Det verkar som om han blir stressad?
Hejsan alla!
Jag har en liten go guldhamster på c.a åtta-nio veckor.
Jag köpte honom från en privatperson när han var c.a 6-7 veckor gammal och då var han redan relativt tam.
Men nu när jag håller honom så bara vill han springa springa springa och inte sitta still i handen. Och när jag ger honom ngt smarrigt hamstergodis så vill han inte ha det (han vill inte ha det när jag håller honom men annars vill han)
Är det vanligt för hamsterungar att va så uppstirrade eller är han stressad? Hur ska jag få honom att bli mindre stressad isf?
Min lilla guldis Ville var väldigt skygg, rädd och stissig i början. Han har lugnat sig nu (nu är han 15 veckor ungefär) när han är vaken brukar jag ta ner honom på golvet i mitt rum och lyfta honom till knät sen rukar jag ge honom något gott, ett solrosfrö t.ex och då brukar han sitta och smaska på de medans jag klappar honom. Och han blir lugnare och lugnare för varje vecka. Så mitt tips till dig är att ha uppe honom lite varje dag, och greja med honom. Tänk på att alla hamstrar är olika, vissa är keligare än andra! :)
Lycka till
Nu har jag visserligen bara dvärgar, men kan tro att detta även gäller guldisar. Medan de är unga är de flesta inte så intresserade av att sitta stilla i handen. De är rätt vilda precis som kattungar, hundvalpar och alla andra ungar. När de blivit lite äldre lugnar de ner sig betydligt och blir mycket mer mysiga :)