Skadad klo eller tå
Upptäckte idag att en av mina hamstrar var alldeles blodig på foten. Hon gillar inte att man tittar på fossingarna men det ser ut som om hon skadat en klo eller tå.
Hon blöder ganska mycket (inte så det dropar men torkar man bort blodet så kommer det nytt ganska fort) men hon verkar inte besväras av det själv, just nu springer hon i hjulet som vanligt.
Det jag funderar på nu är om jag behöver ta bort lite av inredningen i buren? Jag tror att det är hjulet eller träbron som hon har gjort illa sig på!
Måste man badda med alsolsprit eller nått sånt för att förhinda infektion? Har letat runt i huset men hittar bara en med utgångsdatum 2006 :(
aaah sprit håller länge eftersom det är något ämne i spriten så det håller länge.. Men om du inte vill använda den så får du köpa ny på apotek
Blöder hon fortfarande?
Det borde väl ge sej till slut, men klor kan blöda rätt länge på andra djur så jag antar det är samma sak hos hamstrar.
Det finns ju nå blodstoppande stick för män som rakar sej å är klantiga å skär sej :D Minns inte va sticken heter, men det svider rätt skönt har jag märkt när jag varit tvungen att använda det ^^
Nej, hon blöder inte längre och det verkar ha läkt helt!
Har kollat flera gånger i morse och hittar inte minsta lilla tecken på att hon skadat tån i går kväll, inget blod, ingen rodnad, alla klor och tår ser normala ut!
Har ju bild på't så jag vet att jag inte har drömt det i alla fall ;)
Men jag fattar inte hur det kan läka så fort, det är helt sjukt (eller friskt kanske man ska säga :P)! Hon blödde ändå ganska mycket och tån såg liksom lite tilltyglad ut :S Men men, ibland kan det ju blöda jättemycket även från väldigt fjuttiga sår.
Skönt att det ser bra ut nu :)
ser ju ut att blöda mkt på hund också när man klippt i pulpan.
potatismjöl eller blodstopp funkar bra på skadade klor.
#6 Gör det? Tack för tipset
Jag vet att denna tråd är super-gammal men jag tycker det är en tråd som är viktig & man ska se den :)