Hur reagerar era hamstrar på nyår ?
Snart så är jag fasans dag här, iallafall får våra djur och för människor som mig som avskyr raketer.
Jag är lite nyfiken på hur era hamstrar reagerar ? hur gör ni för att skydda dom mot ljudet?
Vad gör ni och hur tänker ni runt detta ?
Ingen av mina hamstrar som jag haft har reagerat på nyårsraketerna som tur är :)
#1, Gud vad skönt :O Jag är livrädd för att han ska bli rädd och ja, sen har jag ju 3 katter också.. Han kommer få tillbringa den kvällen inne i gaderoben antagligen :S

Ingen av mina hamstrar reagerar alls. Och katterna brukar sitta på rad i fönstret och kolla in fyrverkerierna.
#3 Ännu bättre, skönt att katterna inte är rädda heller! Har iallafall en skotträdd katt, som alltid ligger under sängen, medans den andra brodern ligger där som moraliskt stöd och tycker att "Ja, men detta var väl inte så farligt eller ?" . Därimot är jag rädd för just Kakan/Åke och min 3dje katt, som jag inte har haft i ett år ännu ska bli väldigt rädda.

Så länge man själv inte ojjar sig och visar att någonting konstigt är på gång så brukar de inte bry sig. Det är när ägaren börjar pjoska och ha sig de blir ororliga.
Märker man att de drar sig undan så kan man ju dra ner alla persiennerna och servera någonting extra gott i hallen t.ex där det inte är några fönster. Det kan ta fokus från smällandet ifall de tycker det är obehagligt.
Så sant som det är sagt, får se till och träna som satan den dagen så jag blir trött :) Blir inte bättre när man själv är rädd för smällare heller.
Funderade på om man kunde täta med typ lister runt fönsterna eller något för att minska ljudet lite extra, men jag hoppas det ska gå bra ändå :)
Mina hamstrar har inte brytt sig. De enda djuren som jag har som bryr sig är hundarna, de är super-rädda för raketer. Vi brukar på nyårsafton sätta bomull i deras öron då :)
Mvh Alicia.

Ja, av alla djur jag har och har haft här hemma så har jag haft en hund som varit rädd. Där var det så illa att jag fick ha honom på ett hundpensionat långt ute i skogen på nyår.
Sen har jag också haft en annan hund som låg och stensov ute på balkongen när det lät som om kriget kommit till stan och röken låg tjock. När man väckte honom för att plocka in honom så han inte blev rökförgiftad tittade han bara förvirrat på en: men, vaddå matte jag sover ju här.
Min brydde sig inte förra året, och min dvärgis kommer antagligen sova vid den tiden x) Där vi bor låter det inte så högt heller :)
djur är undliga saker. Vi tog en omplaceringhund för länge sedan och dom påstod att han var extram skotträdd. Men icke, han satt glatt innanför dörren och vifftade på svansen när det började smälla, så vi tog ut han efter en stund och han satt där lugnt och stilla och kollade på rakerterna :)
Hehe ja det ska bli spännande att se om det ens kommer att vara några fyrverkerier här ute på vischan.. blir min första nyår här ute i byn :p Men jag och killen ska iaf springa runt på gården med tomtebloss har jag bestämt. Det är både ofarligt för människor och djur, är roligt och dessutom Fint! Så det blir ett perfekt nyårsfirande 
Men näe, jag tror inte hamstrarna reagerar nämnvärt på raketer som skjuts utanför, de är nog inte tillräckligt medvetna om omvärlden för att ens tänka tanken att det skulle kunna vara farligt 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tomtebloss är så fint :D
Jag hoppas det ^^ Kan alltid hoppas att han ligger och sover när det nu vissslar runt…
Det är nog ingen större fara, du får ge honom lite extra godsaker och papper att boa med så har han det varmt och skönt. så länge du inte har buren ute på balkongen för att han ska få "titta på fyrverkerierna" så tror jag inte han bryr sig om oljudet 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
mina förra hamstrar var faktiskt dom ända djuren i min familj som inte reagerade!
Mvh/Ellen<3
HAHA :P ute på ballkongen XD Ja jo, då är man ju nog dum :P Dom får ha lite nyaårsmat så är det nog lugnt :)