Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3134 ggr
Lojs
5

Recept på hamsterkakor!

Jag fick tag på det här receptet igår, egentligen är det tänkt till hund, men jag tycker det passar mycket bättre till hamster. ;) Det är från boken: "Baka eget hundgodis".

Ärtkakor:
150 gram (lite mindre än 2 dl) ärtor
1/4 dl rapsolja
1/2 dl vatten
200 gram (ca 3,3 dl) vetemjöl
100 gram (knappt 2 dl) vetegroddar
1 ägg

Mixa ärtor, vatten, olja och ägg. Blanda i vetemjöl och vetegroddar. Knåda och kavla ut till ca 5 mm tjocklek. Tag ut kakor med lämpligt mått och grädda i ugn, gärna varmluft, i 150 grader i 20 minuter. Låt kakorna torka på eftervärmen med luckan på glänt.

Bör förbrukas inom två veckor från bakdagen!

Jag har inte provat receptet själv ännu, men jag fick några små kakor med mig hem igår och hamstrarna uppskattade dem väldigt mycket!

Uppdaterat med fullständigt recept, jag hade glömt sätta ut mängden vetegroddar…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frosstis
0

okej ska kanske testa någon gång :)

Roxie
0

Åh vad roligt! Det ska jag prova :)

// Sofia

sanso
1

Hur mycket vetegroddar ska det vara? Det står inte med i receptet :-) Låter som ett riktigt gott hamstergodis.

Lojs
0

#3 tack, det lyckades jag missa, 100 gram. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

NaDa...
0

Det här åker in i receptboken för djuren! :3

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Odette
0

Jag håller på å ska göra massa kakor till hamstrarna från en liknande bok, men har tänkt blanda i lite andra grejer också (som är lite mer anpassade just till gnagisarna). Det är ju kul att kunna göra något eget till dem!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[aammE]
0

Kan någon ange måtten i dl? :)

Lojs
0

Puttar den här tråden, nu har jag rättat till receptet så att vetegroddarna står med. =)

Jag provade med en omvandlare på nätet för att få svar på #7 och 150 g ärtor borde vara knappt 2 dl, 200 g vetemjöl ca 3.3 dl och 100 g vetegroddar knappt 2 dl.

Medis på akvariefisk.

Sarah!
0

Jag har oxå 2 recept på hamsterkakor på min hemsida plus annat, å mina hamstrar älskar dom! http://destinyshamstrar.weebly.com/hamster-godis.html

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

AnnaCDSG
0

Måste testa detta imorgon när jag handlat. Har inga ärtor hemma just nu. :(

goldenhamsters
0

Kan säga att jag gjorde sånna här kakor fär föera veckor sedan. Alla mina hamstrar uppskattade dessa kakor, det gillades till och med mer än jordnötter Förvånad Och då måste det var riiiktigt gott!

Mvh Alicia.

NaDa...
0

Brage är mycketsmart och har kakan kvar från julafton, han knaprar på den varje kväll så att han ska få ha den länge x)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Odette
0

Uppdaterade första inlägget och skrev dit dl måtten :)
Men 3,3 dl är inte det 3 3/4 dl ? Tänkte att det kanske är lättare att förstå men jag och mått alltså.. Oskyldig

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_