Försöker lära mig genetik
Jag tänkte kanske är lättare att lära sig genetik om man tar konkreta exempel, så jag tog en vitulas stamtavla, och skerv ihop med en kompis hanes stamtavla, för att se hur det enligt statetiken skulle sett ut med vad som skulle kunna komma i "kullen" Detta är ingen planerad kull, utan bara som jag vill lära mig mer om genetik så här hade stamtavlan sett ut om det skulle blivit ungar så att säga (stamtavlorna är avskrivna för att det ska se bra ut :P)
Så om ni som e duktiga på genetik kan hjälpa mig att lista ut vad som kan komma och gärna förklara hur ni "räknat" ut det =)
Silversvart LH (Pappa)
Silvergrå LH(farfar)
Svart BA KH(farmor)
Silvergrå LH(farfars far)
Cream KH (farfarsmor)
Svart KH(farmors far)
Choklad BA KH (farmors mor)
Svart Skp Vit KH Satin (mamma)
BY KH Rex Satin(morfar)
Choklad BA KH(mormor)
Choklad Ba KH Satin(morfarfar)
Svart Skp KH (morfarsmor)
Rost LH(mormorsfar)
Svart BA KH(mormorsmor)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Eftersom både mamma och pappa är svartbaserade så kommer alla ungar att bli svartbaserade. :)
Om du går in på SHF's hemsida och kollar på färgerna så är svartbaserade färger alla färger som innehåller aa. :)
Så med andra ord: Svart och choklad. :)
Om båda föräldrarna bär på rödögdt (pp) så kan det även komma dove (rödögd svart) och champagne (rödögd choklad). Det står inget om rödögd i stammen MEN det kan ligga längre bak i stammen och gener kan bäras med på långt håll, däremot är det större risk/chans att det inte bärs med desto längre bak det finns.
Sen iom att pappa är silver så bör en del bli silversvarta eller silverchoklad. :) Kommer dock inga silvergrå då det inte är en svartbaserad färg, däremot kan det komma silver på de svartbaserade färgerna. :)
Sen iom att mamma är sköldpadd så "ska" utfallet bli:
50% av honorna blir skp
50% av honorna blir inte skp
50% av hanarna blir gula
50% av hanarna blir inte gula
Så i den parningen kan du även på sköldpadds honor och black yellow eller chocolate yellow hanar.
Vissa ungar bör bli satin. :) Iom att pappa har kh bakom sig och mamma långhår så bör det bli en bland kull ang hårlagen. :)
Så hoppas detta vart rätt och lätt att förstå. ;)
// Nathalie
Med den blandningen kan jag säga att det kommer skp honornas fläckar blir dåliga,kanske även ej synliga! De kan bli så kallade dolda skp. Du kan ev även få silverpearl då pappan är silvervart. För att få silver pearl måste en av föräldrarna vara i gul och en i silvervariant.
Så jag skulle vilja påstå att du kan få svart,silvervart skp (troligast dåliga fläckar alltså otydliga), svart skp (kan bli dåliga fläckar alltså otydliga),choklad och silver pearl, kanske ev silvergrå, B/Y och C/Y är vad som ev också skulle dyka upp vid den kombinationen.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
# 1 så om jag fattat rätt så kan det komma svart, choklad, silversvart, silverchoklad, skp, Black yellow och Chokolate yellow (eventuellt röd ögt) med eller utan satin, både LH och KH, men efterom mamma är skp vit(Bandad) så borde det väl komma någon med band? eller är jag fel på det?
Amor vincit omnia
#3 Jepp är mamman skp/vit så kan det även komma bandade. Eftersom mamman är skp och pappan silversvart så kan det även komma black silver pearl i kullen som jag nämde i inlägget. 
# 2 Vad är anledningen till så kallad dold skp elle dåligt fläckade?
Amor vincit omnia
#4 Försöker som sagt lära mig, så allt som kan hjälpa att lära varför det blir si eller så dest bättre =)
Amor vincit omnia

#2 Det behöver inte bli dåligt tecknade ungar bara för att mamma är skp. Kolla bara in Bruden-Mbuti's kull med normalfärgade skp/vit där var mamman skp och pappan cinnamon och hon fick flera snyggt tecknade skp'er så att det ska komma dåliga skp från en sådan parning är myt.
Däremot kommer det komma honor som inte är skp och visst kan det även komma dåligt tecknade skp'er men det kan det ju i vilken kull som helst! Min kull mellan Magnolia, choklad skp/vit och Zigge, bö gul fick jag bara dåligt tecknade skp'er! Så det beror nog mer på annat än att mamman är skp och pappan inte gul. Det som blir knepigt i en sån här parning är ju däremot att de som inte ser skp ut kan vara antingen dåliga skp'er (såkallade "dold" skp) eller inte alls skp.
#3 Jo men det har du ju rätt i! Jag glömde bandet! ;) Ja även där bör en del av ungarna bli bandade. :)
Och som Amun-Ra skriver så kan du även få black silverpearl och chocolate silverpearl. :)
// Nathalie
Jag och några andra uppfödare har lagt märke till att om man parar svart med en svart skp hona så försämras skp fläckarna ganska mycket! De blir mörkare och kan även bli så gott som osynligt för ögat i värsta fall. Vill man avla på att bevara skp fläckarna skall man använda en B/Y, C/Y eller en gul hane till paddan.
Skulle mamman vara gul så skulle man kunna para med en svart,silversvart,choklad,dove, nf mm i förutsättning att pappan INTE är cremebasedad.
Vill man avla bort skp, så kan man använda sig av svart och silversvart då det svarta försämrar fläckarna om båda föräldrarna är och bär på svart och göra den kombinationen 2-3 gånger så borde skp fläckarna vara så gott som onsynliga…
Okej, tack å mycket, det jag tänkte på är hur den creamen på hanens sida påverkar utfallet i kullen?
Amor vincit omnia

#8 Fast jag bibehåller min tro att det handlar om gener och inte att det just är en svart skp + svart parning.
Som tex: Magnolia har jätte dåliga fläckar och hon gav dåligt fläckade ungar TROTS att hon parades med en gul hane.
Själv tycker jag man ska göra skp + gul parningar just för att då slipper man krånglet med honom som man inte vet om dom är "dolda" skp eller inte skp alls. ;) För i en sån parning blir de honor som inte blir skp blir gula. ;)
Men som med allt annat så är alla saliga på sin tro. ;)
// Nathalie

#9 Tack! Jag satt ju och tänkte på det att jag måste ju nämna creme också!
Creme maskar svart så du kan faktiskt få creme i en svartbaserad parning om båda bär på det. :)
Så med lite "otur" kan du få creme skp och cremegula i en sådan parning om båda föräldrarna bär på creme.
En creme som kommer från en sådan parning är genetiskt både svart och creme. :)
// Nathalie
Ja, jag skulle inte använda honom när det finns creme på 3 led från pappans sida. Jag skulle inte chansa i allafall…
Okej, Men hur stor e "risken" att cream dyker upp om honan bär på cream?
Amor vincit omnia
#11 Med dåliga fläckar så menar jag fläckarnas nyans. Fläckarna mörknar så pass att de kan vara svårt att se att de är skp om man parar en svart med en svart skp. Hur stora fläckarna är samt deras utseende så är det generna som styr.
Men jag håller fullständigt med dig att gul, B/Y,C/Y parningar med gul eller skpn blir bästa allternativet för att få fram tydliga skp fläckar, alltså gulaktigare fläckar.
Du menar pappan. Hur stor risken är att han bär på creme! Jag kan bara säga att jag skulle inte ta risken. Tillräkligt stor för att chansa…
#12 Som sagt så är det ingen planerad parning utan försöker bara lära mig ^^
Amor vincit omnia
# men den hanen bär på cream, men om mamman eventuellt oxå bär på cream längre bak, hur stor är risken då? ja, förutom så att säga tillräckligt stor?
Amor vincit omnia
Skulle mamman bära creme så dubblar man chansen på att få creme! Men nu är detta inte fallet med din hona eftersom hon kommer från gul och svat baserade linjer.
Men eftersom creme finns på 3 led i pappans stamträd så finns det risk för ev creme gula bebisar.
Det är bara gula honor som kan ge gula hanar! Är hanen gul och mamman svart så blir det inga gula hanar i kullen. Hanarna blir svartbaserade och honorna svart och gulbaserade alltså skp. När det gäller creme samt andra enfärgade färger så är det ingen skillnad på könen för att få en viss färg…
Okej, jag vill som sagt lära mig, och tycker då att konkreta exempel är bra då man har något att gå efter, och på så vis ser exakt hur stamen er ut och kan se hur utfallet borde bli, sen hur det hade blivit om där blivit kull, det vet man inte ^^, för statestiken och verkligheten går inte alltid ihop, med %, så mycket vet jag i alla fall ^^
Amor vincit omnia

#13 Det här med procent är inte min grej tyvärr men iom att det inte ens syns creme på stamtavlan så tycker man ju att chansen borde vara liten. :) Men det kan jag tyvärr inte svara på.
#18 Fast honan kan ju bära på creme från längre bak i stammen som inte syns på stamtavlan.
#19 Nej skp honor ger 50% gula hanar och 50% icke gula hanar. En gul hane med icke gul hona ger dock 100% skp honor. Fast du kanske räknar skp som gult? Nu när vi försöker lära ut är det dock kanske bra att räkna skp för sig och gult för sig. :) Fröken Annica och Fröken Nathalie! haha! ;D
#20 Nej du kan ju få en kull på 15ungar där alla är svarta hanar utan varken satin eller band. Visst chansen/risken för det är väl inte så stor men det kan bli så med lite otur! ;P Thihi! Så det är ju en sak att sitta och säga att det kan komma det här och det här i kullen för det är inte alltid det blir som det "ska". ;P Thihi!
Men om man hoppas behålla nått speciellt ur en parning så kan det ju vara bra att veta att just det faktiskt kan komma i parningen. :)
Tex att para två svarta med varandra och hoppas att få en rost, då är man lite väl ute på fel mark och lär bli besviken. ;) Thihi!
// Nathalie
#21 okej, men % är jag inte heller så bra på ^^
Ja, en kull på 15 svarta hade kanske varit lite ovanligt i en sån parning, men chansen/risken finnes en hur stor den är, det är en helt annan femma :P
Men som du sa om man hoppas på behålla något av speciell parning så är det ganska bra att veta om det kan komma eller inte ^^
Amor vincit omnia