Vad har hänt med min hamster? :O
Jag börjar bli lite orolig för min hamster. (en kille, 1år 10månader)
Han har liknande mjäll i (vad säger man?!) hår/pälsbotten (xD)
När vi borstar honom (vi brukar borsta honom med en mjuk tandborste) eller klappar honom lossnar det pälstussar.
Han har även blivit blind, man kan vifta med handen framför ögonen eller över honom men han märker inget (han mäkte det förut). När man nuddar morrhåren reagerar han.
Ibland sitter han bara och glor på ett ställe och ögonen är halvt öppna, hackar tänderna ibland också.
…men han äter normalt, dricker normalt, springer i hjulet fast inte lika mycket som förut, väger som han brukar men jag måste lyfta upp honom när jag ska hålla honom, han kommer inte spontant.
Vad kan det bero på, ska jag kontakta vetrinären?

Jag tycker absolut du ska kontakta veterinären, med så små djur som en hamster så kan det gå fort utför när de blir dåliga. Jag kan dock inte säga vad han drabbats av.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Katter kan ju få mjäll av övervikt och dåligt Foder. Vet inte om det är samma med hamstrar men han kanske ha brist på någon vitamin ?
Håller dock med ovanstående att det är bättre att åka in till vet. och kolla så han inte är riktigt sjuk.
Som ovan, in till vetrinär så snarast möjligt
Hälsningar Amanda och kaninerna
Att han inte längre kommer spontant kanske har att göra med att han verkar blind? Lite svårt att se vart du är då och var du håller handen :)
Mjäll kan de säkert ha i perioder utan att det är någon fara, men om pälsen lossnar så är det ju inget gott tecken. Kan säkert vara någon vitaminbrist eller liknande, ser han risig ut för övrigt? Alltså om han burrar upp sig mer och liksom sitter ihopkurad och hackar tänder?
Ser han dålig ut och beter sig annorlunda tycker jag det kan vara klokt att ta honom till veterinären så får de titta på honom. Kan ju vara någon infektion, förkylning eller nåt annat.
Bättre att kolla en gång för mycket :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Vi har varit hos vetrinären idag och hon sa att det är mjällkvalster så vi ska behandla honom och även den friska hamstern så att det inte går runt.
Tack! :)
Mjällkvalster? Vad sa dom att det berodde på då?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Hon visste inte riktigt säkert vad det beror på… :s