Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2594 ggr
Luisa
2

Eu:s nya lag?? :(

Hej!

Idag var jag i min favorit djuraffär som är globens arken zoo. Har varit i många arken zoo men nästan ingen av de hade lika bra mat som de. Men idag när jag kommer in dit är hamsteravdelningen nästan tom :(

Det fanns endast en tunna lösvikt (det var två förut med 2 olika Foder som man kunde blanda) Och det som var kvar är ''torkade frukter samt grönsaker+ solrosfrön. Detta blandade jag med det som fanns i den andra tunnan och det var massor av olika frön., frukter osv. Det fanns inte längre spån kvar och hamster godis på stänger (har glömt bort vad det heter) finns bara till råttor och ''ökenråttor'' Jag hatar att köpa mat i paket då man aldrig vet hur maten ser ut samt hur den luktar osv. Har alltid vart jätte nöjd och glad när jag var i denna djuraffär men nu vill jag typ inte gå tillbaka dit så besviken är jag!!

Maten som  luktade så bra och fräst samt hade fräsh look men  nu är den borta.  Vad ska jag göra??

Nu kommer jag till eu lagen:

All mat kommer att säljas i förpackningar för att det måste ha innehållsförtäckning för att se till att inga sällsynta frön fraktas ut…

Kan man inte ha lösvikt men klistra på innehållförtäckning på tex tunnan eller lådan den förvaras i??

Ska jag nu behöva blanda min egna mat??

Den eu lagen hade jag väl tyckt att den var ok om jag inte hade en hamster.

Jag är så irriterad just nu samt jag vet inte vad jag ska göra. Hade jag vetat att den maten jag alltid köpte skulle försvinna hade jag köpt flera kg!!!!

SkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandes

Imasy
0

Upptäckte samma sak när jag själv var inne på affären, fast de sa att det berodde på hygieniska skäl.

NinjaKakan
0

Doh, antar att man får åka iväg då och skaffa på sig några kilo mat. Om det nu finns kvar här.

sanso
1

Butiken köper ju in det lösa fodret i säckar och där på står ju innehållet, så jag tror nog mer att det är en hygienfråga. Många kanske kör ner händerna och gräver i fodret vilket kan sprida bakterier. Du borde kunna få köpa storpack av det Foder de tidigare haft på lösvikt (kanske inte så lönsamt om man har få djur, men jag brukar köpa 25kg säckar till våra 3 kaniner).

Luisa
0

#1 jasså, hmm konstigt, de kanske inte sa hygien skäl då de flesta skulle nog bli lite avskräckta…

#2 Det hade jag också gjort om jag visste att de skulle ta bort fodret.

#3 Det har jag aldrig sett någon göra, det finns en skopa som jag alltid har sett folk använda ist för händerna. 25 kg säckar kanske är bra att köpa till kaniner men det är nog inte lika lönsamt om man har bara en hamter, som dessutom fyllt 1 år… Flört

Väldigt synd att de tog bort det fodret Rynkar på näsan det hade väldigt många olika fröer och dessutom såg det jätte fräsht ut.

Amun-Ra
0

Jag tror att de har skapat den lagen för att ingen skall kunns smuggla in sälsynta frön genom att lägga de i lådorna tillsammans med de övriga fröna eller något!

Har faktist inte något att klaga på angående detta. Jag tycker Eu gör bra i att skapa denna lag för att se till så inga olagliga sälsyna frön kommer med! Frön av utrotningshotade Växter. Tycker att det är lika viktigt att ta vara på utrotningshotade växters frön som utrotningshotade vilda djur. Jag brukar både köpa i lösvikt och färdigpackade gnagarblandningar som OSKU mm…Oftast köper jag färdigblandade gnagarblandningar från matbutiken. Betydligt billigare och kvaliteten är lika bra som när man köper lösvikt! Frön i lösvikt är betydligt dyrare i kilopriset än om man köper gnagarblandnings påsar från matbutiken…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Luisa
0

#5 Jag har provat olika hamterfrö blandningar, vissa stinker och vissa har riktigt tråkiga färger(ser ofräsha ut) vissa frön är helt gråa. Och vissa paket har harit både och. Så nu vet jag inte vad jag ska ge min hamster. Inte en chans att jag ger min hamster mat från ica eller coop då jag tycket att deras mat överhuvudtaget ser inte så bra ut, detta gäller mat till hamstrar, undulater, marsvin, kanin osv…

Amun-Ra
0

#6 Jag köper Osku till mina hamstrar och den fröblandninge luktar jätte gott och fresht. Köper dem från matbutiken. Osku är den som har bäst kvalite och freshet på sina frön när det gäller färdigpackade gnagarfrön. Har alldrig drabbats av kvalster heller eller liknande när jag har köpt denna påse med frön… Mycket nöjd med OSKU. Vet dock inte om de  transporterar Osku för att säljas i Sverige eller om Finland har ägande rätt för den fröblandningen…

Men finns OSKU fröblandning i svenska matbutiker så rekomenderar jag den högt åt alla!Glad

Luisa
0

jaha ok, men den finns inte i ica eller coop vart kan man hitta den?

Amun-Ra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla i de lite större matvaru affärerna… Finns de inte i de Större matvaruaffärerna heller så kanske Finland har ensamrätt på gnagarblandningen.

Du kan ju alltid fråga butikerna om de har någon finsk gnagar blandning som heter OSKU till salu…

Såhär ser OSKU fröblandningspåsen ut

Amun-Ra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser fröblandningen ut…

Amun-Ra
0

Brukar mixa torr kattfoder samt olika ätbara nötter med i blandningen samt torkad banan som jag köper i lösvikt i djuraffärerna,så blir det  riktigt smarrigt åt dem.Glad

NaDa...
0

Nämen titta, den blandningen finns ju in min mataffär! :)
Ska deffinitivt köpa hem! :D

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Amun-Ra
0

#12 hahaha, ja den borde ju i allafall finnas i Åland då Åland tillhör Finland. FlörtSkulle ha blivit förvånad annars om den inte fanns på Åland.Skrattande

NaDa...
0

Haha juste ;)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Linda3046
0

Den här lagen kände jag inte till, när träffe den i kraft? :O Jag brukar köpa fröblandning i lösvikt, så nu blir det att försöka hitta något annat då :O

Luisa
0

#9 den har inte jag sett :/

#10 fröblandningen jag har liknar det men saknar typ frön :/

11# det måste man nog nästan, min hamster får lite kattfoder och blöt mat då och då :)

#15 ja det undrar jag också

guanabana
0

Fröblandningen i min favvobutik (butiken kunde vara bättre men är ämdå den bättre av de som finns i stan) har också tagit bort fröblandningarna från lösviktshyllorna. Först var de i träkorgar/lådor, sen i plasttunnor med lock och de tog samtidigt bort några sorter (hygienskäl kanske, för att det är lättare att diska ur plasttunnor än träkorgar/lådor?), sen tog de bort gnag-lösvikts-hyllan helt. Visste inte varför men kanske det är då lagändringar?

Om det är så, så är det nog inte bara för Att undvika få med fridlysta frön. Hamnar en växt i en annan fauna, kanske ett frö har spillts eller på annat sätt råkat hamna där, och växten hör inte hemma i den naturen så kan den nya växten utkonkurrera andra Växter som finns i det ekosystemet eftersom den "nya" invandrade växten saknar naturliga konkurrenter.

guanabana
0

#9 Haha, jag brukar också köpa "delikatessblandningen" de gånger jag åker upp till Övertorneå, det gränsar till Finland. Blandningen uppskattas hos min hampis. Glad

Just med den blandningen brukar jag bara lägga i några råttpellets i innan jag serverar det i en skål, har det som ett andra alternativ till hennes huvudföda som är Versele-laga Hamster nature. Hamster nature har lite frukt, men inte så mycket. Utöver det gömmer jag lite banan, jordnötter, platta ärter och annat i buren för henne att hitta. Glad

Luisa
0

#17 kan nog finnas massor av skäl, men jag är liksom orolig för min hamster, vet inte vad han kommer tvingas att äta efter nyår :/

mocchino
0

Jag jobbar på djuraffär och har aldrig ens hört talas om den lagen. Vi har alltid sålt i lösvikt och gör det fortfarande..

// Nathalie

[aammE]
0

#20 Det gör jag med. Det hon har skrivit stämmer inte.

Din affär har misstolkat lagen. Man måste ge kunden en innehållsförteckning och den skall alltid vara synlig vid tunnorna. För när vi köper in Foder så kommer det i stooora säckar (ca 20kg/st) och på dem står det innehållsförteckning. Så vi brukar göra så att antingen så klipper vi ut den eller så skriver vi ut den på datorn och hänger upp, det är 100% lagligt.

mocchino
0

Vi säljer även säckvis så vi har säckarna synligt så att om folk vill ha innehållsförteckning så kan vi visa dom säckarna där det står på. :) På dom står ju även bäst före datum och sånt så allt finns inom räckhåll för den som vill veta. :)

// Nathalie

[aammE]
0

#22 Det räcker, tror jag. Är dock inte helt säker, har för mig att det måste finnas så att kunden själv kan se det (man ska alltså inte behöva visa dem till säckarna).

Evovva
0

#10 Den ser ut precis som Gnagarmixen jag köpte för några veckor sedan på Ullared.

mocchino
0

#23 Säckarna ligger i butiken, dvs inte på nått lager eller så. Så dom kan se säckarna utan att vi behöver visa dom till dom sas. Men det där kanske man ska kolla upp. :)

// Nathalie

[aammE]
0

#25 Står det på tunnorna då vilken säck de ska kolla på? Jag menar, det kan vara ganska svårt att gissa sig till. :) Men som sagt, jag är ej 100% säker på hur det skall vara.

mocchino
0

#26 Nej det gör det ju inte.. Smart där! ;) Ska helt klart kolla upp. Måste fråga på jobbet för nu vart jag ju nyfiken! ;)

// Nathalie

Luisa
0

Det jag skrev under här kommer eu lagen är vad hon sa det är inte jag som har kommit på det…

[aammE]
1

#28 What? Den där meningen får du nog skriva om, förstår inte alls vad du vill ha sagt.

Men ja, hon/han i din zoobutik har fel. Dubbelkollade idag och det stämmer det jag sa, man får ha lösviktsmat bara man har innehållsförteckningen SYNLIG. Frågade faktiskt på en annan zoobutik som jag ej jobbar på och de sa samma sak.

Luisa
0

#29 jaha ok, skönt att jag dubbelkollade här, djuraffärer har en tendens att ''ha fel'' och därför skrev jag här.

Jag menar att:

Nu kommer jag till eu lagen:

All mat kommer att säljas i förpackningar för att det måste ha innehållsförtäckning för att se till att inga sällsynta frön fraktas ut… Är vad hon i djuraffären sa, det var inte jag som hittade på det…

Vissa har skrivit det hon skrivit stämmer inte… och det är jag som skrivit men tjejen i djuraffären som sagt det, det kanske står lite rörigt i första inlägget men jag var upprörd

guanabana
0

Jag har inte koll på om vad den lagen säger eller inte, men jag skulle som tidigare sagt tro att det kan finnas hygienskäl bakom vissa djurbutikers beslut att ta bort fröblandningar. Och så kanske att det var problem med skyltning av innehållet? Men då är det ju egentlingen inte svårare än så att man fixar en skylt.

Jag hoppas min djurbutik som jag brukar gå till fixar tillbaks fröblandningarna, annars får man väl börja besöka andra. Eller åtminstone den icke-färdigblandade gnagtorrfodern, kan inte ens köpa valsade ärter. En annan butik jag brukar gå till har frön/frukt/och annat torkat i olika tunnor som man själv får blanda, men den jag brukade gå till hade som sagt tagit bort all möjlighet för detta. Bara fågelmaten kvar (och visst kan man använda en del av det men inte alla sorter). Hoppas det bara var en urstädning/renovering av hyllorna så kanske de kommer tillbaks, men det var länge sen nu. Tråkigt. Obestämd