Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1092 ggr
Ratlings
0

Okej frukt?

Köpte lite frukt idag, och kom på att man ska vara försiktig med frukt när det gäller dvhamstrar pga diabetesrisken… Är det likadant med guldar?

Och sen vilken frukt är absolut inte okej att ge?
Köpte hem lite äpplen, banan och klementiner. Bananer misstänker jag är för sött… Men hur är det med citrusfrukter och hamstrar? Tungan ute

// Lise
When nothing goes right, go left!

Adrina
0

Citrusfrukter ska man inte ge egentligen, men lite grann skadar nog inte vet folk som gör det, fast inte jag. banan kan man också ge, fast i mycket små mängder alltså.

Hamsterstar
0

Hamstrar ska inte äta clementiner.

Hamsterstar
0

Äpplen går bra ;)

Charlie2006
0

citrusfrukter går bra att ge (har läst om det att det inte igentligen är farligt för hamstrarna), men skulle dock undvika citron och apelsin, men clementin går bra.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ToveSofieLantz
0

Hur fungerar vindruvor?

Ratlings
0

Aha precis som jag trodde då :)

// Lise

Charlie2006
0

#5 När jag har vindruvor hemma (har det hemma flera gånger i veckan), så får mina, dock inte varje gång. Hamstrarnas magar har inte kronglat.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ToveSofieLantz
0

#7 Va bra, gav nämnligen min lilla en vindruva här idag och hon vart överförtjust. Vet ju att vindruvor innehåller till mestadels vatten.

goldenhamsters
0

Stenfrukter ska man vara försiktig med, det verkar inte vara någon som är helt hundra på om det är farligt eller ofarligt. Så jag skippar stenfrukter.

Har aldrig hört om någon guldhamster som haft diabetes, men det måste ju finnas. Guldhamstrar klarar socker bättre än dvärghamstrar men ska ju såklart inte äta en massa socker för det. Banan, äpple, morot är ju sött men det brukar mina guldar klara av. Dock så gillar de inte så söt mat.

Mvh Alicia.

Ratlings
0

#9 Får prova mig fram. :) Hade en guldis när jag var yngre som alltid rymde till bananerna… Han levde i över 3 år, frisk som en nötkärna haha. Men man ska ju inte ta det osäkra föra det säkra nu när man är mer "kunnig" :)

// Lise

Charlie2006
0

#9 Har haft en hamster med diabetes. Därför ger jag frukt och majs i små mängder och inte ofta, förutom vindruvor då.

Min hemsida

//Frida

[Emma_99]
0

Citrusfrukter är inte rekommenderat att ge men däremot går äpple och banan bra:)

Roonja
0

Citrusfrukter ska man inte ge, men äpplen går bra, dock är inte kärnorna eller skalet!

mjuhm
0

Citrusfrukter går bra att ge i små mängder.
Äpllen går också bra. Men banan kan man också ge i små mängder.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Roonja
0

#14 hmm jag tror att jag hört annat, det jag hört är inga citrusfrukter, avokado, äppelkärnor och skal i så fall i små mängder. banan går hur bra att ge som helst! :)

Lollypoppii
0

Jag brukar ge klementin till min gamling ibland. Han är inte så jätte förtjust i det men äter lite ibland. Han har fått det typ 4 ggr :) Banan brukar han få när vi gar det hemma :)

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

mjuhm
0

#15 Dom lite högre upp har också sagt att det går bra. Det var en diskution här på Hif där dom diskuterade detta kring cutrusfrukter & att dem tydligen hittat det i hamsterns bo ute i det vilda.

Men lime, citron & apelsin skulle jag dock ALDRIG ge. Glad

Roonja
0

#17 hmm då har jag nog läst fel på shf och nästa alla uppfödares hemsidor! ;)

mjuhm
0

#18 Hittade diskutionen :)

goldenhamsters
0

Det är bra att skala äpplena ifall de är besprutade, men själva äppelskalet är inte farligt i sig. Kärnorna tror jag har spår av blåsyra i sig, eller det var något sånt har jag för mig.

Lite citrusfrukter skadar inte, men mina gillar det inte. Så jag brukar inte ge det :P

Mvh Alicia.