hur gammal?
Jag har föröskt hitta info om livslängd men i de allmänna infotrådarna finns mest om burar, mat och sjukdomar.
Min 11-åriga dotter har en "Roffe" här hemma som hon älskar så mycket. Vi vet inte hans exakta ålder men när vi tog över honom och en kull efter honom i maj 2010 hade ungarna lämnat mamman och jag kan chanska på att de faktiskt var 6-8 veckor gamla. det innebär att han måste ha parat honan ca 3 månader tidigare, alltså i mars. Och könsmogna blir de ju när de är relativt unga så han kan ju ha varit någon månad gammal, alltså född i februari. Med andra ord precis ett år nu.
Ida börjar därför bli nervös över att Roffe kanske inte finns så länge till. han är mycket pigg och aktiv sedan vi har aktiverat honom och fått ner hans vikt lite. Vad tror ni, hur gamla bli dvärghamstrar?
Roffe kan vara en korsning, det vet vi inte heller…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Dvärghamstrar brukar kunna bli upp till två år ungefär så förhoppningsvis har han lite tid kvar i livet.
Ja det är jättesvårt att svara på eftersom man inte nu känner till hur långlivade de i släkten blivit. Så man kan säga från 1,5 till 3 år.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Tack för era svar :)
Jag har en liten fundering på att köpa Ida en guldhamster den dagen Roffe inte längre finns hos oss (hoppas ändå vi har honom kvar ett år till) och skulle då vilja ha en vit hamster med svarta ögon. Jag hade själv som barn och jag är svag för svartögda vita djur över huvud taget. Är de vanliga inom hobbyn?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#3: Tja, det finns äkta vita med svarta ögon och så finns det "vita" med svarta ögon.
De äkta vita, dvs vit svartögd mörkörad, är väl inte supervanlig men finns.
Den "vita", dvs offwhite är däremot betydligt vanligare.
Offwhiten är mer äggvit och alltså inte rent vit, som en vit sö mö är.
Hamstrar brukar som mest bli upp till ca. 2,5 lr 3 år

Jag avlar ju en del på s.ö vitt. Väntar ju kull med en s.ö vit hona imorgon.
Nu ska ju Roffe hänga med länge än men jag lär nog inte sluta med vitt och Dianthus i Mariestad avlar ju också en del vitt.