Om ni fick välja?
Om ni fick välja, skulle ni köpa guldhamster eller dvärghamster? Om du t.ex. väljer guldhamster, varför valde du den och inte dvärghamster. Och så tvärt om (fattar ni?).
Vet inte vilken kategori som denna skulle vara i.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Jag skulle ha valt guldhamster, tycker att dvärgar är så små och är så rädd att jag kommer att mosa dem elr att de kommer försvinna om jag tar ut dem ur buren. Har aldrig haft dvärg men har heller aldrig varit särskilt intresserad av att skaffa dvärgisar heller. Guldisar känns mer lugna och de känns som om de blir tama lättare eftersom dvärghamstrar är så små och lättare att råka skrämma så att de bitts. Det är iaf vad jag tycker :)
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Guldhamster, finns fler färger och tecken att välja mellan och de är större i storleken vilket jag tycker är bra.
1# okej :)
Vad tycker ni andra?
Hälsningar Amanda och kaninerna
Dvärghamstrar, helt klart.
Visst är dem små, men det är det som är så härligt! Jag har haft dvärgar sedan 2007 & jag är så såld på dem! Så lugna, mysiga & sällskapsjuka att det inte är sant!
Har tagit hand om ett antal guldhamstrar, men nej, jag kan verkligen inte fastna för dem. Dom är supersöta, men jag håller ett hårt grepp kring mina älskade små dvärgisar.
Sen att det är så härligt att se dem umgås, busa omkring & glädjas av varandras sällskap också. Samma känsla kan man ju inte få med guldisar efterssom de inte är några flockdjur.
Mina dvärgar har alltid varit "sovandes mysiga" (alltså att dom typ somnar om jag klappar dem) ända från när dom öppnar ögonen. Dom blir fort tama & dom är så busiga! Antingen är de små energiklickar eller små myspluttar:]
Mina har alltid varit så att dom vill ut & springa av sig/busa med matte eller sina kompisar i rasthagen i en halvtimma/kvart. Efter den halvtimmen/kvarten så ska dem upp i halsen på matte & burra ner sig i håret för att mysa! 
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Dvärghamstrar!
dvärgisar här också
dom är så små,söta och jaaa gulliga!Jag älskar dvärghamstrar.Jag har inte haft guldisar men jag älskar dom livliga,små varelserna som alltid har spring i benen men ändå är hur mysiga och snälla som helst!
Bonny är väldigt sälskaplig av sig och ja jag är som en del av hans flock för honom
och han är min lilla… lilla bror!En del av vår familj!Älskar både Casper och Bonny som var/är under bara!

**<3<3<3<3<3<3<3<3
**
//Flöffo
vi har båda.
har märkt av min pollenallergi när jag städar hos dvärgarna.
de långhåriga guldarna reagerar jag också lite på.
de korthåriga guldarna passar mej bäst men det är svårt att välja bort nån alla är ju så gosiga.
Jag säger dvärghamstrar. Dock vill jag verkligen inte "välja bort något" eftersom att guldhamstrar också kan vara supermysiga!
Jag har iallafall fastnat för dvärghamstrar, för mig spelar inte storleken någon roll alls faktiskt. Dvärghamstrar är ofta väldigt pigga & gillar att busa men de flesta gillar även att ligga och gosa. Tycker att de är alldeles underbara djur helt enkelt!
Har dock inte träffat så många guldhamstrar,men utav alla hamstrar jag har träffat har jag iallfall fastnat mest för dvärgarna.
MVH Wilma

Jag har både och, men föredrar guldhamstrar. De är "lite mer att ta i", dvärgarna är lite väl pluttiga. Dessutom är en av mina nuvarande dvärgar (vintervit/hybrid) inte så rolig i temperamentet, men alla guldar jag haft har varit trevliga.
Om det står mellan olika dvärgarter, så föredrar jag de kinesiska. De jag hade var underbara. Robbar har jag också haft, de var jättesöta att titta på men väl springiga att hålla på med.
Hm. Tycker om båda. Just nu har jag dvärghamstrar. De får ett plus för att de går att ha tillsammans. Guldhamstrar är i och för sig mer att ta i, men det spelar inte så stor roll för mig.
Vi valde guldhamster som "förstahamster", dels för storleken (lättare för barnen att hantera) samt att alla (3) dvärgar jag träffat har varit väldigt bitska och tråkiga i humöret. Inga av de 6st guldar jag haft kontakt med innan har varit det minsta aggresiva utan helmysiga små nallebjörnar. Mitt
Jag har båda, jag föredrar guldisar. Våra robbar är roliga att titta på, men för små för att hantera och så bits de. Och så började de slåss och fick säras.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Hehe, jag har bara träffat aggressiva guldhamstrar.
Men, det är nog bara individ :).
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Inga av mina underbara Vintervita dvärgar bits och jag älskar dom! De är så himla roliga och personliga. Full fart, men kan också sitta o mysa. Gärna krypa in i en tröjarm och lägga sig o sova. Jag har inga guldisar och har aldrig haft så jag har inget att jämföra med. Men jag tycker inte att deras storlek är något negativt. De går bra att hålla rejält i ändå (så hårt man behöver hålla dom helt enkelt) och jag tycker det är kanon att de inte behöver vara ensamma som guldarna.
Jag är sugen på att ha guld också, men jag kommer helt klart mest ha dvärgar :)
Nja alltså jag vet inte, jag vill ha dvärghamstrar nu eftersom de kan vara flera & de är så söta, guldhamstrar är så stora.. Jag har ju en guldis men jag tror att jag kommer gilla dvärghamstrar mer.. Fast man vet ju inte, jag älskar min hamster mer än allt annat ♥
Kan inte svara på det tyvärr. Gillar båda lika mkt.. Om jag skulle föda upp skulle jag valt dvärghamstrar, lite enklare i och med att de är flockdjur och då kan man ha fler att avla på.
Men om jag bara fick ha en hamster skulle jag valt guldhamster. Eller, jag gillar båda exakt lika mycket på olika sätt :)
Mvh Alicia.
Jag har haft båda och jag föredrar Guldhamster då de går att hantera på ett annorlunda sätt. Det är lite mer hamster att pyssla med. Mina dvärghamstrar har varit helt galet snabba och vilda så jag knappt har kunnat hålla i dem, trots mycket hantering.
Så därför har jag helst en Guldis :)
Men allt är smaksak
Guldhamster var mitt val för 20 år sedan och är det fortfarande! Har haft lite dålig erfarenheter av bitska dvärgar så det är antagligen ena orsaken varför jag inte köpte dvärgar. En annan orsak är att jag gillar när hamstern fyller hela handen som en gulds gör…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/