Genetik
jag har i ca 3 år försökt lärt mig genetik och tror jag kommit en bit på väg, kan det mesta i silver och creme men vill lära mig mer. tex om man parar en vit som då är 2 anlag av silver och parar den med en creme, då blir hela kullen offwhite. och lika så om man parar en silvergrå med en creme. ni får gärna skriva både gul, svart, blå (blekgen), vilt och creme baserat, jag vill som sagt lära mig så mycket som det går även fast jag inte ska avla på alla färger.

Om du parar en silvergrå med en creme blir inte hela kullen offwhite. Om den silvergråa bär på creme så kan det komma offwhite men hela kullen lär nog inte bli det. Utan i en sån parning kan det bli lite allt möjligt beroende på vad föräldrarna bär på..
Jätte svårt att sitta och skriva upp massa genetik utan några direkta frågor. :P
Mitt tips om du inte redan gjort det: Köp genetikhäftet från SHF! ;)
// Nathalie
#1 jaha, aa det är det jag vill lära mig. vad dem bär på och att jag ska veta vad som kommer. Var köper man gegetikhäfter?

#2 Det du alltid kan vara säker på är att det som föräldrarna är bär ungarna på. Bortsett från dominanta gener som inte kan bäras.
Som tex. Om mamma är creme och pappa är dove och ungen är Normalfärgad.
Då bär den normalfärgade ungen på creme från mamman och svart och cinnamon(rödögdt) från pappan. :)
Sen det som finns bakom pappan och mamman är det ju även chans/risk att ungarna bär på. Så om mormors mor är rost så finns det ju liten risk för att det har ärvts ner till ungarna.
Genetikhäften kan du köpa från SHF, gå in på första sidan så tror jag att det finns en länk där som du kan få vidare info via. :)
// Nathalie
Tack, aa det visste jag. men dominata genet(?) kan även vara solda. :) dem ärvs ju inte med det är typ som det! ;)
Tack ska kolla upp det! :)