Min hamster nafsar mig i fingrarna!
Hej! Jag har en guldhamster som jag haft i tre veckor nu, han är ca 11 veckor. Han blir mer och mer tam och tillgiven för varje dag, men när jag kommer hem på morgonen (jobbar natt) och ska hälsa på honom, han är alltid vaken när jag kommer hem, så sitter han som förstenad. Jag lägger in handen långsamt jämte honom så han kan känna igen min lukt, tvättar alltid händerna innan! Han börjar med att nosa nyfiket, men efter detta så nafsar han försiktigt och långsamt i fingertoppen, som om han kollar att han kan äta fingret. Idag lät jag honom hållas för att se hur långt han kunde gå och han bet bara hårdare och hårdare.
Inga aggressiva bett eller rädsla/försvarsbett, utan mer utforskande. Är detta normalt? Kan jag vänja honom av med denna dumma vana?
Vissa hamstrar kan göra så för att man luktar mat eller annan hamster.
// Nadja

Min spontana tanke är att du har en tvål som luktar väldigt gott. ;)
// Nathalie
Jo men ungdjur provsmakar gärna allt, och fingrar är ju alltid gott ;)
Och jag tror det är mycket möjligt att det är tvåldoften som gör det lite extra spännande ;)
Det är nog ingen dålig vana, utan han är fortfarande ung och allt ska utforskas :)
// Sofia
Ja du kanske får testa att tvätta händerna i enbart vatten och sedan gräva lite i bottenmaterialet så du luktar mer neutralt.. då kanske han inte blir lite sugen på att nafsa :)
Hade en råtta en gång som fick för sig att kolla konsistensen i min häl, jäsiken vad hon högg!! Som ni alla vet har man Väldigt hård hud just på hälen, och det blödde rejält efter att hon varit där med tänderna haha. Jag kan säga som så att hon försvann på ett kick! Hon insåg nog att det inte var ätligt då jag flög upp som en illvetting i luften, utan att det faktiskt var något som tillhörde mig ;D
Ibland kan de bara få för sig att testa, men jag tror det kan hjälpa om du försöker dofta lite mer som honom. Han lär sig nog snart att fingarna inte är till för att ätas på. Önskar dig lycka till!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Kan ju säga efter erfarenheter av en del gnagare att ALLA nafsar på fingertopparna innan man hinner lära dem att fingrarna INTE är ätbara (eller ja, inte till för att ätas i alla fall…)
Sedan har jag märkt att de kan tycka att fingrarna smakar extra gott när man har tvättat med tvål, så att tvätta med enbart vatten är väl att föredra. Och det är alltid bra att gnuga in deras lukt i händerna (t.ex gräva i bottenmaterialet) så de inte tycker att det luktar mat.
Blås försiktigt på honom då han nafsar och putta VÄLDIGT försiktigt med fingret då han försöker nafsa, så kommer han lära sig att det inte ska ätas.
Sedan kan man ju aldrig garantera att de slutar helt. Fingrarna ser ju trots allt ut som enorma maskar.. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?