Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1905 ggr
Lellson
3

Inte okej med hamster i julklapp!

Hej!

Idag när jag var på stan så gick jag in i djurafären.

Där fanns det en mamma och en pappa som skulle köpa två hamstrar till sina barn i julklapp!
 Dom var helt okuniga om hamstrar.

Dom köpte iallafall 2 st burar(En duna och en galler som var jätteliten), och matskålar, spån, Sand och hamstervadd. Hon i kassan sa att dom skulle bädda med mycket vadd.

Dom undrade hur man skulle fixa buren så hon förklarade för dom att dom skulle byta spån en gång i veckan, mat varje dag och vatten varje dag. (det var ju bra av djuraffären)

Dom skulle också ha vita hamstrar med dom hade bara en så den andra fick en brun.

Jag gillar inte att man ska få djur i julklapp. Djur ska vara planerade, och man ska vara förberedd.

♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥

Union J and Jedward

ivanhoe81
0

är man med själv och väljer, så kan man få djur i julklapp men så var ju inte fallet nu

Lojs
0

Det kan ju faktiskt vara väl förberett trots att det är en julklapp, det finns föräldrar som är väldigt duktiga på att ta reda på all fakta och se till att det blir så bra som möjligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lellson
0

det var föräldrarna som valde färg och det skulle vara en överraskning

Union J and Jedward

Roonja
0

2009: på julafton fick jag en hamster vid namn zedna. hon vart min julklapp. Jag blev överlycklig så jag tror jag grät inget var förbetett men hon vart älskad, mamma till en kull och blev 2 år gammal! Jag tycker inte att det är något fel med det.

HamsterMarie
0

Det kan också vara så att barnen har önskat sig hamstrar i julklapp.

[Sniff]
2

Jag tycker det kan vara okej, men då ska man veta vad det är för djur man köper. Att gå till en djuraffär och inte ens veta grunderna i hamsterskötsel tycker jag inte är bra. Och även om barnen har önskat sig hamstrar är det väl inte så svårt som förälder att ta reda på fakta inann man köper djuret. Sånt kollar man väl upp innan man bestämmer sig? Det är inte en leksak man köper, det är ett liv och det ska man ta hand om.

Lollypoppii
0

Jag kanske kommer få en hamstre i julklapp, men jag har haft en hamster innan och har en hamster nu. Är inte 100 på om jag kommer på men är nääästan  säker ;)

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

[Sniff]
1

#7 Om du har haft en innan och har nu vet du ju hur man gör och vad hamstern är för djur, så då kommer du kunna ta hand om den. Då är det bara roligt! {#emotions_dlg.laughing}

Adrina
2

Jag tycker inte det är okej om det inte är förebrett eller något. Däremot om barnet önskar sig en hamster kan man ju alltid ge ett presentkort på en djuraffärså det blir någorlunda förbrett…

Ozanna
2

Min kompis fick en hamster i julklapp. Men hennes föräldrar köpte från en uppfödare så det kanske är lite annorlunda.

//Anna :)

sanso
3

Om det är ok att ge bort en hamster i julklapp eller inte beror helt och hållet på vem som ger och till vem.

Som förälder skulle jag mycket väl kunna ge mina barn en hamster i julklapp (om de önskade sig det). Jag tar då på mig ansvaret att djuret sköts och får det bra. Skulle däremot någon annan ge mina barn ett djur utan att fråga mig så skulle jag bli vansinnig! (just av den anledningen att ansvaret för djuret blir mitt och jag vill själv välja om jag vill ta det ansvaret eller inte).

Hanna
4

Tycker det är värre med folk som sätter ut annonser på smådjur, hundvapar etc med texten "VALP I JULKLAPP" och sedan skriver "Perfekt att ge bort i julklapp".

Det ska ju vara riktigt planerat och under julstressen och alla farliga saker att ha en valp. Foten i munnen

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Odette
4

Julklapp eller inte, problemet är än en gång okunskap i kombination med spontana inköp. En hamster i julklapp kan vara lika planerad som vilket annat köp som helst, men okunskap är aldrig positivt om folk inte är villiga att läsa på innan de skaffar ett djur.
Alltid lika frustrerande!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[Bibbo]
5

Ja det har hänt när jag är i djuraffärer så berättar hon att man ska ha saltsten & hamstervadd men sen när personen går och ska hämta sakerna går jag fram och berättar att man inte alls ska ha det , det är farligt & så. Jag blir frustrerad så jag är tvungen att säga det :s

Lollypoppii
1

Jag fick en hamster idag ^^ Men det är en låång historia ;) Kommer göra en tråd om det snart (:

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

goldenhamsters
2

Tycker att det är fel att ge en hamster och barnet inte önskat sig en hamster och ingen kan något om hamstrar. Hände nästan mig. När jag fyllde 6 år hade min gudmor slagit in en kaninbur med en livs levande kanin till mig! Mina föräldrar och jag var helt oförberedda och visste inget om kaniner. Min mamma fick läsa på om kaniner och var den som tog hand om kaninen, jag vågade inte hålla i den ens…

I julklapp hade min mamma tänkt köpa 2 dvärghamstrar till mig, men efter att ha tänkt efter så vågade hon inte för hon trodde att jag skulle bli arg om jag inte får den färgen jag velat ha m.m. Haha, men det tycker jag är mer okej i och med att jag redan kan mycket om det djuret och vet hur man ska ta hand om det så är det inte dåligt att köpa 2 hamstrar som present.

Men i det fallet som du beskrev så är det lite dåligt och de borde vara bättre förberedda. Man får hoppas på att barnet som får hamstrarna kan lite mera :/

Mvh Alicia.

Lellson
0

Ja, hund är ju värre…

Union J and Jedward

Mannez
0

Jag fick min första hamster helt oplanerat och det gick bra. Läste på en massa. Men tröttnade efter ett tag och då hade det ökat med en hamster. Men när den ena dog nu i somras så började jag komma tillbaka till hamstervärlden. Hamstern som var kvar var alltså den hamster som jag fick bara sådär. Men han avled nu på julafton, blev 2 år… Men det kan gå jättebra ändå, om barnen blir engagerade så att säga.

Kan tillägga att vi skall köpa hamster imorgon! Och nu skall det bli på rätt sätt. Spännande, spännande!

Hälsningar Amanda och kaninerna