skakig flugsvamp (sjuk)
vad tråkigt att ge ham frukost å hitta flugsvampen dålig.
han kan knappt gå. står på hustaket och skakar.
hustaket tänker ni, han är väl rädd för att hoppa ner (skämtförsök trots det tråkiga)
jaha nu är han sjuk också blev min första tanke. vet att det gått illa för ett syskon så nu är jag riktigt orolig.
inte nå kul alls nu när jag hade smidit klart hans parningschema för våren.
han är ju inte färdigvuxen och ska han redan lämna in min giftigt fina flugis.
igår var han pigg som vanligt, han är bra i vikt. har inte märkt nånting å nu detta.
han kändes konstig i kroppen,stel å viljeslös. rörde sej knappt när jag tog upp honom.
blicken hans är livlös.
fy vilken andra adventspresent jag fick.
är det nån som varit med om nåt liknande?
hur gick det?
är det ärftligt?
nån som vet om nån i hans släkt haft nåt liknande?
Ger man hamstrar flugsvamp? 
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
aha det är därför han skakar- förgiftad
nä han är ds nf och är från en uppfödares svampkull därav hans namn, flugsvampen " flugis"
Okej, jag blev väldigt fundersam kan man säga *pustar ut* 
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Stackarn! Jag skulle rådfråga veterinären om antibiotika eller liknande direkt, innan det går för långt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
ringde vår vet. hon har varit hamsteruppfödare och kan mkt om smådjur.
hon gissade på att det var nåt ärftligt då entill i kullen dog för nån v sen.
då hjälper inte antibiotika.
var det nåt smittsamt borde minst entill av våra hamstrar visa nåt symtom redan nu då vi har så många jag och nadia.
hon tyckte han kunde ändå isoleras, stå varmt å lugnt samt att vi skulle låta han få vara. ju mer vi kollade (tog upp)honom desto mer skulle vi påverka honom,stressa. det var bäst han fick sova ifred för många hamstrar kan sova sej igenom vissa infektioner.
har tid imorgon för en koll om han klarar sej.
hon trodde det berodde på inaveln längre bak. sånt kan visa sej först flera generationer senare.
hade vi tur så var det ett eleptiskt anfall.
undrar hur alla hans syskon mår?
Min mår i allafall bra nu, då han flyttat till himmelen för några veckor sedan! Även jag skulle vilja veta hur Karl Johans syskon mår…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Min blev så när hon var 9 mån ungefär…. Hon blev exakt 10 mån sen dog hon… Om det blir värre så skulle jag rekomendera avlivning… Men vi ringde till vetten och dom sa att det kunde ha varigt nåt i kullen eftersom hennes syskon dog när hon var 4 mån… Vi skulle avliva henne på fredagen men hon dog skälv på torsdagen…. Jag fattar inte att jag var så dum att jag lät henne lida till döds
Men jag skulle rekomendera avlivning om det blir värre och han inte kan gå och han äter inget… Min kunde inte gå ( När hon gjorde det vinglade hon så vi fick stödja hénne ) , åt inget , kunde inte dricka ur vattenflaskan så jag fick ställa alarmet 2 gånger pär natt för att ge henne vatten ur vattenskål för om hon fick ha vatten i buren skulle hon somna i vattnet för hon var så trött… Så du för bestämma skälv… Vill bara du inte ska ha samma skuldkänsla som jag … :(
Skakig,får mig att tänka på diabetes…Du kan ju prova med att ge honom sockerfri fröblandning ikväll samt grönsaker som inte innhåller kolhydrater…Så kan du låta veterinären kolla honom i morgon…
#8 Att hon vinglade och inte orkade/kunde gå ordentligt får mig att tänka på stroke…Det finns ju en nedärvd sjukdom som är som en tickande bomb,då blodkärlen i huvudet börjar bilda blåsor i blodkärlen och ofta har den drabbade extremt huvudvärk. När de blir stora och spricker så kan hamstern få stroke och då kan de få problem med att röra sig och att äta. Stroke brukar ofta leda till döden,speciellt om det är en stor stroke…
Jag har systern Toppmurkla här hemma, hon mår bra i alla fall. Och jag hoppas det fortsätter så.
// Sofia

#6 Skrev ett pm till dig.
Min kille mår bra. De andra mår bra också, var ju inte så många mer i kullen.
Låter ju ärtfligt för min del. Men mamman har haft kull förut, dock inte hos mig. Där är det inga konstigheter.
Pappan är ju från Tazzars och där har jag inte heller hört att det ska vara någonting märkligt.
Hoppas verkligen han piggar på sig.
Tycker det låter konstigt att de två som flyttat långt blev dåliga medans de tre som stannar i Göteborg mår bra:(
Jag har också skickat ett PM men tar det här också. Det finns stroke längre bak i min Hiawathalinje. Det har dock varit rätt långt bak, och då först vid 1-1,5 årsåldern och uppåt. Inte så tidigt som med dessa två.
Två av Hiawathas söner gick bort tidigt, den ena var 8-9 månader, om jag minns rätt, den andra ett år och ett par månader.
Den tredje sonen lever fortfarande och är 2 år och 8 månader.
Men mellan Hiawathakullen (min C-kull), och min P-kull, så har jag inte märkt någonting annorlunda med den linjen.
Möjligtvis är det något bakslag som kommit nu, risken ökar om det finns stroke i den övriga släkten också. Men om det är detta det beror på så tycker jag ändå att det känns konstigt att två bebisar drabbas/dör i princip samtidigt, och i såpass ung ålder.
Hur mår Flugsvampen nu?

#13 Tack för infon. Men dessa är ju bara bebisar ju:(
Jag undrar också hur Flugis mår. Har tittat till Trattis här hemma stup i kvarten idag bara för det. Han börjar bli smått irriterad på mig.
#14 Inget man behöver vara irriterad på sig själv för! Självklart så blir man ju lite extra nojig när två av ens hamster syskon dött helt plötsligt utan någon som hälst förvarning och bara varit småbarn! Lite extra öga vill man ju ha på dem när en av kullsyskonen dött helt plötsligt utan förvarning och en av kullsyskonen är sjuk.
har varit borta.
kom nyss hem. det första jag kollar är flugis.
nu ligger han i ett hörn, orkade knappt lyfta huvudet och titta på mej.
hans ögon ser så bedjande ut, matte vad händer?
nu tror jag inte han klarar natten.
oj vad fort det gått nu ser han nästan mager ut, glansen i pälsen är borta.
har så dåligt samvete över att jag inget kan göra för att hjälpa honom.
har funderat mkt å de frågorna får jag nog inte svar på.
har jag gjort nåt för att han skulle bli sjuk, nån mat han inte tålt,har jag inte tvättat händerna noga å haft nåt skit på dom, är det ztecie (hunden)som haft nåt på nosen när hon nosat på honom, har nån annan hamster nåt men har bättre imunförsvar och inte blivit drabbad och han kutat i bollen el på toa golvet före flugis? osv osv tänker å tänker så jag håller på att bli galen.
lider av att se honom på dethär viset.

Verkligen trista nyheter…. Hoppas han somnar in snart så han slipper lida. De har inte akut veterinär på natten någonstans? Det är dåligt att de inte har det i såfall….

Har suttit hela natten och bara tänkt på Flugis. Hoppas att han genom nån sorts mirakel blivit bra igen.
Lilla, lilla flugis:(
16# Hur gick det med flugsvampen….Överlevde han?
Undrar också hur det har gått med Flugis.
Hur har det gått med Flugis?
Lillen… :( Ge han näring och vatten om han inte orkar dricka själv! :( Hoppas det löser sig… <3
har varit till vet.
hon kunde inte ta de prover hon ville i morse.
han fick vätskersättning i nacken så han liknade en dromedar.
lämnade kvar honom då hon på em hoppades att han piggnat till så hon kunde ta de prover hon ville.
med den info jag hade så gissar hon mest på att det är nåt ärftligt. hon har sett några liknande fall och där hade det varit ärftligt. hon sa att det kan ta år innan sjukdomar börjar visa sej.
väntar på telsamtalet om hur han mår, om snabbproverna är tagna och om de som ska sändas iväg kunnat tas. de prover som ska iväg får jag i så fall svar på nästa v.
så nu återstår det bara att vänta å se vad som händer.
Jag tänker på dig och lilla Flugis :( Saffran säger också hej till gammelmatte.
fick samtalet nyss.
hon hade lyckats ta lite prover men då det blev så sent kommer inte svaret förrän imorgon.
hon ville försöka ge honom en medicin för å se om skakningarna upphör. han låg fortfarande å skakade och var lite vinglig men hade gått till hörnet och kissat samt passat på att hamstra lite mat.
han kommer vara inne i huset under natten så de har koll på honom.
verkar hoppfullt men än törs jag inte hoppas för mkt.
#25 Hoppas verkligen att det går bra för honom! Skönt att det har blivit liite bättre iallafall!
MVH Wilma
Håller tummar o tår!
#25 det är ju bra att han gör sina behov också! Hoppas det löser sig.. :(
Vi håller tummar och tassar här hemma för lilla Flugisen!
han är hemma nu.
läget är oförändrat. han skakar,är vinglig,tappar balansen när han går.
ingen infektion visade det första provet.
avföringen är ok, kisseriet också. han försöker äta mjuk mat (groddar,gröt,välling,gurka osv) han skulle ha blöt mat nu så han får i sej vätska eftersom en vattenskål klarar han inte i sin vinglighet inte heller att hålla huvudet uppe tillräckligt länge för att dricka ur flaskan.
medicinen hon (vet) gav igår ändrade inte på hans tillstånd.
nu är det bara att vänta på provsvaren som kommer på fre el mån.
Nä stackars lilla flugis :( Man ser att han är tom i blicken och han ser ju verkligen inte ut att vara stin. Hoppas han blir bättre!
Mvh Alicia.
Ursäkta min raka fråga här, men varför invänta svaren, han mår ju uppenbarligen inte bra, skulle jag se att min hamster mådde så pass dåligt hade jag inte tvekat med att låta den somna in….
#33 Jag skulle ha gjort samma som dig tyvärr!
Hur mycket man älskar sin hamster måste man tänka på hamsterns bästa! 
jag å vet diskuterade det.
vi har tid ikväll igen om vi tar det beslutet.
vill inte diskutera såna saker öppet här.
Usch så hemskt :(
Undrar om det hänt något i hjärnan på honom eftersom han är skakig o tappar balansen? Stroke eller nåt?
Hoppas du iaf får veta vad som är problemet. Att inte veta tycker jag alltid är det värsta.
#36 hjärnblödning kanske? kaniner kan få det och då lutar dom med huvudet osv. :(
nu har jag fått slutbeskedet från vet.
han hade lurats och blivit bättre av behandlingen för att ett dygn senare bli hastigt sämre.
iallafall så finns han inte i livet längre.
Beklagar! 

Nej vad tråkigt! 
Hon fick inte reda på vad det var Flugis drabbats av?
Beklagar, så tråkigt!
Så tråkigt :(
// Sofia
Tråkigt! :'(
//Anna :)
Beklagar! 
vad synd ! Beklagar..
Nej så synd, beklagar
Vila ifrid Flugis..
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
han hade förstorad lever, vilket kunde bero på flera saker.
är glad trots eländet att han inte hade nåt smittsamt.
#48 Får mig att tänka på lever Cancer… Lever cancer kan komma snabbt…