Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4667 ggr
Tinwe
0

Poly White genen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!
Längesen jag varit inne på HiF nu. Har haft mycket med jobb och skola osv så har inte direkt orkat med att vara aktiv på forum osv. Men ska äntligen försöka ta tag i det och bli mer aktiv nu! Peppa peppa!

Min lilla fråga är då, ni som är som jag (älskar hamstergenetik), har ni fakta om Poly White genen? Det är tydligen en ovanlig gen som inte finns i Sverige längre? Skulle vilja lära mig mer om detta och om det är någon där ute som kan lite om genen så är han/hon välkommen att skicka iväg ett PM eller diskutera här! :)

Det jag vet hittils är att den är recessiv och lite hur den ser ut. Det är ett tecken som påminner om en blandning mellan bandad och dominant spot.

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Carjos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja jag älskar genetik Flört och länkar till Jana (igen) http://rikyhamstery.com/english/basic/z_whitebellowwhitesprinkledresearch.htm

Hon har testparat med genen, det var den som tidigare kallades nom spot. I Tyskland kallar de den poly white men hon kallar det alltså white bellow och white sprinkle och när den är i kombination med dom.spot så blir det fläckar.

Så det är bara hålla utkik efter genen :) vet ju en del som nyligen hittat dessa "dalmatiner" hamstrar på zoo ganska nyligen.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Tinwe
0

Aha! Jo, jag älskar med genetik och jag fick höra detta genom en tysk uppfödare, så kanske är därför jag använde mig utav just det namnet.. Skäms
Låter spännande och jag ska ta och gå in på den länken! Skrattande
Vet du vad det är för skillnad på White Bellow och White Sprinkle? :) Eftersom att genen är recessiv så kan jag tänka mig att den har kallats Nom Spot Tungan ute Skulle vara intressant att forska lite i detta… Skrattande

/Matilda

Geishas
0

Denna gen vet jag finns att få tag i Finland då jag dömt dessa i ost där.

Nicolew
0

#3 Lotta, vet du om det finns något negativt med genen? Som tex mörkgrå osv.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Geishas
0

Vad menar du med mörkgrå?
Det enda som jag tycker är svårt är dessa halvkassa som blir typ witmagade (får stora vita fläckar på magarna) men inget konstigt som knyckar och annat vad jag känner till.

Caroline som är mer inne på just guld än jag själv kanske kan svara på frågan?

Jag har ju mina gula och mörkgrå själv och allt annat blundar jag för då mitt hamsterrum och engagemang är begränsat ;)

Nicolew
0

Hehe okej, jo det jag menade med mörkgrå är att jag fått höra att dom ofta blir knyckade eller sterila.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Clariiz
0

Min kompis har en sådan liten "dalmatin"! :) Köpt i djuraffär..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tinwe
0

#3 Ahh okej! Undrar varför vi i Sverige inte har det då? Är det någonting som SHF inte godkänner på utställningar osv?

Jag har inte hört några negativa saker med genen ännu, mer än att vissa blir inte så "snygga". Jag däremot bryr mig inte om snygghet på det viset då jag egentligen inte är intresserad av utställningar så värst. Sålänge det inte är farligt för hamsterns hälsa så är det ju intressant tycker jag.

/Matilda

Carjos
0

#6 Förr (80-90 tal) vet jag att det förekom riktiga knyckar på en del mörkgrå. Om det beror på genen eller att det låg i linjen kan jag inte svara på men tror mera åt det senaste. Jag har haft gula som varit mörkgråbärare i början på 2000 talet och de hade inte knyckar. Fick ut smoke pearl av dem som inte hade några defekter. Sterila har jag inte hört att de varit. Men det kanske också är ngt som förekommit senare? och det också kanske beror på själva linjen man avlar på och inte hänger ihop med dg-genen?

# 8 Om SHF inte godkänner genen kan jag inte svara på men vet att det inte är så många som verkligen är genetik intresserade.

Själv har jag flera gånger försökt bevara en färg-/teckningsgen men ha varit ganska ensam om det och det är svårt om man inte är flera som kan hjälpas åt. Vi har i föreningen jag är medlem nu i pratat om att ha en "genbank" just med teckningar/färger som är ovanliga för att kunna behålla dem och föra vidare. vilket menas att flera är ägare åt en variant fast de själva inte vill avla men så att vi som vill kan låna in :)

Kommer försöka få fatt i dessa polywhite/white sprinkel nu och se om man kan få fram "roanade" :)

[nadvard]
0

Men vart hittar man att läsa om genetik?
Tycker det är rättså svårt att hitta faktaFörvånad

Tinwe
0

#9 Aha okej då vet jag hur det ligger till! Tycker att det hade varit mycket intressant och roligt att försöka få fatt i polywhite/white sprinkel genen! Vackert är det ju om något..:)

#10 Jag har lärt mig genom att fråga mycket, men en bra början är ju såklart artiklarna här på HiF :D

/Matilda

[nadvard]
0

#11 Jag har läst artiklarna många gånger. Lätt att glömma bara, så jag går tillbaka och tittar igen rättså ofta. Och sökfunktionen här är ju bra med. Har ju kommit upp massor om genetik här innanSkrattande

Tinwe
0

#12 Ahaa! Ja, det är ju spännande med genetik tycker jag.. däremot kan jag inte så mycket om just de gulbaserades genetik.. var mest inriktad på cremebaserade färger när jag började läsa om genetik, så där kan jag nog mest, men sen försöker man ju lära sig mer och mer och nu är jag rätt så bra på resten med :D

/Matilda

kent
0

jag söker en hane av denna sort.

Roxie
0

Jag kommer göra en parning mellan en svart d.s bs (aabsbsDsdsSasa) och en svart bs (aabsbsrxrx), om det kan vara av intresse. Troligen i februari.

// Sofia

qiiwie
0

vad fiiiin hon är kent :))) o min är lika fin ,,,ska bli kul o få hem dem :)

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
kent
0

#15 ja det är det…en hane kan du skriva på mig om du vill,tack

Roxie
1

Yesbox!

// Sofia

UlrikaD
0

Kan man para två såna med varandra? Eller blir det som att para ds+ds?

Roxie
0

Nej bs är recessivt, och ingen fara att para med varandra.

// Sofia

Roxie
0

Recessiva gener blir ju inte homozygot, som en dominant gen blir.

// Sofia

UlrikaD
0

Jag tänkte så förenklat som två fläckiga d.s. Två fläckiga sådana här…

Därför jag undrade om det var likadant eller inte.

Men om ma parar två sådana här, blir det bara såna då, eller kan det komma nånting annat också?

qiiwie
0

jag undrar det ,,,det kan ju finnas andra ressesiva gener som kan poppa upp,,det är vad jag tror för jag vet itne heller.,

såg på en bild med dalmatiner att det var flera st men sen var det en helsvart också ,,så jag antar att det är så

min fina domini :)

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Carjos
0

Dessa "dalmatiner" består av white sprinkel (bsbs) och dominant.spot. (Dsds) och kallas då white sprinkle dom.spot. Det är alltså inte en egen gen som ger detta utseende utan i kombination med dom.spot.

Så man bör ha i tanke att man då parar två dom.spot med varandra.

Roonja
0

Vadå är alltså den här white sprinkel och/eller dalmartiner en kompo mellan Dominant spot och bandad? :)

Carjos
0

#25 Nej bandat är inte inblandat :) Det är en kombo av dominant spot och white sprinkle som har genkod bsbs.

UlrikaD
0

#24 Men då blir det lethal-factor som jag undrade då?

Carjos
0

#28 Ja om man parar två wh.sprinkle dom.spot med varandra.

Däremot två hamstrar som bara är white sprinkle/wh.bellow är det ingen lethal factor med då genen bsbs är recessiv.

Roxie
0

Jasså, jag uppfattadedet som att du undrade över endast bsbs. Men ja när det gäller dalmatin-kombon som innebär bsbs och Dsds så blir det ju lethal-faktor. Ds ska ju inte kombineras med varandra. Sorry! :P

// Sofia

UlrikaD
0

Kanske jag som var otydlig i min fråga. Men nu har jag svar iallafall, tusen tack:)