Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 842 ggr
Cam
0

Hamstervakt

Hej alla!

Jag och min snart 7-åriga dotter har fått hem en guldhamster som vi ska passa i 14 dagar. Vi har aldrig haft hamster men jag har läst på en hel del på nätet om hamstrar. Vi kommer att skaffa en egen hamster om det visar sig att jag tål hamster (pälsdjursallergiker).

Vi fick hamstern i går kväll och då höll min dotter på den till det var dags att gå och sova. Sen tror jag hamstern var vaken hela natten. I morse så var den vaken och dottern tog ut den. Den är fortfarande vaken, ska den inte sova på dagen? Är rädd att dottern stressar den men hon har så svårt att låta bli den.

Hur märker man om den blir stressad eller inte vill att man håller på med den?

Mvh Camilla

Roxie
0

Hej!

Om hamstern är vaken och springer runt i buren är det helt okej att ta upp den, men är det mitt på dagen så kanske bara en kort stund.
Men ligger hamstern och sover i sitt bo/hus så bör man låta den vara helt och hållet.

När en hamster inte längre vill bli ihålld så brukar den nafsa till, oftast inte hårt, men att markera att nu orkar jag inte mer.
Sen brukar hamstrar inte vilja sitta stilla i händer så länge, utan mer springa runt och utforska. Jag brukar tipsa nybörjare med att ta med hamstern till tex soffan, och låta hamstern springa runt på hela matte/husse ;)

// Sofia

Cam
0

Tack för svar! Den sover nu. Dottern försökte ta upp den när den var ute ur boet men då bet den henne så nu har hon lärt sig att den vill va ifred på dagen Skrattande

Roxie
0

Skönt att höra!
Inte att den bet henne förstås, men då förstår du vad jag menar :)

Sen är det viktigt att inte plocka upp hamstern uppifrån (som en rovfågel fångar sina byten), utan helst hålla fram handen så hamstern får klättra upp själv, eller "skopa" upp hamstern med båda händerna.

// Sofia