Är det bara 3 kvar! :)
Gillade skp:n och Sobeln 
Åh sobel rex, det är så jäkla sött när de är runt 3-4 veckor gamla
.
Mvh Alicia.
åh sobeln är så fin!

Nu kommer jag att få skit för det här så jag skriver det redan från början att jag är medveten om det. Sen om jag får skäll för att jag är medlem på SHF eller här, det spelar inte så stor roll. Men många med mig har sagt samma sakl, men ingen lyssnar och jag blir så otroligt ledsen och frustrerad så jag kan börja gråta.
En liten bebis blir tjuvparad innan flytt. Den flyttar till ny ägare, ny miljö och föder sina bebisar alldeles för ung. Och nej, det är absolut inte den nya ägarens fel.
MEN, hamstern är alldeles för ung för bebisar, hon behöver få vara ifred och hon måste få lugn och ro för att ta hand om sina bebisar.
Men redan från start så tas det bilder i boet, sedan tas det enskilda bilder långt innan de öppnat ögonen. De flyttas från mamman varje dag för att det ska fotas, petas, visas upp och så vidare.
Jag har skrivit pm om detta för att ta det privat och talat om riskerna. Men det är ingen som bryr sig.
En efter en efter en har dessa bebisar strukit med. De har inte hunnit öppna ögonen ens allihopa och av nio bebisar är det nu tre kvar.
Det finns en anledning!! Kan man inte förstå att det är så här det blir.
Är det verkligen viktigare att visa upp dem en och en för världen utan päls, utan ögon osv. Är det så mycket viktigare än att bebisarna överlever.
Jag är ledsen, besviken och så frustrerad när folk inte förstår vad de gör. De flesta hade väl fattat vinken när en eller två gick och dog, men nej, nu har 6 bebisar dött och vad gör vi då?
Jo, vi visar glatt upp de tre vi har kvar. Hur länge är de kvar tro?
Skjut mig, häng mig, skäll ut mig, säg att jag är världens elakaste människa för att jag säger det här.
Men jag bryr mig om djuren och så här föder man inte upp djur, så här tar man livet av dem!
Men jösses, är det bara 3 bebisar kvar?!
Håller helt och hållet med #7 här.
Det finns som sagt en anledning till varför man inte bör peta i boet och på bebisar när de är så små.
Hade du väntat med att pilla på dem fram tills nu så hade troligen alla överlevt.
Jag tycker att det kan vara helt okej att fota bebisarna när mamman är uppe och äter, eller när bebisarna är ute och springer frivilligt.
MEN INTE att man plockar bort mamman, petar och plockar ungarna för att fota dem separat.
Mamman kom till dig som bebis, osäker och otrygg, föder en kull som en helt främmande varelse kommer och petar på. Inte konstigt att mamman tar bort dem!
Får säkert också skit för detta, men om folk inte fattar att detta är helt fel så vette katten allstå.
// Sofia
Lite hårda ord i inläggen ovan, men jag förstår att folk blir upprörda och ledsna! Jag är själv inte är bekväm med det faktum att honan inte får vara ifred med ungarna när hon själv är ny i hemmet + alldeles för ung.. Under dom omständigheterna skulle jag själv låtit henne varit helt ifred i minst 2 veckor. Det är inte så svårt.. bara att låta henne vara (?)
Det är en sak att kolla i boet för att plocka bort ev. döda bebisar så de inte ligger i boet och ruttnar. Men man kanske inte bör ta upp dem i händerna för att ta lite bilder, mamman blir ju inte lugnare av att hon känner att någon varit i boet och att ungarna plötsligt luktar människa. Hamstrar funkar inte riktigt så, de har för många instinkter kvar så det är inte alla honor som tycker det är okej :(
I vilket fall som helst så ser jag helst att man inte lägger upp bilder på ungarna förrän de öppnat ögonen. Är väl ingen regel på hif men önskvärt av många då det kan uppmuntra andra till just såna här saker; att man oriver boet och ungarna börjar försvinna en efter en..
Så i allmänhet ber jag alla att tänka på detta. Det finns som sagt en anledning till att en del rekommendationer finns.
Man måste tänka på djuren i första hand, alla arter är olika och det är ingen nackdel att kanske lyssna lite på vad andra säger och rekommenderar när man börjar med en ny djursort. Mycket bättre att ta till sig andras erfarenheter än att behöva göra egna misstag osv (?)
Tycker jag iaf :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Var det 9 stycken från början, jag trodde det var 5! :O
Håller helt med #8 och #7 även fast det kanske är lite hårda ord, men i det här fallet är dem hårda orden HEEEEEEEEELT rätt. Jag blir (precis som ulrika) ledsen och irriterad på att folk ska göra så här. Jag skrev inget om detta i inlägg #4 för att jag inte vågade, jag trodde jag var den ända som tyckte det och att jag skulle få för det, men när jag ser att andra tycker som jag så måste jag skriva jag med. Först köper du in 2 hamstrar från zoo (hör inte ihop med det här) sedan fotar du och plockar du med bebisar vid tidig ålder så dem dör, dem dööör!!!
Måste säga tycker det är riktigt oansv
srigt!
-förlåt men…… 

Tack vare mitt inlägg så är jag nu anmäld till olika grupper på facebook att jag snackar skit om uppfödare. Enbart jag, märk väl, ingen annan.
Det är också rekommenderat att jag blir blockerad från andra hamsterforum då jag pratar skit om folk.
#11 varför UlrikaD? 
Du är ju en av världens snällaste personer!
#11 Det är ju bara sjukt. Vad är det för j*vla fjanteri som pågår överallt. Kan man inte ta kritik om det man sysslar med, så kanske man ska syssla med nåt annat man kan stå för.
// Sofia

#12 Nepp, tydligen är jag inte det. Jag snackar skit om folk, speciellt efter denna tråden. Tydligen bara mitt inlägg som syns. Eller läses kanske…
#13 elle hur? Jag fick kritik i början jag med, men då visste jag inte bättre. nu har jag fått tips och rekomendationer och bra uppfödare har lärt mig hur man gör. Och jo, jag följde vareeeeenda liten sak dem sa till mig. jag blev tillsagd en ja EEEN endaste gång att inte hålla i hamsterungarna vid tidig ålder och gjorde aldrig det igen. Jag skulle ALDRIG anmäla Ulrika eller någon som sa det rätta och det är precis var Ulrika har gjort. Tänker nu på att anmäla någon annan och…… ni vet nog vem……..jag är 14 och jag kanske bara skriver nonsens tror ni, jag kanske inte hållt på så länge jag kan inte allt men jag vet i alla fall vad man får och inte får göra!
#14 Du har inte gjort något fel! 
Jo, jag tycker att du är en av världens snällaste personer och sedan för andra tycka vad dem vill men jag VET att du är det! :)
Ja jag är inte förvånad, nästa gång är det jag som får skit för att jag säger något. Men om ingen säger något om sånt man faktiskt måste kunna diskutera öppet- hur slutar det då??
Vet inte vad jag ska säga Ulrika men det är inte första och sista gången som du råkar ut för det tyvärr. Däremot är jag glad att du fortfarande orkar stå på dig, jag är betydligt fegare än dig så tyvärr tiger jag lite för ofta. Men men, det hör inte till tråden egentligen.
Så nu lämnar vi detta tycker jag, även om det finns mer att säga :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tråkigt att kunniga människor blir anmälda och höger och vänster för att dom är just kunniga och har bra åsikter. Det är ju inget personligt mot Ts, som iförsig har raderat sitt konto då jag inte känner henne men håller med ovanstående. Hårda ord, men behövs tydligen höras och upprepas.
Tråkigt också när man tar den lätta vägen ut och raderar sitt konto :(
Är ju inget illa menat så- utan mer en tanke som man bör konfrontera. Har medlemmar dessutom tagit saker privat vilket är ett bra initiativ, men ts ändå väljer att avsluta sitt konto pga konflikten så finns det ju inte mycket att göra tyvärr.
Låser denna tråd nu, ingen idé att fortsätta diskussionen då ts inte finns kvar på sidan. Iaf inte under samma namn.
_