jag tycker på ett eller annat sätt att man förstör de vintervita.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mjuhm
0

#6 Du menar typ "kroppen", för arterna har olika huvuden. :)

[Em_I_Am]
1

En gång Hybrid alltid Hybrid.

Och hur Mandariner kom till vet man inte idag. Det finns en hel del som pekar åt att det rör sig om spontan genmutation och inte alls om hybridavel. Hade det inte varit så hade jag inte använt Mandariner i avel.

mjuhm
1

#9 Precis, en gång Hybrid, alltid Hybrid.

Black är ju en färg hos campbell, inte hos vintervita. Så jag tycker fortfarande man förstör dem vintervita genom att avla fram svarta. Dem kommer ändå aldrig bli helt vv.

Själv så skulle jag ju avla på hybrider. Först trodde jag ju att om jag parade Dante & Liebe så trodde jag att jag skulle få svarta, & på så sätt fortsätta avla på dem. Nu har jag ju fått veta att black är en dominant gen (hoppas jag inte sa fel nu).

Dock ska jag inte avla på hybrider, ska satsa på rena vintervita. Då jag insett att det inte är någon mening med att förstöra massa rena arter med hybridavel..

[Em_I_Am]
2

#10 :-)))))))))))))))))) *dansar en glädjedans runt datorn*

Jag är också mot att förstöra rena raser så jag lägger mitt krut på att avla så rent som möjligt. Hybrider i alla möjliga färger som svart, rödögda mandariner osv finns det redan alldeles för många av. Gå bara ner till närmsta djuraffär så kan ni säkert hitta flera.

Jag vågar inte ens säga att det finns några rena Vintervita kvar alls. Det är för ledsamt.

Till er som vill ha svarta dvägar rekommenderar jag att köpa svart Campbells istället. Så får ni ju era svarta hamstrar men gynnar rasaveln också :)

[Em_I_Am]
4

Har inte förstått varför man tvunget vill ha svarta Vintervita när det redan finns svarta Campbells och de två arterna är så lika varandra. Varför vill man inte ha en Campbells men en svart Hybrid? Fattar inte :-S

WilmaP
4

#12 Håller helt klart med! Och som sagt,en gång Hybrid,alltid Hybrid. Förstår verkligen inte heller varför man är tvungen till att avla fram svarta VV när det redan finns "Black Campbells". Tycker att de som vill ha eller vill avla på svarta dvärgar borde avla på Campbells istället för att avla fram hybrider som ändå inte blir helt renrasiga VV.

mjuhm
0

313 & #12 Hejja!

Bruden-Mbuti
0

varför jag vill få fram svarta vintervita är enkelt. har alldrig trivts med de cambells jag haft. de har varit fräsiga, svårhanterliga, bitit ihjäl sin kompis mm. nä sånt gillas inte här hemma.

har genom åren bara stött på två vintervita som jag inte gillat.

de vintervita jag haft är mera goa, trevliga än cambellsen jag haft.

så enkelt var mitt svar.

avlar av egoism. gillar svart och vill ha trevliga djur.

Krille12
0

Jag tycker det skulle vara roligt med fler färger på VV.

Medarbetare på Vetenskap.

jolinak
0

Jag tycker det är jätteroligt med svarta och tyckte det var jättebra med svarta vv! Det är roligt med nya saker och det spelar väl inte så stor roll om de är renrasiga? varför är det så viktigt… Den ända andledningen jag kan komma på är att hybrider kan bli sterila. Annars tror jag nog bara att handlar om finhet, att det anses vara bättre med renrasiga.

Krille12
0

Jag skulle vilja ha några svarta VV efter några fler generationer, Hade varit roligt att föda upp dom också. Men Bruden-Mbuti du måste vara försiktig med dom sen, det är inte bra om en ny färg sprids väldigt fort, det är bäst att gå ihop med några uppfödare och avla på dom. När jag är 16 skulle det vara roligt att gå med i projektet, men det är 3 och ett halvt år kvar.

Be-Bopz
0

#15 Det finns de uppfödare som avlar på trevliga campbell.

Vill man avla får man väl lägga mer krut på att leta bra avelsmaterial. 
Det finns nämligen.

Krille12
0

När jag är 16 kan jag gärna hjälpa till med aveln, om det går.

Michaela-N
0

#17 Hybrider blir inte sterila ;)

[Em_I_Am]
0

Martin Braak skriver bra på sin hemsida om hybrider tycker jag (www.dwerghamster.nl). Det är inte bara så att hybrider "bara" riskerar att vara sterila i första led. Det finns lite mer att tänka på än så.

Och som det ser ut idag tycker jag absolut att man borde tänka på att bevara raserna så rena det går innan de försvinner helt.

Jag tycker inte alls det handlar om finhet. Det handlar om att vi människor raserar naturliga raser för att vi vill ha andra färger, para med det som finns till hand enklast (tex djuraffärshamstrar som redan är hybrider). Som sagt är en Hybrid alltid en Hybrid och snart har vi bara hybrider. Om det inte redan är så. Det finns ingen återvändo. De Vintervita kommer inte att finnas kvar kanske. Vem vet vilka problem vi kan stöta på då och vem vet om vi kanske kommer att få ångra att vi inte månade lite mer om att bevara arten?

Nya färger tillkommer även utan att man ska behöva korsta två olika arter. Sapphire kom till genom spontan genmutation, även Pearl. Mandarin kan mycket väl vara en genmutation enligt vissa rön. Vem vet vad som kan komma fram om vi har lite tålamod?

Jag är lika mycket för renrasiga hamstrar som jag är för renrasiga katter och hundar och det kommer jag alltid att fortsätta vara. Och egentligen ännu mer gällande hamstrar eftersom det inte handlar om olika raser. De är olika arter med olika DNA. Jag är inte för korsningar mellan lejon och tigrar heller. De är båda kattdjur, men av olika arter som kan producera livsdugliga avkommor.

Om Campbells har dåligt temperament tycker jag att det är ännu en anledning till att låta bli att korsa in dom. Men frågar vi bland annat Lotta Ling eller Helena Gunvik tror jag att vi kommer få ett helt annat svar. Och vad jag vet är deras djur mycket trevliga. I mina ögon är det bättre att fortsätta att förbättra Campells temperament än att korsa dom med Vintervita. Avlar man enbart på trevliga individer får man ju till slut övervägande trevliga avkommor.

Var och en gör så klart som man vill och man köper vad man vill och alla får ha åsikter. Så länge man disskuterar är det bra och då hjälper vi förhoppningsvis kommande hamsterägare att göra sitt val inför deras köp. :)

Michaela-N
0

Vintervit och campbell har väl samma genuppsättning

jolinak
0

22# Men det är ju som att säga att om man korsar en asiat med en afrikan blir det hybrider…

mjuhm
0

#15 Jag har själv en svart campbell här hemma. Hon är helt underbar. Mysig, snäll & jättesöt & hon har en enorm personlighet. Alla campbells är inte fräsiga.

Jag har bara träffat guldhamstrar som varit aggressiva & bitiga. Men om man kollar här inne på iFokus verkar ju alla guldhamstrar vara helt underbara.

Jag håller fast vid min sak om att man förstör dem vintervita genom att avla hybridavel & försöka få fram svarta. Svart är en färg hos campbell, inte vintervita.

Man förstör arterna genom att hybridavla. Det är sååå mycket bättre att bara skaffa sig en black campbell, från en seriös uppfödare med fina hamstrar, så risken med att få hem en elaking är liten.

Vill ni ha fram svarta - skaffa två campbells. Glad

[Em_I_Am]
0

Genuppsättning är kanske fel ordval. Deras DNA skiljer sig markant.

Andra problem som kan uppstå mer än infertilitet är puckelrygg, utstående ögon, hårlöshet, instabilitet i utseende och karaktär osv.

[Em_I_Am]
0

#24 Nej det är det verkligen inte. Vi är alla människor. Vårt nationella ursprung är inte detsamma som att vara två olika arter.

[Em_I_Am]
0

#21 Sterilitet är ett vanligt problem i de första generationerna Hybrid.

mjuhm
0

#24 Nej, det är inte samma sak, för att en asiat & en afrikan är inte olika arter. Man kan säga att vi är olika raser. För människan är en art.

jolinak
0

Men en svart vintervit är också cool för att den kommer bli vit på vintern efter några generationer…

[Em_I_Am]
0

Ja det är säkert coolt, men jag väljer inte att avla på coolhet ;)

Dessutom är det inte ens alla vintervita som blir vita på vintern eftersom det verkar vara väldigt individuellt.

mjuhm
0

Det är inte säkert att den blir.

[Em_I_Am]
0

#32 Äh, jag hann inte ändra i mitt inlägg. Tänkte skriva det också men va för snabb på skicka knappen som vanligt hehe.

mjuhm
0

#33 Hehe, men nu hade du iallafall ändrat ;)

[Em_I_Am]
0

Ja jag ändrade medan du postade ditt. Så när jag va färdig o hade skickat hade du redan skrivit :P

mjuhm
0

#35 Aha, hehe. ^^