jag ska få en hamster!
Hejsan!
jag ska hämta en guldhamser på onsdag, jag är påläst men nybörjare. har ni några bra tips att dela med er..
tack
Jag har inga tips, eftersom jag också ska få min första guldhamster. Men jag vill följa tråden.
Medarbetare på Vetenskap.
Vad vill ni ha tips med?Något speciellt?
//Flöffo
När du får henne/honom så ta inte upp den med en gång utan låt henne/honom bo in sg in någon/några dagar. :)
Lycka till!
Grattis till er båda.
är det unge ni ska köpa från uppfödare el är det från butik?
är det från zoobutik fråga varifrån den kommer. är det från uppfödare (ej grossist uppfödare) så brukar den ha ett exakt födelsedatum. är den grossistuppfödd har den bara en ca v som den är född. så fråga varifrån den kommer.
välj hamster med hjärtat inte efter utseendet. känns det som ni klickar då brukar det funka bättre er två emellan.
köp inte i första butiken om det inte känns rätt utan vänta el åk till nästa.
hos uppfödare: skäms inte om det tar tid utan låt det ta den tid ni behöver, fråga å fråga så ni känner er trygga med den individ ni får hem.
väl hemma häll då ner det spån hamstern hade i transportlådan. häll det i ett hörn så den har en plats som luktar bekant. låt den undersöka buren i sin takt.
den har haft en jobbig dag med flytt, nya röster, nya dofter ,resan mm så låt den bara få bekanta sej med nya buren första dan.
ni kan vara bredvid buren och titta på den och prata med den så den lär känna igen er.
verkar den nyfiken och trygg då kan ni ta ut den dan därpå. vill den inte ut lär den då att det inte är nån fara när ni är i buren med er hand. låt den nosa på handen, gå upp i den etc.
är den så orädd då kan ni börja ta ut den lite då å då. öka på ute tiden var dag.
vissa hamstrar föredrar att i början få sitta med i transportboxen. den är liten, känns tryggare. ni får prova er fram.
från uppfödare får ni info om hur den hamstern är och ni får ju hålla den där och uppfödaren kan ge råd och tips. hon/han ser på er om ni känner er osäkra vid hanteringen.
lycka till och berätta vad ni köpte och varifrån.
spännande med nya ham.
Jag ska i alla fall köpa från en uppfödare. Det finns två skp honor kvar från Gosan och Fantas kull, som kommer från UlrikaD. Jag ska kolla på dom.
då får du från en bra uppfödare och mkt tips när du är där.
blir så glad över att en av gozans ungar hamnar hos en hif,are.
vill ju få vara med å se hur de alla utvecklas.
Ja, hoppas några syskon eller kusiner hamnar här också.
tack för alla tips jag återkommer
#6 Uppdaterat! Jag kunde inte välja mellan pearl pojken, b/y pojken och skp tösen. Så jag frågade min mamma och lillebror, och båda gillade b/y pojken mest. Så på söndag åker jag och hämtar han :D Men han har fått riktigt lång och fin päls redan, så han kommer nog att bli väldigt fin.
#9 bättre att du gör en egen tråd än att skriva mmtildas :)
// Sofia
#10 Jag har gjort det nu.