Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 9145 ggr
NinjaKakan
0

Burunderlag - Är allergisk mot spån

Nu dom senaste gångerna jag gjort rent buren har jag märkt att jag reagerar på spånet. Har både astma och allergi -_- Men vet ni något burmaterial som är bättre än spån, eller kanske spån som inte dammar lika mycket eller ja.

Och nej, jag kommer inte göra mig av med kakan fast jag har allergi :)

Wand
0

Använd STL-strö. Det är gjort utav papper och dammar inte (kan komma lite damm så man ska hälla ut det i buren dock, men det är inget som lägger sig i buren). Uppsugningsförmågan är bättre än hos spån, och det är lättare att städa upp. Smutsar inte ner så mycket på golvet heller. 

69 kronor på Granngården var det för mig, och den har räckt till att städa 6 burar i olika omgångar + att jag ännu har kvar.

Jag har också allergi, men hamstrarna är för mig inte allergiframkallande. Kan känna en kittling i näsan om jag nosar in mig i deras päls dock, men det står man ut med!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lamina
0

Alspån? Det är inte spån, utan flis och dammar inte lika mycket. Är ju dessutom gjort av al och inte barrträd.. Toa-lätt, gjort av papper. STL-strö, ska vara gjort av kartong eller något, aldrig provat.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Charlie2006
0

Jag är allergisk mot spån, så jag använder toa-lätt till mina.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Roxie
0

Jag skulle helt klart rekommendera alspån. Dammar inte det minsta, är snyggt och luktar fräscht :)

// Sofia

NinjaKakan
0

Var hittar man alspån :)

Har känt ganska kraftiga problem senaste gångerna med spånet, och fått gå iväg och sätta mig utomhus och ta min astmamedicin -_-

Då kan jag känna att om jag reagerar på det så är det inte speciellt bra för henne heller..

Wand
0

#5 Alspånet kan ibland vara svårt att hitta, vad jag förstått. Man kan be zoobutiker ta hem. Det är dock rätt dyrt, men det är det ju värt för sin älskade lilla krabat.

Lamina
0

Nej, tycker inte man ska använda kutterspån till djur alls, bland annat eftersom att det dammar.

Alspån (Nickos Alspån) säljs på djuraffärer i genomskinliga säöckar om 20 och 100 L. Finns det inte i din affär brukar dom kunna ta hem, från Imazo.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

NinjaKakan
0

ska åka till djuraffärerna och kolla. Det är det värt :)

Men ni som har testat toa-lätt, stimulerar det fortfarande deras grävande och byggande på samma sätt som spån gör ? För min fröken älskar att gräva och fixa . :)

Lamina
0

Jag använder inte toa-lätt till mina djur just för att dom verkar gräva mindre i det. Så mitt svar är nej.

//Lamina

NinjaKakan
0

Okej, för min kära är en grävare delux. Så då är nog dom andra 2 förslagen bättre :)

Wand
0

STL-ströet är inte något grävarmaterial heller tyvärr. Men mina hampisar ÄLSKAR att plocka med kartongbitarna. Proppar kinderna fulla och påtar runt och bygger och bygger. Så de får lite annat än gräva att göra i alla fall!

NinjaKakan
0

Hahaha XD Det måste se roligt ut. Men sålänge dom iallafall kan göra något annat. Man kanske kan blanda ut spånet annars med då t.ex stl-stöet. Eller så får jag testa helt enkelt, annars får jag gå tillbaka till vanligt spån eller ja, alspån istället :)

Rosenwyns
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag oxå e allergisk mot spån så har jag upptäckt detta rent ekologiska alternativ… lite dyrare men d e d värt… d e mjukt å skönt å d kan ff gräva som sig bör för en gnagare…

NinjaKakan
0

Ah, så det är egentligen kattstö ? :) Vad är det för sorts stö ? Pellets, kartongbitar ? :)

Lamina
0

#13 Intressant. Skulle vilja prova, men har en känsla av att det skulle ruinera mig iom att jag har 14 råttor, 2 möss och 2 marsvin… Tungan ute

Men tja, för TS kan det kanske funka. :)

//Lamina

Wand
0

Sedan finns ju hampaströ också! Det är grävvänligt, många gerbilägare har det. Och det finns i lika stora balar som spån på Granngården. Dammar inte.

NinjaKakan
0

Hampastö :O Ojsan hoppsan. Blir en runda i bilen sen idag känner jag och leta upp spån xD

Rosenwyns
0

#14… nä d e växtfibrer… ekologiskt odlat… :)

NinjaKakan
0

Ah :)

[Maijah]
0

Jag är allergisk/har astma och använder hampan, funkar super! Ända gången jag känner av det lite är när det dammar (dock väldigt lite) när man sätter in nytt strö. Det är bra att gräva i, dammar minimalt och ser väldigt naturligt ut.

NinjaKakan
0

Hampan uppskrivet :P

jollycox
0

Det som #13 visar är klumpbildande. Det är väl inte så bra till hamstrar som stoppar lite allt möjligt i kinderna?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Suskiv
2

Hampaströ mitt tips. Heter lätt-strö på granngården och säljs i bla 18 kg balar för 149 kr. Vi har det till både hamstrar och kanin. Dammar inget, hamstrarna äskar att gräva i det och mina allergiska och astmatiska barn reagerar inte på det.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

NinjaKakan
0

Hampastö ska jag nog testa, låter billigt och bra faktiskt. Så får vi se vad jag hittar och om Kakan tycker om det ^^

[aammE]
0

HAMPASTRÖ <3