Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 4238 ggr
spöketlaban
0

hur får man en tam hamster?

Jag köpte mej en liten dvärghamster härom dan och jag har börjat och håll handen utanför han lilla hus så han ska vänja sig vid den och att han snart ska kunna bli tam. Finns det något mer man kan göra så det kanske går lite snabbare eller så?

Förövrigt är han nog universums sötaste hamster!

Flamman1
0

Vill först och främst fråga om du har två eller en hamster då engligt lag måste man ha två dvärghamsrar…

Förövrigt så ha tålamod och läg ner mycket tid med hamstrarna som jag hoppas du har.

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

mjuhm
0

Detta är kopierat direkt från min faktasida.

"Märker du att ditt nytillskott bits, springer undan, piper & fräser så har du helt enkelt fått hem en otam eller osäker hamster. Då är det viktigt att ta steg för steg & inte snabba på. När du just fått hem din lilla lurvboll ska den vara ensam minst 24 timmar, helst 48 timmar. Den måste få nosa omkring & lära känna sitt nya hem & nya dofter. Efter det, kan du börja och hantera den. Stoppa försiktigt in handen i buren, bjud gärna på nåt gott som du vet att hamstern tycker om (vad som brukar vara poppis är hackad mandel eller solrosfrön). Om hamstern frivilligt tar godiset från din hand är det ett bra tecken. Efter nån vecka då du känner att hamstern blivit mer stabil, kan du försöka klappa den. Springer den undan då, fortsätt som du gjorde. En sak som är otroligt viktigt - det är att PRATA med hamstern. Låt hamstern få känna igen din röst vilket gör hamstern tryggare. Om då håller på att försöka klappa den, prata & mata från handen & du känner att hamstern nu helt frivilligt kommer fram utan några som helst problem, är det dags för steg 3 - lyfta upp den. Vissa hamstrar kan bli helt galna (som en av mina jag försökte göra tam) men vissa kan faktiskt gilla läget. Fortsätt såhär, lugna tag tills hamstern är helt lugn med dig."

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

HejPåDig
0

Hej! Är han från djuraffär eller uppfödare?

Men efter ungefär ett dygn efter du har köpt honom/henne, så kan du börja röra runt lite i spånet och du kan röra lite på inredningen så att du sprider din lukt, prata så att han lär dig din röst, sedan kan du börja locka honom med t.e.x lite gurka.

Absolutpea
0

Du kan låta honom lukta på handen, prata mjukt med honom. Och lägga handen platt mot spånet så han kan hoppa upp om han vill. Han kan nafsas lite för att se vad det är för något, men låt hamsterns hållas (om den inte biter skit hårt då) och när han väl har gått upp i handen frivilligt så kan du ta upp han lite och låta honom klättra på dig tillexempel. Det är nog tipsen jag har, om jag inte glömt något. :)

HejPåDig
0

Hej! Är han från djuraffär eller uppfödare?

Men efter ungefär ett dygn efter du har köpt honom/henne, så kan du börja röra runt lite i spånet och du kan röra lite på inredningen så att du sprider din lukt, prata så att han lär dig din röst, sedan kan du börja locka honom med t.e.x lite gurka.

FiffiLiina
0

Ett tips för att hamstern ska vänja sig vid dig är att lägga t.ex. en gurkbit eller nått gott i din hand och sedan stoppa ner handen i buren och låta hamstern komma fram till dig och ta godbiten. På så sätt kommer hamster att vänja sig vid din hand och att den inte är farlig.

Lycka till!

Och grattis till hamstern! ;)

MVH FiffiLiina

spöketlaban
0

#1 det hade jag ingen aning om.. då jag är ny inom hamstar, men i buren på zooaffären så var han ensam.

#2 Bra fakta, tack! :)

#3 djuraffär, tack för tipset!

#4 han har kommit fram och nosat på min hand och så, så vi är nog på god väg, tackför tipset!

#6 bra tips med grukbit i handen! ska prova nu på direkten! tack så mycket! :)

Flamman1
0

#7 dom brukar inte berätta om det i djuraffärer. Har själv gjort misstaget men den här lagen är ny vet inte om den gäller fortfarande heller men skulle tro det

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

mjuhm
0

Den gäller fortfarande. :)

spöketlaban
0

woopps, men hur gör jag då? för bråkar dom inte om dom är två? som ni kanske märker så är jag rätt så ny inom detta..

mjuhm
0

#10 Vilken art är det du har? Vintervit, campbell, roborovski eller kinesisk?

[VillePille]
0

Annie, du har väl en pärlemo? *stavning* :)

spöketlaban
0

#11 pärlemo

#12ja linnea , hihi :)

[VillePille]
0

13# Trodde det :D han är jättegölli <3

Novis10
0

''Pärlemo'' finns det väl ingen dvärghamster ras som heter?

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

spöketlaban
0

Han är en vintervit, på buren i affären så stod det pärlemo. :)

[VillePille]
0

#15 Finns det inte? :o Vintervit isåfall.

FiffiLiina
0

#7 Hoppas det går bra!:)

MVH FiffiLiina

spöketlaban
1

Framsteg! han kollar ut ur huset när jag kallar på honom, ibland ger han sig ut på något litet äventyr i buren också, t.ex. kliver över rören, går igenom toarullar och tvättar sig i toan :)