Gräddfärgad urin
I går kväll när vi rastade Plutten så var han inte riktigt lika pigg som vanligt. Han var i rasthagen och satte sig och kissade i ett hörn. I vanliga fall kissar han bara i sin sandlåda i buren, så jag har aldrig sett hur urinen ser ut (bara läst att den är orange). Det som kom ut var inte orange utan väldigt ljust i färgen (åt ljusbeige) och som ovispad grädde i konsistens. Är det "normalt" eller tyder det på någon sjukdom eller kan det vara kostrelaterat? Senaste veckan har han utöver gnagarblandning ätit majs, ärtor, paprika, broccoli och groddade gröna linser.
Mina hamstrars kiss har aldrig vart orange, då hade jag trott att något var fel. De har väl haft gult-vitt. Så jag tror inte det är någon fara med din hamster :)
Mvh Alicia.
Pratat med vetrenären. Troligtvis beror det på att han äter mycket broccoli som är kalciumrikt. Fick rådet att inte ge broccoli under ett par dagar och ge vätskerika grönsaker som späder ut urinen lite samt ha koll på allmäntillståndet. Fortsätter han att vara trött eller verkar dålig ska vi höra av oss igen.