Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 7197 ggr
[DvärghamsternArvid]
6

Snabb hjälp, tack. [Sår, hur tvätta?]

Min hamster har ett sår, som jag nu ska tvätta med koksaltlösning. Men hur gör man ?
Kan man bara ta lite lösning på papper o stryka på såret ?

HamsterMarie
2

När din hamster får ett sår av t.ex. ett bett, skavsår elller liknande så behöver du tvätta såret med tvål och vatten varje dag, men inte om det ser infekterat ut (Väldigt rött och svullet). Om det är infekterat så är det bra med antibiotika som skrivs ut av veterinären.

[DvärghamsternArvid]
0

Vadå för tvål ? Vanlig tvål ?
Är inte det farligt ? : O

HamsterMarie
0

Är såret öppet ska du inte använda dig utav tvål. Det är skavsår t.ex som man använder det till. Hur ser såret ut?

[DvärghamsternArvid]
0

Svårt att förklara, men det har iaf blivir bättre o bättre, jag har tvättat med vatten varje dag, o nu ser det bättre ut. O mindre.

HamsterMarie
0

Okej, bra att det blir bättre. Är såret öppet?

[DvärghamsternArvid]
0

Ja… : /

Roonja
0

Nej man ska välll onte använda sig av tvål!!!!!!!!!!! :O

HamsterMarie
0

#7 Faktan kommer från "shf". Tror inte de menar öppna sår då.

#6 Fortsätt med vatten då. Ser det infekterat ut?

Roonja
0

#8 hmm men tvål är ju inte bra?, har du länken där det står att man får använda tvål!???

HamsterMarie
0
Roonja
0

#10 hmm. Ja det står bara det inte ser infekterat ut, så. ja. Du hade rätt Marie! ;)

HamsterMarie
0

Flört

mocchino
0

Själv skulle jag aldrig tvätta med tvål på en hamster.. Skulle jag behöva nått så skulle jag isf använda mig av grön lr gul såpa då det är helt naturligt och det gör inget om det skulle bli lite rester kvar på pälsen/huden..

Jodopax är väl annars nått man kanske kan använda sig av? Vet inte riktigt då jag aldrig använd mig av det. Men bäst är ju koksaltlösning. Ta lite på en bomullsrondell eller kompress och stryk försiktigt. :)

// Nathalie

HamsterMarie
0

Själv har jag inte använt mig utav tvål, så jag har inga rekomenderingar.

Roonja
0

#13 jag tycker också det var underligt och att det står på sidan på SHF! Jag skulle aldrig använda tvål till mina hamstrar!

HamsterMarie
1

Har du provat koksaltlösning?