Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 736 ggr
[Bibbo]
0

HJÄLP

Min hamster hoppade ner och han fick som ett sår , vad ska jag göra?!!?

Roxie
0

Hoppade ner från vad? Och vad för sår, vart?

// Sofia

[Bibbo]
0

Han hoppade ner från min hand , han fick ett sår som jag inte märkte fast nu har typ blodet ''torkat'' & det är över tassen och ganska så stort :/

Roxie
0

Inte benet som är brutet då, och såret är fär benet är brutet?

// Sofia

[Bibbo]
0

kan du upprepa det , jag forstog inte  ,sorry :(

Roxie
0

Men om ett ben (skelettet) i tassen är brutet, så kan benpipan sticka ut ur skinnet, och på så sätt skapa ett sår. 
Är benet brutet?

// Sofia

[Bibbo]
0

Jag vet inte fick panik och la han i buren , och jag tror han sover nu jag vet inte vad jag ska göra kan jag göra något?

Roxie
0

Ta upp honom, kolla igenom honom ordentligt.

Skulle benet vara brutet. Flytta över honom till en lite mindre (inte jätteliten) plastlåda och ta bort hus, och annat, så han inte klättrar och använder benet.
Ta även bort sandbadet, så det inte kommer in Sand i såret.

// Sofia

[Bibbo]
0

Hur vet jag om benet är brutet?

kaizoR
0

Försök se om han använder det som han ska, dvs inte haltar eller visar tecken på smärta (pip eller ljud) när du tar på benet. Ser det likadant ut som de andra benen, utom såret?

Är det snett eller ser det av ut?
Kolla igenom såret noga, rengör inte med alsolsprit eller annat, det torkar ut, men koksaltlösning kan man rengöra med.
Känn så nära såret på benet du vågar, känns det normalt?

Tänk på att det vi säger här inne kanske inte är rätt, och veterinärvård ska du aldrig ta ifrån ett djur om du tror att djuret behöver det.

[Bibbo]
0

#9 Allt är helt normalt på honom , bara det att det finns ett sår. Det känns som att han inte äns vet om att han har ett sår , men jag har tagut bort sandbadet & hjulet.