Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1169 ggr
nakuta
0

Sjukdomar hos guldhamstrar

Jag har suttit och läst lite trådar om sjukdomar som finns hos guldhamstrar (papova) så jag undrar nu väldigt mycket om vad det finns för sjukdomar som ofta kommer med import djur och var dessa sjukdomar finns (vilka länder)?

Och för de olika sjukdomarna hur lång karantär tid har de olika sjukdomarna?

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

sanso
0

Utöver frågorna i TS så har jag också lite funderingar ang detta med import och karantän och jag hoppas det är ok för dig att jag lägger till dem här  (känns lite onödigt att starta en tråd till i samma ämne). Zoohamstrar är ju ofta grossistuppfödda. Jag är inte insatt i hamsteravel och undrar om det finns några grossister i Sverige? När det gäller undulater så vet jag att en stor andel av dessa köps in av zoohandlarna från bl.a. Tyskland. Är det likadant med hamstrar? Och vilka regler gäller för karantän? Är det någon skillnad i regelverket vad gäller privat eller företagsimport? Kanske dumma frågor men det vore intressant att veta tycker jag.

goldenhamsters
0

#1 Många hamstrar köps ju från grossisten Imazoo, och den grossisten finns i Sverige, tror jag..

Men jag har för mig att alla nyköpta djur ska hållas i karantän i minst 5 veckor, de får inte ställas ut under den tiden.

Men du hade bra frågor där, jag tror nog att det finns hamstrar som är importerade från andra länder, till djuraffär. Men det är nog billigare att avla egna i Sverige till djuraffärerna.

De andra frågorna får någon annan svara på :)

Mvh Alicia.

nakuta
0

* Vill bara lyfta upp frågan, just för jag har kontakt med en jättetrevlig hamsteruppfödare från holland, men är jätterädd för att få med någon sjukdom och så som inte finns i SverigeRynkar på näsan

Amor vincit omnia

Roxie
0

#3 Det är ju karantän som gäller.
Mina djur jag har importerat från Tjeckien kommer att sitta i karantän ca 7 månader. De har hittills suttit i 2 månader.

// Sofia

nakuta
0

#4 Jo, förstod att det var karantn som gäller, men tänkte mest på det här med vilka som finns och hur de utvecklas och vilka symptom som finns och så, hur man under den här karantä tiden kan se om det utvecklas något vill säga?

Amor vincit omnia

Roxie
0
nakuta
0

#6 Tack så mycket, vill veta så mycket så möjligt så jag e förberedd, blir ju inte förren till våren så att säga, men vill vara mycket väl förberedd på allt möjligt, så därför jag frågar å mycket.

Du vet inte om det finns något annat som inte finns i Sverige, eller om det bara är den, har bara läst just papova, och börja undra om det finna något annat som jag missat i sjukdomsväg Obestämd

Amor vincit omnia

Roxie
0

Om du kollar på SHF's sida under sjukdomar på guldhamster så finns där lite saker :)

Alltid bra att vara välförberedd!

// Sofia

nakuta
1

#8 Tack så mycket, därför jag vill börja läsa på riktigt noga redan nu, så att jag e välförberedd på om där skulle dyka upp något.

Är tacksam för att ni med mer erfarenhet gärna svarar på allas frågor Glad

Amor vincit omnia