Dvärghamster uppfödning fråga! :)
Hej jag har en fråga angående uppfödning av dvärghamstrar. Jag undrar om ni separerar på hanen och honan så honan får vila sig lite och inte får ungar hela tiden.
Det vore kanske bäst att skaffa en hane och hona och sedan ta en hane och hona ur kullen och ha dom separat och sedan handpara? Jag tänkte också om jag skulle ha såna där plastlådor från ikea som dom kan bo i? Så stora som möjligt då förstås.
Jag ska dessutom tänka igenom ordentligt vart jag vill komma med min uppfödning och uppdatera mig om hur jag ska ta hand om dom. Har tidigare haft hamstrar nämligen men det har varit guldhamstrar.
Vore tacksam för svar :)
Någon? :)
ja det finns då några dvärg ägare här, undrar vart de tagit vägen? :)
dvärg-ägare här! en dock tyvärr ingen uppfödare så jag vågar inte säga så mycke.
mitt gammelpar bor och har bott tillsammans nästan hela tiden sedan jag satte ihop dom! hade ett litet break för vila ett tag när det blev för mycket kullar efter varandra. dom tycker mycket om varandra och det är synd att man inte kan kastrera dom små! =P nu är dom dock gamla och kan inte få fler ungar =)
vissa hamstrar får ungar var 3e vecka typ o vissa har mer mellanrum mellan kullarna så det är lite från individ till individ..
tror inte du kan ha hanen och honan med varsin kompis och sen sätta ihop dom för att sedan sätta tillbaka till kompisen sen…. tror det blir bråk….. men har ingen erfarenhet av det^^
Tycker du ska handpara , det tar faktist väldigt mycket på honan att ta kull på kull . Jag tycker max 2-3 kullar på en dvärg , har själv tagit 2 på raken , hon klarade kullarna superbra , det var 7 st i vardera kull men det gör jag aldrig om igen .
När jag läser ditt inlägg får jag det till att du tar ett par till parning , från den kullen de får ska du spara hane+hona och para med varandra ?! Har jag missförstått ?
Dvärg klarar sig jättebra med miniduna mått på buren , klart det är bättre med stort alltid =)
Jasså okej men handpara tar väl inte så lång tid så det gör väl inget om dom är ifrån varandra bara en liten stund? Jo jag hade tänkt så att vi kallar dom 1 och 2 (hane och hona)och så får dom ungar som blir 4 och 5 men så ska jag bara para 1 och 2 för 4 och 5 är ju syskon då. Så hade jag tänkt om det går bra hehe :)
Eller om man helt enkelt köper 2 hanar och 2 honor med en gång och sedan handparar. Vilket skulle funka bäst tror ni? Ja det verkar ju vara olika hur ofta dom parar sig men man vill ju inte att det blir för ofta. Hade dvärghamstrar på min skola som aldrig fick vila och dom var så stressade och blev aggressiva. Tyckte så synd om dom :(

Om du ska hålla på med vintervita räcker det med att du köper en hane och en hona. Sedan väntar du på att hona har blivit minst 3 mån (4 är bättre) sedan sätter du ihop dem när honan är brunstig. Om de funkar bra ihop kan du låta de bo ihop tills du tycker att honan verkar vara dräktig. Vill du inte att de ska bo ihop kan du låta dem para sig i en låda eller annan neutral plats sedan sätter du tillbaka dem i sina burar och kollar om honan är brunstig 4 dagar senare =)
/Rebecca
#6 problemet är nog mer att dom luktar annan hamster (hanen luktar hona tex) o burkompisen kanske inte accepterar det……. men har aldrig provat handpara dvärgar så jag vågar inte uttala mig mer om det :P
#7 Men efter det då? Om honan blir dräktig ska dom gå ensamma sen då? Det skulle verkligen vara kul om jag kunde starta en liten uppfödning men den får vara väldigt liten så jag inte står där med en massa ungar som inte blir sålda. Jag har dessutom inte så mycket plats i mitt rum. Får nog bara plats med två såna där samla lådor fast det beror ju på vilken storlek dom är.
#8 Jo just det, det har du nog rätt i. Hoppas någon som har handparat kan svara på den frågan då :)
Tack för att ni hjälper mig med mina frågor :)
Jag känner mig fortfarande osäker på hur jag ska göra med hamstrarna. Hittar dessutom ingen uppfödare nära mig vid Borås eller Göteborg… Undrar nämligen om jag ska ha hona och hane separat eller inte? Dom vill ju helst vara två. Eller kan det funka ändå? Jag kanske kan behålla en hona från kullen som får gå med mamman och så får hanen kanske gå ensam då?
Eller vad tror ni? :)
Honan kan du handpara sen kan hon bo ensam .
Varför får alla för sig att vintervita "vill" bo ihop med en annan , det kan funka en stund men oftast slutar det med blodspill .
Ha dem ensamma , sen får man räkna med att man inte får dem sålda , så är det och det är nåt man måste vara medveten om även om man startar en liten uppfödning , så du kanske ska fundera lite mer på detta och kanske sätta fart när du har flyttat hemifrån =)
Önskar dig lycka till !! 
Jasså vintervita kan bo ensamma? Varför är just den hamstern så svår att sälja då? Tycker det är förvirrande med raserna eftersom en viss ras kallas för något annat som man trodde var en annan ras… Hur många och vilka finns det egentligen? Jag har blivit så osäker på det nu.
Det finns knappt några dvärghamster uppfödare tycker jag och dom flesta bor då i Skåne eller Stockholm. Så det kanske skulle funka bra då om det fanns en uppfödare i västra götaland? :) Jag förstår hur du tänker, jag vill ju som sagt inte stå där sen med hamsterungar och inga hem till dom :)

Jag föder upp dvärghamstrar i Motala i Östergötland.
"Rena" vintervita är yterst svåra att få tag på eftersom de vintervita som inte har full stamtavla räknas som hybrider (korsning mellan vintervit och campbells). I djuraffärerna brukar vintervita eller sk vintervita hybrider kallas sibiriska dvärghamstrar.
De brukar inte vara svårare att sälja är de andra dvärghamsterarterna, men innan man tar en kull ska man alltid kolla upp om det finns något intresse. Man kan lägga upp en annons här på iFokus eller något annat forum för att de om det finns någon som är intresserad. Du kan också höra med djuraffärer som du tycker verkar ta hand om sina djur bra om de är intresserade av att köpa de ungar du inte får sålda.
Honorna i kullen brukar kunna bo kvar med mamman en tid men när de börjar bli vuxna är det stor risk att de kommer börja bråka med varann. Hanarna kan man ibland lyckas sätta ihop med sin pappa, men de lär också börja bråka när de börjar bli fullvuxna (vid 5-6 mån ålder).
Du får gärna mejla mig om du har fler frågor =) min mejl är: mejja92@hotmail.com
lycka till! =0)
#13 Jag har mejlat dig nu :)
Är hybrider vita på magen och beige/gråa på ovansidan?
MVH/jes
Nån som kan svara på #15?
#15 hybrider kan väl ha vilken färg som helst….? en Hybrid är blanding mellan två olika dvärghamstersorter, så även om hamstern ser ut som t.ex en vintervit agoutifärgad så kan den ändå vara hybrid……..
#18 läste nånstans (i nån tråd) att alla som inte har stamtavla ses som hybrider…
vi har själv hybrider på jobb och hybriderna har samma färg som dom som inte är hybrider.. vissa har lite kul fläckar o sånt, men inte alla, så dom ser ut som vilka agouti och saphir som helst!

Hej allihopa,
Lånar tråden lite från trådskaparen…
Läser här i några inlägg att det kanske inte är så lämpligt att ha två vintervita boende tillsammans - om jag tolkar er rätt.
Våra två vintervita är systrar och bor tillsammans. De har hittills aldrig visat upp någon som helst irritation på varandra. De är födda i mitten av juli i år så de räknas väl inte riktigt som fullvuxna ännu. Tror ni att det finns en stor risk att de kommer att börja bråka när de blir äldre?
Skulle vara väldigt intressant att få höra erfarna ägare till vintervita berätta om hur det brukar vara i de flesta fall. Fungerar det oftast inte att ha två vintervita tillsammans?
Mvh
Sofia (och mamma Maria)
Systrarna Silver och Snö - hittills bara vänner!

# 20 Vissa vintervita fungerar ihop hela livet, om ni bara håller koll på dem så att de inte börjar bråka tycker inte jag att det finns någon anledning till att låta dem flytta ifrån varann. Man brukar märka om de börjar bråka för mycket, har ni tur kanske de kommer att kunna bo ihop hela livet. Det är ju så mysigt att ha två dvärgar tillsammans för de är ju så söta ihop =)
#19 Det du har läst är rätt, i SHF anses alla dvärgar som inte har full stamtavla vara hybrider. (Finns vissa som har blivit reggade som rena vintervita även fast de inte har full stam, men nu tror jag att alla utan full stam reggas som hybrider)
Det finns bara ett fåtal rena vintervita kvar i Sverige.
#21 har även läst att det bara är "äkta vintervita" som byter färg, dvs saphirer och agouti blir vita(re).. men det stämmer inte va? för våra hybrider på jobb (vet att de är hybrider då ena föräldern är prickig medans ena är "äkta"..) de byter iaf färg just nu^^ hehe.

Jag hade två dvärghamstrar som kom ifrån djuraffär som också bytte till vinterpäls så det har nog inget med om de är rena eller inte ^^
#11 Vad är handpara?
#24 Det är när man parar hamstrarna och sen får dom återgå till sina burar, så gör man med guldhamstrar. Men för dvärghamstrar så kan man göra så eller om man vill sätta ihop honan och hanen för att dom ska få bo tillsammans under en tid te.x.
Hej,
Jag jag brukar ta bort hanen när jag ser att honan är dräktig, iallafall senast när hon fött ungarna eftersom hon brunstar 4 dagar efter ungarna har kommit :)
Hälsning Carina
Tråden är 3 år gammal :P
Mvh Alicia.