Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: burartillbehörinredning
Läst 3542 ggr
Lojs
0

Ny toalettsand, silica gel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat prova en ny kattsand till hamstertoaletterna och tänkte både tipsa och höra om någon annan testat det ett längre tag.

Den består av silica gel, sånt som är i de där små påsarna som ska hålla fukt borta från till exempel burkar med medicintabletter.

Först var jag lite orolig för att den skulle vara farlig, men så hittade jag att det faktiskt såldes även som smådjurssand med, (dyrare såklart) och inte bara som kattsand. I början så hamstrade mina djur en del av sanden och jag blev livrädd för att de skulle äta den och bli sjuka, men de mår hur bra som helst, och vad jag läst på nätet så finns det inga gifter i den. (Den är väl säkert inte nyttig att käka mängder av, men det tror jag väl inte de gör så länge de har fri tillgång till bra torrfoder)

Detta finns i många olika märken, min sort hittade jag på Rusta, 5 liter för 49 kr. Det är mycket(!) dyrare literpris än sandlådesanden som jag brukar använda, men nackdelen med sandlådesanden är att den luktar lätt och jag måste slänga allt varje gång jag bytar i toaletten (varje/varannan dag). Den här nya sanden luktar hittills ingenting och jag plockar bara bort det som jag ser blivit "kissigt", hittills har jag inte bytt ut sanden i toaletterna alls (har bara haft den i någon vecka) och det luktar verkligen ingenting, kanske om man sätter näsan alldeles i toaletten.

Just nu testar jag sanden på bara några av mina hamstrar och jag vill gärna höra andras erfarenheter!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Bibbo]
0

Tack för tipset! :)

Den ser också mycket finare ut än den vanliga :)

UlrikaD
0

Det är väl samma som kristallsand?

Lojs
0

#2 Ingen aning, men det låter ju som det?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

Jag tror det är samma. Har haft det i toa-lådor till illrarna. Nackdelen är att det sätter sig fast i botten på lådorna och luktar för jäkligt till slut.

Det är jättemånga som använder sån Sand till utställningsburarna för iller för att det ser lite rent och fräscht ut.

Lojs
0

#4 Ok, då får jag ha lite koll på om det sätter sig fast eller så, och hur ofta man ska byta för att inte riskera lukt.

Medis på akvariefisk.

NinaS
0

TS, hur funkar det med sanden? Nyfiken!

Lojs
0

Än så länge så går det hur bra som helst. Den enda gången det kommit lite lukt är om hamstern skrapat bort sanden och kissat där det är borta, eller såklart när någon buse kissat i ett annat hörne. Funkar verkligen kanon!

Medis på akvariefisk.

NinaS
0

#7 Låter bra! Ska testa till mina, tror jag. :)