Frågor ang. DS-avel
Hej!
Hade planerat att nu till våren para min DS hona med våran nya DS hane men fick som tack ett mycket bra PM ang riskerna med detta,tack! :)
Det jag tänkte höra är vad är det som kan ske ifall man parar DS med DS? För tanken var att para dessa för att få djur med bra balans mellan vit/svart samt långhåriga på det.. Läste lite snabbt på SHF att det kan ge dödlighet i homosygot form.
Är det samma som hos gerbiler att ifall man parar två fläckiga att det blir dödligt till 100% eller?… För vill inte göra såna fel hehe :)
Så mina frågor är:
- Ska man para DS med DS?
- Vad är det som ger dödligheten?
- Varför blir det dödligt?
- Kan de få deffekter ifall de överlever pga detta eller liknande?

Nej, man ska inte para ds med ds.
Det har 25% lethal faktor vilket innebär att en fjärdedel av fostren tillbakabildas i livmodern.
Vad det gör på sikt vet man inte riktigt, men det är strikt avelsförbud inom de flesta andra djur som innefattar lethal-faktorn.
Finns ju egentligen ingen anledning att para dubbelt så ändå.
#1 Tack för snabba svaren! Får ta och planera om då.
Okej men vet man på något sätt varför det sker? För vet inom gerbilavel ska man inte para fläckigt med fläckigt för de dör…
Dock inom möss kan man para fläckiga med fläckiga utan problem,varför?

Det har inte med fläckarna i sig att göra.
Parar du t.ex två vita chinchillor får du lethal-factor. Samma med roan inom vissa hundraser osv.
Nu får ju i och för sig hamstrar många bebisar samtidigt, men om man t.ex tar en chinchilla som kanske får en bebis, så kan hon ju bli dräktig gång, på gång, på gång utan att det kommer någon bebis om hon sitter ihop med "fel" hane färgmässigt.
Och bara en dräktighet sliter ju på ett djur så där kan det ju bli så att honan till slut efter sjätte gången föder fram en bebis, då kanske hon inte orkar ta hand om den.
Hur det påverkar just hamstern vet jag inte, men att foster tillbakabildas kan ju inte vara bra på nåt sätt ändå, så bättre då att hålla sig ifrån det helt.
Det blir ju inget fel på de bebisar som föds, bara att de kan bli färre då, men man vet ju inte hur det påverkar mamman. Men det blir inget fel på bebisarna som en del tror när det handlar om lethal-faktorn.
Finns säkert någon som är mer insatt om detta inom just hamster än jag.