Hjälp med städtips
Har just nu en dunabur vilken är lätt att städa för barnen. Bara att plocka ur tillbehören och sedan tömma spånet i komposten. Helt perfekt när barnen ska städa buren själva.
Vi har planer på att byta ut dunan mot ett akvarium men det verkar lite bökigare att göra rent. Tanken är ju att barnen ska fortsätta städa buren och att det ansvaret inte helt ska falla över på mig.
Vill gärna ha ett akvarium eftersom det skulle bli mer plats för hamstern, samt att det är snyggare att se på
. Om dessa drömmar ska gå i uppfyllelse behöver jag nu lite tips på hur vi städar akvariet så smidigt som möjligt. Självklart kommer jag att hjälpa barnen, men vill att de ska klara det mesta själva (när tanken dessutom är att vi ska utöka familjen med ytterligare en hamster så blir det ju lite skillnad på att städa en duna och 2 akvarier
)
hade ett tag akvarium. tyckte storstädningen var bökig. den då helaglaset putsas noga. det tog tid. en duna in i dushen å klart men ett akvarium är inte lika lätt att slänga in i duschen.
jag skaffade en liten sop med skyffel, typ bordssopborste för brödsmulor. skyfflade ur det mesta. dammsög det lilla som vart kvar och våttorkade glaset.

En spade, en dammsugare och en våt trasa fungerar bra tycker jag. Det enda jobbiga för mig är att lyfta det tunga akvariet ut hyllan så jag kommer åt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Samma här, jag skyfflar med en sån liten sopskyffel, dammsugar ur och torkar rent.
När jag storstädar akvariumen så sprayar jag med klorin, och sköljer av i duschen. Detta gör jag inte ofta när det är samma hamster som bor i akvariumet. Mina går även på låda, så det blir aldrig skitigt i hörnen eller så.
// Sofia
Jag brukar ta en skopa eller en plastburk och tömma akvariet på Bottenmaterial, sedan tar jag en trasa (enbart avsedd för burstädning såklart) och torkar ur hela akvariet med vatten. Ibland tar jag tvål, för att få bort ev. lukt som gärna sätter sig.
Därefter torkar jag bara med lite papper och häller i nytt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag gör som dom andra här har en liten bunke och tar bort spånet, dammsuger efteråt och använder "piss off"(ett medel som finns på zooaffärer) och torkar efteråt med en trasa
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag tar en stor påse först (typ en plast-icapåse) och sen tar jag en sån här typ fryspåse att ha på handen och plockar ut bottenmaterialet och lägger i icapåsen, funkar bra och går snabbt, dammsuger sedan upp resterna och torkar glaset rent med en svamp och torktrasa. :) Men jag kan hålla med om att det är lite bökigt, men så mycket snyggare! :)
Tack för alla tips :) Ska fundera en gång till, men det lutar åt att det blir 2 akvarier i allafall. Skulle köpt ett större akvarium på blocket som jag tänkt dela i 2 avdelningar, men pga oseriös säljare så gick det köpet i stöpet :( Så kan det gå, men 2 lite mindre akvarier är ju åtminstonde enklare att lyfta ut i duschen (om det skulle behövas) än ett stort :)