ARG (även på dvärgar if)
Fy vad arg jag är! Det finns en uppfödare som avlar hybrider och säljer dom till djuraffären som vintervita. Vintervita med röda ögon, de mest konstiga färgerna och helt uppenbart inte Vintervita. Men det har inte djuraffären någon koll på (känner ägaren o vi pratade igenom detta). När jag sen frågade henne lite snyggt om hon slutat avla på Vintervita och gått över till hybrider svarade hon att ALLA hennes hamstrar är Vintervita. Men när jag visade att jag vet tillräckligt för att veta att Vintervita inte har röda ögon erkände hon.
Vi båda väntar kull (jag är reggad och hon är oreggad) och hon frågade mig om vi kunde byta en unge. Jag avböjde och förklarade att jag inte vill ge mina djur till sån slags avel och jag sa att jag tyvärr inte tror att hon har något att erbjuda mig som jag kan använda heller.
Det tog klart hus i helvete och nu står det på hennes sida att hon kommer stå som reggad uppfödare från och med årsskiftet. Får det gå till så? Får man vara reggad uppfödare o bete sig så?
Hanen hon avlar friskt på är född 2009 och ser halvt döende ut. Jag har sett honom eftersom jag varit hos henne o tittat på hamster en gång i somras. Hon sa då citat: Han är skitgammal o sover bara men han är fertil ändå. Såna gamla ska man inte avla på!!! :-@
Till köpare säger hon även att dvärgar inte kan leva i par (jag har mail sparat då hon skrivit det till mig när jag först kom i kontakt med henne). När jag svarade att jag skulle köpa två eftersom de ska leva minst två enligt lag svarade hon mig bara "Du gör som du vill men en av dom kommer förmodligen dö".
Finns det inget man kan göra för att inte släppa igenom detta rötägg? När jag talade om för henne att jag inte ville samarbeta med henne innan idag jagar hon mig på vartenda site jag är på (klubbens, facebook osv). Hon är inte riktigt klok!
Hoppas det är okej att jag är anonym då jag inte har för avsikt att hänga ut någon. Vill bara veta om det får gå till så här o ändå bli reggad och om jag kan göra något åt saken!
Lämnar en tass här :)
Tass
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
ta kontakt med klubben och framför din oro?
Ja jag har mailat. Medlem får hon väl va men jag tycker det är sjukt om hon får regga sig när hon inte bara ljuger utan även är totalt oseriös.
Ni som "tassar" inlägget kan välja att bokmärka högst upp till höger i inlägget.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
tack :)
Men jag kanske överreagerar? Det står väl inte i några uppfödarregler att man inte får avla hybrider vid sidan om. Jag ser inte ens att det står någon maxålder på avelsdjur. Bara min.ålder.
Beror kanske på vilken klubb hon blir reggad i…?
Gör det? Vilken klubb tillåter o vilken tillåter inte tro?
#9 Jag vet inte. Jag råkade bara trilla in här, men vill ändå delge en misstanke om att det kan skilja sig mellan klubbarna.
Kan tänka mig att SHF håller hårt på regler medans nya klubben kanske är mjukare… men jag gissar ju bara. 
Ingen förening eller klubb har väl förbjudit hybridavel, kan jag inte tänka mig iallafall, SHF har inget förbud på det.
Men att sälja dom som vintervita och gå emot L80?
#11 Ok, så hybridavel är inget problem alltså? 
Tror inte det direkt är meningen att man ska sitta o tokavla hybrider. Nog mer för att folk som någon gång köpt en zoo-hamster ska kunna regga sin hamster och eftersom man antar att zoo-hamstrar är hybrider blir det väl så. Men jag vet inte.
Det är ju inte direkt okej att lura folk med att det är vintervita och sen är det hybrider. Sen att det tog hus i helvete för att du inte ville byta en unge är bara löjligt. Finns det inget i lagen som säger något om hur gamla hamstrar får vara när man avlar på dom ? eller är det bara något man själv ska se ?
Jävligt elakt mot hamsterhanen om han nu är så gammal. Fy f*n. Finns väl en gräns eller ?
#13 Inget förbud mot det.
Det är många som avlar på djuraffärsdjur när det gäller dvärgar, vi kan ju inte direkt förbjuda det. Sen om det är önksvärt är ju upp till varje förening eller klubb att avgöra.
Men om du vet om att en person inte följer L80 och är medlem i de föreningar eller klubbar som finns, så ska du kanske kontakta dessa och även göra en anmälan till länsstyrelsen.
Det som gör mig mest ledsen när jag läser detta inlägg, är att personen inte verkar kunna vara öppen med sina åsikter och ärlig med sin avel. Samt att denne verkar ha glömt bort att det inte handlar om att "vara bäst", utan att försöka tillföra något till djurslaget man vill föda upp.
Att bete sig illa mot andra människor och inte vara sanningsenlig är bara så himla onödigt! Ingen tjänar på en sådan avel/djurhållning, man måste kunna ta kritik som "offentlig person".. dvs om man håller till på forum, facebook och speciellt som registrerad uppfödare så måste man visa respekt till omgivningen!!
Jag har själv nekat folk till att köpa djur av mig, och varit jätte rädd att få skit för det.. Men jag har varit ärlig med hur jag känner och förklarat varför. Jag har enbart fått fin respons tillbaka och det är så det ska vara! Då har vi haft en öppen dialog och diskuterat olika sätt att se på aveln i sig, och djuren som individer- sedan har vi kunnat lämna det med öppna kort och no hard feelings! :D
DET gör att min respekt och tillit till människor ökar, att man inte försöker lägga skit på andra *tummen upp till dem*
Jag tycker att du ska prata med de människor som är involverade, å speciellt den föreningen som personen vill regga sig i.
Det enda du kan göra är att informera om det du vet och berätta hur du upplever detta! Å sen är det väl upp till föreningen om de vill godkänna uppfödningen eller inte.. Strider personen mot föreningens regler och rekommendationer så kommer denne till slut att bli utesluten iaf.. men jag hoppas man tar till sig och tar detta i beaktande!
Sen måste jag säga att jag blir ärligt talat jätte arg när jag hör människor som blir trackaserade och illa behandlade (som du i det här fallet), för att man påpekat något. ALLA måste få reagera om man ser något man tycker är fel- men har man inte respekt för varandra så blir det tyvärr den "vettiga" som väljer att försvinna och lägga av med sina djur eller liknande.. medan den oseriösa kan hålla sig kvar i flera år trots att det borde vara tvärtom :'(
Önskar dig lycka till iaf, stå på dig.
Kram
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag har nu fått svar från föreningen.
Uppfödarregler är enbart rekommendationer och så länge hon följer JBVs regler (ofta svårt att bevisa motsatsen om det inte rör sig om uppenbar vanvård) så kan de inte göra så mycket.
Att avla på en så gammal hane gör många tydligen och det verkar inte vara så oroväckande att hon rekommenderat avel på fyra veckors ungar heller.
Hon har även inte lagt ut sina hybrider på sin hemsida (undrar varför?) så det man ser verkar vara vintervita. Vet inte varifrån alla rödögda djur hon lurar på folk som Vintervita kommer ifrån. Garderoben kanske.
Att starkt rekommendera att inte köpa två dvärghamstrar är inget allvarligt heller tydligen.
Så jag får ge upp och nu kan det vara så att JAG framträtt som den besvärliga eftersom JAG reagerat och tyckt och tänkt.
Men då får det vara och jag kan lika gärna träda fram och säga vem jag är. Jag kan även säga att även om denna uppfödare tycks vara svår att hindra från att skryta med att hon är medlem i "den föreningen" och ska blir reggade i "den o den" är jag emot precis allt denna människa förespråkar. Om MINA avelsmål och syn på hybridavel av det slaget hon håller på med kan man läsa om på min hemsida.
Förstår att det inte går att hinda från att regga hybrider med tanke på zoodjur osv och det tycker jag inte att det ska vara heller. Men att avla fram något och sälja som något helt annat genom att ljuga om saken är enligt mig inte okej. Jag hackar inte heller på de som väljer att avla på Hybrid. Så länge man har ett syfte med sin avel som går lite djupare än att bara ta fram söta hamstrar i roliga färger är det väl bra.
Är så himla ledsen just nu och personen har även föröljt mig in på och letat upp xxxxx min tråd där. Hon har reggat sig enbart för att göra reklam för sin sida i min tråd om min sida. Märks väl kanske lite hur sjuk hon är. Men ja, jag får ge mig och jag hoppas att köpare har mer vett än att handla från uppfödare av hennes sort.
/Jag har redigerat inlägget då det blev väldigt lätt att luska ut vem det handlade om. -Imasy
Känns som att hamsteraveln tas lika mycket på allvar som att spola ned feces i toaletten. 
Verkligen stor skillnad mellan hamsteraveln och hundavel. Gah! Alldeles för mycket bakgårdsavel med hamstrar, och sen accepteras det! Nä, känns som om förening(arna) behöver dask. Seriöst.
Hejsvejs~
hm, jag börjar fatta vem uppfödaren kan vara nu. Misstänkte faktiskt att det var du som var anonym. Men har du sett att hon faktiskt har rödögda hybrider?
#19 Ja det är synd. Kanske jag som tar hamsteravel på för stort allvar också, jag vet inte. Jag börjar faktiskt undra. Men jag ångrar i vilket fall inte att jag nekade henne unge från mig och att jag förklarade varför jag inte ser en möjlighet för oss att samarbeta som hon ville.
Va noga med att påpeka att jag inte ville bråka och att hon avlar precis som hon vill men förklarade hur JAG vill avla och hur JAG ser på avel. Ändå blir det så här.
Em_I_Am: blev hon jätte sur på dig för att du nekade henne en unge? :o man som uppfödare har rätt till att neka om man känner att det inte är rätt.
#20 Då hade du rätt då :)
Ja jag kan gå ner o ta kort på dom på Djurmagazinet. Pratar ofta med killen som har djuraffären och känner honom sen gammalt och han bedyrar att alla kommer från uppfödaren och är sålda som Vintervita. Uppfödaren har även bekräftat att de kommer från henne men först nekade hon till att de va hybrider.
Djurmagazinet, var ligger det? har bara hört talas om Arken och tassar&morrhår som ligger i samarkand .
Är det Imasy? Det står ju så på inlägget!
Om det är hon så tror jag inte att hon gör fel , för jag vet att hon är kunnig!
Haha, det är inte Imasy, hon försöker bara göra så alla inte attackerar människan som bedriver felaktig "avel".
Hejsvejs~
#24 Djurmagazinet ligger inte i Växjö. Det ligger här.
Haha, nej det är inte jag som tråden handlar om, men jag redigerade inlägget för det fanns uppgifter där som gjorde det busenkelt att leta vidare och luska ut vem det var ;)
#25 Nej det är verkligen inte Imasy. Jag måste ha missat hennes namn någonstans. Jag har som sagt inga intentioner att skriva ut varken uppfödarens namn eller vad uppfödningen heter. Det kan kvitta vad hon heter. Undrade bara om det fick gå till så här.
Du skrev aldrig namnetr på uppfödaren eller dess uppfödning, men däremot namnet på ett annat forum där jag hittade din tråd på två röda :P
#27 jaha, visste inte att det fanns en djuraffär där. ;)
Ahaa har missat att du redigerat. Fattade inte varifrån ditt namn kom helt plötsligt.
Ja googlar man kanske det är lätt att ta reda på. Tänkte inte så långt.
Skönt. Fick mail att om uppfödaren vill regga sig ska de ha min info i åtanke och framföra detta åtminstone. Sen om de inte kan göra något åt det eller ej är en annan sak. Men känns iaf bra att de tar till sig detta och kommer ha det i åtanke :)
Jag kan ju tycka att det är en sak att avla på hybriser, och en helt annan att avla på hybrider och sälja dem under förespeglingen att de är rasrena hybrider.
Så det är väl mer det sistnämnda jag reagerar på iallafall.
Ja det är också det som är hela min poäng. Jag tycker mycket väl att man ska få regga hybrider osv (de flesta har säkert haft eller har något djur utan stam, från zoobutik osv). Men att sitta och föda upp massa hybridkullar och utge dom för att vara "rena" Vintervita är helt knas tycker jag.
Sätter rena mellan situationstecken eftersom jag inte tror att det finns så många rena kvar överhuvudtaget idag.
Ett tips från uppfödaren som hon själv använder för att se om hennes hamstrar är rena Vintervita är att kolla om de har en trekant på huvudet… Har de det är de rena Vintervita. Höll på att skratta rakt ut när hon sa det. Tänk om det vore så lätt. Då hade det inte varit några tvivel o vad som är Hybrid o inte längre X-)
Vadå trekant ? :S ska dom ha en 3 kant på huvudet ? Det var lite udda…
#35 Haha, det är just trekantiga huvuden som ÄR hybrider! Skrattretande!
Lånar en tråd från ett annat forum för att visa.
http://www.hamstercentral.com/community/hybrid-hamsters/14219-identifying-features-hybrids.html
Hejsvejs~
Ja jag har letat trekanter på alla mina men inte hittat några. Så alla är tyvärr hybrider. Även Alexander från Roslagens. :(
Haha nä jag vet inte vad hon menar. Jag frågade inte för det är inte lönt. Antar att hon menar färgen på pälsen eller nåt.
Med lite fantasi kan man kanske se en liten trekant på Alexanders huvud som är en vintervit från Roslagens. Men det gör man säkerligen på hybrider o Campbells också ;)
Haha ja jag vet hur diskussionerna angående huvudform går (är dock skeptisk till att det är så lätt att se skillnad pga huvudform i vilket fall).
Men hon måste ha hört detta o tolkat det som att de har en trekant på huvudet om de är VV. Hon har så bra koll på precis allt.
Nevermind :P
Skulle gissa på att de där med huvudformerna bara funkar på PERFEKTA rastypiska hamstrar. Viiilket de flesta inte är.
Hejsvejs~
Hehe ja. Dessutom finns det hybrider som ser ut att vara grymt bra typade Vintervita tex. Pratade med en som ställt ut mycket, fött upp osv om detta. De absolut bästa Agouti vintervita hon någonsin sett va just hybrider och kunde lura vem som helst. Så det är egentligen jätte svårt. Jag kan inte se skillnad om nu hybriden inte har avvikande färger o ögonfärg.

Jag kommer ihåg henne, för jag pratade med henne förra året eller nåt för hon satte sitt uppfödarnamn framför zoo-hamstrar. Jag påpekade att man bara satte sitt uppfödarnamn framför hamstrar man själv fött upp så då tog hon bort det. Men det gjorde att jag kom ihåg henne.
Det kan jag tänka mig.