Hjälp med dvärghamster önskas!
Hej! Jag fick för ca. två veckor sen en dvärghamsterhona i färgen agouti-pearl född v. 44 som omplacering. Denna madam är mycket aktiv i buren och kommer fram till buren när man ropar på henne. Däremot är hon otroligt bitig av sig, när jag ger henne grönsaker eller dyl. i handen så är hon först lugn för att efter några sekunder bitas. Kan tilläggas att hon är väldigt rädd av sig, det räcker med att man visar henne något hon inte är van vid som rör för att hon ska bli fullkomligt livrädd och skrika och rusa in i huset.
Jag har haft hamstrar förut ( Jag är förra Hamster95) så jag är inte nybörjar eller så. Med de hamstrarna har de inte varit några problem. Har nu en guldpojke som aldrig behövde tämjas och är väldigt social (därav namnet mitt användarnamn Totilas).
Väldigt tacksam för svar :) /Ebba och Nellie (hamstern)
*putt*
Klicka på "sök på sajten" och skriv "hjälp att få hamster tam" så kommer det nog upp fler trådar om det här. ;)
Jag har gjort det men problemet är att hon bits :(
Okej. Nafsas hon bara eller bits hon riktigt hårt?
Både och :/
Aj, aj. Det ända jag rekomenderar är väl att du tar upp henne ofta och har mat i handen så hon kan vänja sig sakta men säkert. Är du rädd för att bli biten kan du ju alltid prova med vantar på händerna. 
Okej! Saken är den att hon skriker väldigt mycket, allt ifrån att man nuddar hennes fröstång när hon sover till att jag visar henne ett rör tex.
Jag vet liksom inte om hon går att lyfta :/ Men hur får jag henne att känna sig trygg? Hon är i övrigt en frisk och pigg tjej som gärna klättar i taket (låg gallerbur), gräver gångar under spånet och äter bra.
Känner sig trygg gör hon nog så fort hon blir van vid dig. Det gäller att ha tålamod. Har en liknande tjej hemma. I början skrek hon så fort hon hörde att jag var med handen i buren. Nu efter ca. 1 mån, så klättrar hon själv upp i handen.
Men en sak till.. dvärghamstrar ska bo 2 och 2.
Jag kommer inte kunna ta upp henne för då kommer hon skrika. Försökte locka in henne i ett rör för att på så sätt få upp henne men såfort hon såg röret började hon skrika och rusade in i huset.
Hm. Ta upp henne även fast hon skriker. När de kommer utanför buren brukar de bli tysta. Hantera henne med öppna händer och håll henne inte långt i från golvet. Låt henne göra något kul. (springa, klättra) Gör om det här flera gånger. Så gjorde jag och hon springer upp i handen själv nu. :)
Okej :) På zoo när jag köpte min första guldhamster (2008) sa de att man inte ska ta upp djuren när de är rädda för att då kan djuret förknippa handen med något farligt typ. Men jag tar alla råd från zoo med en klackspark men de var vad jag fick höra if :)
Det funkade för mig. Sen när hamstern väl är utanför buren kan du ju passa på att vänja henne vid handen. Med mat t.ex.
Jag ska pröva med det :) Men kan jag ha vantar på mig då eller blir hamstern rädd för dem också?
Du kan ha vantar. :)
Testade idag med vantar men hon är helt omöjlig att ta upp. Tips på hur jag kan få upp henne?
´Lägg in något i buren t.ex en spade, ett lock från något, kartong eller annat. När hon står på den så kan du ta ut saken ur buren medans hon står på den. :)
#15 När hon kommer upp på saken (som HamsterMarie sa) kan du ge henne lite godis och lyfta och sen så ger du godis igen
//Flöffo
#17 Kan vara svårt när hamstern är rädd för handen. Men med tålamod kommer den varianten funka. :)
Hoppas det :D Jag ska ge henne den tid hon behöver, hon är ju mattes älskling
Kommer en bild på henne nån dag, hon är svår att fota för hon sover liksom till typ 23-24 tiden :/