När ska man börja ta ut dom ?
hej jag undrar hur länge man ska vänta och ta ut dom ( hamstrarna) min hamstrer är född v.40 köpte henne v.46 vad tkr ni ?
alltså ur buren!
Jag förstår inte. Är din hamster 6 veckor? Köpte ni hon henne igår, förrgår, en vecka sedan? (Jag vet inte ens vilken vecka det är nu ^^).
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#2 Det är vecka 51 nu ;).
Ni har alltså haft henne i 4-5 veckor? Ni skulle kunnat börja hantera h*n samma vecka ni fick h*n. ;)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3 Haha, tack så mycket ^^.
Precis, samma vecka som ni fick henne skulle ni ha börjat hantera henne. :)
aha okej men alltså kan man sätta handen nedanför luckan och kolla om hon vill komma ut vi handen ? =) (jag brukar ge henne mat från handen)
#5 Du kan sätta ner handen i buren & låta henne nosa på dig. Ha gärna något smaskigt i handen. Verkar hon trivas, kan du försöka ta upp henne.
Men är hon otam, bör du hålla på att mata henne från handen ett tag. Man måste visa att handen är posetiv & inget den ska vara rädd för. Prata också mycket med henne så hon lär sig känna igen din röst.
Ju mer du pratar och prasslar i buren desto bättre, då vänjer hon sig vid din doft och även din röst. Börja bekanta dig med henne och försök få henne ur buren så hon slipper sitta instängd längre än nödvändigt.. så småningom kommer hon att förknippa dig med att hon får komma ut :) Vill hon inte att du tar i henne eller skopar upp henne med händerna kan man låta hamstern klättra upp på något som man sedan lyfter ut.. exempelvis en toarulle eller annan leksam. På så vis slipper du "tvångst hålla" henne mot hennes vilja; men hon får ändå komma ut ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Okej tack, jag jag brukar göra de men inte lyfta upp handen men kan ju prova
;)