Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3187 ggr
julst
0

Vikt!

Hej! Vad väger era hamstrar?

Mina väger: Citrus 129 gram   7 mån

Chili 176 gram    4 mån

Är vikterna normal men på 1 månad har jag fått upp Citrus i vikt! :)

Han vägde då:

1: 112 g

2:120 g

3:(idag) 129 g

// Julia

goldenhamsters
0

Är väldigt förvånad över att Citrus väger så lite. Pappan vägde lite lite (150 gram) med det jämnade vi ut med att mamman vägde 200 gram. Har vart hamstervakt åt två av hans syskon och de vägde inte alls så lite :/

Eternity väger väl ca 220 gram, min tjockis som totalvägrar att gå ner i vikt. Hon bara blir större och större typ :/

Tom väger 210 gram tror jag.

Ella har magrat av som gamling och väger väl 180 gram ungefär.

Mvh Alicia.

Lojs
0

#1 Avel funkar inte så, att man tar en stor och en liten så jämnar man ut det så bebisarna blir normalstora. ;) Det som händer är att man får kullar som är väldigt ojämna. (Vilket inte behöver vara fel, men man får ju räkna med det. =))

#0 Mina hamstrar har väldigt olika vikt, min minsta vuxna väger nog ca 150 gram, och min största 240. Man kan inte säga utifrån vikten om hamstern är för smal eller för tjock, idealvikten är olika från individ till individ.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
0

Mina hamstrar väger mellan 120g-220g. Har allt från 8v-2år.

// Sofia

Roonja
0

Mina hamstrar väger från 140-230 gram! :) Mina vuxna är från 2 månader-2 år

Frosstis
0

min guldis puff (hane) vägde jag precis, han vägde 172/173 gram. det skiftade lite så :)

jag trodde han vägde myycket mer, eftersom när han var mindre har han vägt nästan 300 gram! eller ungefär 260 gram typ. hehe..

mjuhm
0

Sätter en liten tass här då jag väger mina senare.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

CamillaS
0

När jag vägde Molle sist, 10 månader så vägde han 184 gram.
Skulle inte skada att få upp hullet på honom lite mer men, men, han är väldigt kräsen med maten.

Roonja
0

#5 300 gram Förvånad Kommer han från en uppfödare? 300 gram är "en aning" förmycket! Oskyldig Men bra att han har normal vikt nu då! Skrattande

mjuhm
0

Liebe, 8 månader, 59g
Dante, 8 månader, 66g

Bebisarna vet jag inte. Har en så dålig våg så jag vet unte om Dante & Liebes vikt stämmer heller.

Frosstis
0

#8 haha som jag sa så var det itne 300 gram, men ugnefär 260 gram. han är köpt från en zooaffär "tyvärr" ;) men jag älskar han och han är min första, bästa hamster och han är bäst ♥

Amun-Ra
0

Mina vuxna guldhamstrar hanar väger mellan 145- 170 gram och honorna 145-200 gram. Små skruttarna till barnen väger mellan 100-110 gram.Glad

#10 Zoobutiker brukar inte ha sådana bjässar om han inte ursprungligen är uppfödd hos en profesionell uppfödare och sedan hamnat på djuraffären när uppfödaren inte hittat ett hem åt honom på ägen hand.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Frosstis
0

#10 men man brukar väl itne få stamtavla när man köper från zooaffärer även om den kommer från uppfödare? men jag vet inte. han väger iaf normalt nu ;)

AnnaCDSG
0

Väger mina snart och återkommer med vikt. :)

AnnaCDSG
0

Har nu vägt alla utom Malibu som låg och sov så jag ville inte störa, men hennes normalvikt är runt 162 g.

Hanar

Daewoo: 153 g (ca 5½ mån)

Gintaro: 175 g (1 år)

Emulion: 162 g (1 år 5 mån)

Hardy: 208 g (1 år)

Razzmatazz: 185 g (10½ mån)

Honor

Cookie: 218 g (1 år 6 mån)

Isadora: 161 g (snart 8 mån)

Fnisselin: 197 g (1 år 1 mån)

Panda: 132 g (ca 8 veckor)

UlrikaD
0

Jag vet inte vad min minsta hampis väger men det måste vara min lilla kh rost tös. Hon var pyttig när hon kom och är inte så mycket större nu som vuxen. Men hon stensnarkar så det blir ingen vägning där nu.

Största är ju fortfarande Gilbert med sina 260g. Mitt lilla marsvin:)

Amun-Ra
0

#12 Nä vissa uppfödare ger ingen stamtavla (även om de har stamtavla)med om de för hamstern zooaffären. Fråga mig inte varför? Kanske de tror att zoobutiken inte kommer att ge stamtavlan med hamstern och att det är för mycket att komma ihåg för dem och att de skall bli irriterade om de får med stamtavla med hamstern/hamstrarna som de för dit. Om så är orsaken till varför de inte gör det så tycker jag att det är synd…

Frosstis
0

#16 jaha okej.. :/ men jag hoppas då att han kommer från en uppfödare, för liksom alla säger ju typ att zoohamstrar brukar ha en viss personlighet typ, men min hampis är hur godis som helst och tam och jättsnäll och så :) aldrig bitit.

Amun-Ra
0

#17 då är den nog utan tveckan uppfödd hos en uppfödare och inte hos grosisst! Inte bara för temperamentet utan för vikten också! Skulle nog våga låva att det är en uppfödare som har fött upp din hamster.Flört

Frosstis
0

#18 jippie vad glad jag blir! :D

Lollypoppii
0

Vet nt hur mkt min hamster väger, men jag tror han väger för lite. Han är skiit smal. Jag har försökt och försökt att mata honom med allt möjligt. Saker med mer fett och med mindre fett. Fast han är ju 2.5 år. Misstänker att han har problem med njurarna D:

Vart köper ni våg? Har ingen men vill jätte gärna ha!

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

Amun-Ra
0

#20 om du misstänker njurarna så skall du omedelbart låte veterinären titta till honom! För har hamstern njurfel så har den skitont och ett rent helvete när den skall kissa! Så jag skulle ringa vetten för kontroll och ev avlivning om veterinären tycker att det alternativet skulle vara bäst…

Frosstis
0

#20 jag använder våran köksvåg, haha. (alltså den man kolalr hur mkt smör ex man har när man bakar osv.)

kentis
0

Min ett år gamla guldhamster vägde 156 g för några månader sedan, hon har säkert gått upp för hon är ganska stor

Sannaes5202
0

min guldhamster är 7 månader och väger 180g. fast det var ganska länge sen jag vägde…

sanso
0

Vår lillkille (köpt i zoobutik) är 5 månader och väger 122g. Rymms lätt i en hand kan jag säga, hade gärna haft en hamster som är lite mer att ta i.

Lollypoppii
1

#21 Vi avvaktade lite och nu är det bättre. Han får tillägsmat varje dag och äter inte Foder pga att hans tänder börjar bli sämre. Men lite Foder äter han endå (har såklart Foder i buren). För det mesta så sover han. Hade spån innan men har nu bytt till toa-LÄTT och det blev myycket bättre, misstänkte att det var spånet som dammade för han nös rätt mycket men nu mår han bättre. Han sover och äter o dricker lite då och då. Lever livet, och jag försöker att inte anstränga honom för mycket utan låter honom bara springa fritt när jag ser att han orkar och så ;)

Jahapp, var på ullared idag och köpte en matvåg som jag ska väga mina små rackare på! Just nu har jag en gamling på 2,5 år o tror inte att han kan väga mer än 150. Sen har jag en liten grabb på 2 månader och 7 dagar, har ingen aning om vad han väger, Hur mycket bör han väga?

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

Charlie2006
0

Min största väger 240 + gram, som är Ginova. Sen har jag Frigg 236 gram, Hope ligger runt 200-210 gram, fast nu när hon har bebisar är hon rätt tun. Minstingen Franklin ligger runt 110 gram.

Var länge sen jag vägde hamstrarna, så har dålig koll på resten. ;)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

mjuhm
0

Lite viktändring..

Dante väger nu 72g.
Liebe 57g

Ayline & Angie är jag osäkra på. Runt 20-30g, men dom växer ju fortfarande.

Birk 6 Beatrice är så små att det var svårt att se.

goldenhamsters
0

#28 Hehe, Dante börjar bli tjockis ;)

Mvh Alicia.

Hamsterstar
0

Vart köper man våg? :)

mjuhm
0

#29 Hehe ja.. Han har jag svårt för att få NER i vikt, medans resten har jag svårt för att få UPP i vikt. Tungan ute

WilmaP
0

Smilla väger ca 36-37 g ,men hon är ju inte riktigt färdigväxt än.

goldenhamsters
0

Shiiiet, vägde nyss Eternity och hon vägde 250 gram!! :O Kunde inte tro mina ögon, jo visst jag har tänkt på att hon är mycket större och mycket kraftigare än de andra, men 250 :O När hon var runt 4-5 månader vägde hon ju 210-220 gram har jag för mig.

Ella och Tom hade normala vikter på 190 och 185 gram, så vågen är det inte fel på.

Eternity är ju nu helt fullvuxen och otroligt stor och kraftig. Jag som inte alls ger henne mycket mat :/ 250 gram är ju jätte mycket. Har svårt att bestämma mig för om hon är fet eller bara superkraftig. Funderar på att börja med att endast ge pellets till henne, ingen hamstermix eller annat än gurka, sallad och pellets. Det borde få henne att gå ner.

Mvh Alicia.

Amun-Ra
0

#33 HERRE GUD! 250 gram det är djävligt mycket det!Förvånad Eternitys pappa och farfar säger åt Eternity att tänka på sitt lilla hjärta och inte gluffsa i sig för mycket gott..Flört

Ratlings
0

Aquila på 2 månader och 5 dagar väger 149 g. Ingen aning om normalvikt på hamster, men hon är inte tjock och inte heller mager så det verkar vara normalt för henne iallafall :)

Gott nytt år alla, förresten! :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

NaDa...
0

Brage väger ca 130 gram, och han blir 3 månader den nionde :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

mjuhm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär är det exakta vikterna ut på allihopa.
Då min vanliga våg krånglar så har den tydligen visat mer än originalvikterna.

Dante, 10 månader - 62g
Liebe, 10 månader - 49g

Angie, 3 månader - 31g
Ayline, 3 månader - 30g

Birk, 1 månad - 28g
Beatrice, 1 månad - 21g

Som ni kan se så väger snart Birk lika mycket som både Angie & Ayline. Dessutom väger han 7g mer än sin syster. Han tror jag kommer bli stor & kraftig, som sin far!

Och nu är inte Dante en liten tjockis längre. Som mest har ju han vägt 69-70g, men då lyckades jag banta ner honom & trots att han SER fetare ut, lyckas han hålla sin vikt. Glad

goldenhamsters
0

Men man ska ju inte bara gå efter vikt. Om det står att hamstern väger ex 60 gram, ja då kan man inte tro att ens hamster är normalviktig för det. Han kan ju vara tjock även fast han gått ner i vikt och har en vanlig vikt :)

Nu har jag bantat ner Eternity några gram, det går rätt fort med pellets dieten och mycket motion.

Mvh Alicia.

mjuhm
0

#38 Ja, men Dante är ju normalstor. Om vi tar Liebe t.ex, hon är liten i storleken :)

Lojs
1

#38 Precis, och viktskillnader kan ju handla om skillnad i muskler med, just i det fallet kan det vara riktigt farligt att gå efter bara vågen, om ett djur tappar i muskler och ökar i fett, då kan det ligga sjukdom eller annat bakom.

Jag tycker det är kul att väga och jämföra vikter, men det är hur djuren känns i kroppen som jag går efter.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.