Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2156 ggr
natha-mjau
0

blandras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tanken har slagit mig de senaste månaderna att min guldhamster Mio kanske är en blandras? Mellan guldhamster & dvärg?
Eller så är han bara liten, jag har haft guldisar som varit mycket större än Mio, både längre och bredare, sen ser jag på andras som är större…

Ni kanske kan hjälpa mig? Skulle även vilja veta vilken färg han är :)

Har inte så jätte bra bilder där man ser hela kroppen men ska luska fram några, han är 2 år så han är lite sliten :)

natha-mjau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här var han 1 år. på de andra två år.

Han har även vit och grå mage.

Novis10
0

Nej, han är inte en blandras. Man kan inte para dvärg med guld, de dem skulle göra om man försökte så skulle dem börja bråka för liv och död.
Angående att han är liten så kan det vara att han var minst i kullen, att hans föräldrar var små växta osv.
Tycker han ser lite ut som en Djuraffärshamster (kan ha helt fel).
Min första hamster kom från djuraffär och även han var väldigt väldigt liten och såg ut som din i storleken. De hamstrar från djuraffärer kommer oftast från grosister (inte alltid).

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

natha-mjau
0

#4 det stämmer, han är en Djuraffärshamster.
som tur är så har jag lärt mig lite mer angående djuraffärer idag, hade ingen aning om hur djur behandlades förr.
Nu köper jag bara från uppfödare.

Men Mio är en riktig goding och har aldrig varit några problem med honom, har aldrig haft en sån liten guldhamster förrut därför jag har funderat. :)

sanso
0

Tycker också att vår hamster verkar mycket mindre än andra hamstrar man ser här på HIF, men det är en zoohamster. Ska väga honom någon kväll tänke jag.

goldenhamsters
0

Det är omöjligt att få ungar av en dvärghamster och guldhamster, även om de skulle para sig så skulle det inte kunna bli ungar.

Men jag funderar på om det kanske skulle gå att få ungar av dem genom provrörs befruktning. Det har ju lyckats mellan häst och zebra på det viset. Men sånt tycker jag inte ska göras, man ska inte göra saker som är onaturligt.

Mvh Alicia.

Lojs
0

Enligt den här sidan väger en normal hamster 90-150 gram, zoohamstrar ska man nog snarare jämföra mot det än mot en standardsmässig guldhamster. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

goldenhamsters
0

#8 Haha, jag hade tyckt att en guldhamster hade vägt för lite om den vägde 150 gram som vuxen :P

200 gram tycker jag är en bra vikt :)

Mvh Alicia.

Lojs
0

#9 Jo, även för mig är 150 gram väldigt lite. Men när större delen av Sveriges guldar säkerligen är från zoogrossister så kanske den vikten faktiskt är det normala och vi har de onormala djuren, även fast det är tvärtom just här på forumet. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

natha-mjau
0

ska ta och väga honom!
men han är ju väldigt liten.

goldenhamsters
0

#10 Jo i och för sig, det har du rätt i :/

Mvh Alicia.

natha-mjau
0

har kollat på massa andra guldhamstrar från uppfödare… shit alltså, Mio är en plutt jämförelse mot de andra som är stora som marsvin, haha.

goldenhamsters
0

#13 Ja i onsdags var jag inne på Arken Zoo i Nacka och tittade på guldhamstrarna. De var fullvuxna men var nästan lika små som dvärghamstrar! De var som din hamster, normalfärgad KH. De var super kvicka, små och taniga, så långt ifrån en stor och kraftig uppfödar hamster som man kunde komma. Men de var ändå lite gulliga på etts ätt eftersom de var så små. De såg ut som möss, långsmala, smalt ansikte.

Mvh Alicia.

UlrikaD
1

Grejen är att en del uppfödare som vill sälja till zoo blir nekade för deras bebisar är för stora. Affärerna säger att köparna vill ha dem så små som möjligt. Så tyvärr så pushar affärerna även för det, vilket ju inte är så roligt.